ساخت نسل جدید دارو های ضد مالاریا با فناوری پرتوی ایکس

به گزارش پسرک کامپیوتری، یک تیم تحقیقاتی برای اولین بار ساختار آنزیم موثر در رشد انگل مالایا را شناسایی کرده است و روی نسل جدیدی دارو های ضد مالاریا با فناوری اشعه ایکس کار می کند.

ساخت نسل جدید دارو های ضد مالاریا با فناوری پرتوی ایکس

به گزارش خبرنگار ، پشه ناقل بیماری مالاریا بومی مناطق بزرگی از آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی است و سالانه بیش از 400 هزارنفر قربانی می گیرد که اکثر آن ها بچه ها زیر 5 سال هستند.

علام بیماری مالاریا چیست؟

هنگامی که یک پشه آلوده انسان را نیش می زند، انگل های مالاریا به سرعت به کبد منتقل می شوند، به سلول های کبدی حمله می کنند و تکثیر و در سلول های کبدی، ده ها هزار انگل تولید می شود که به گلبول های قرمز حمله می کنند و سلول های خونی را از بین می برند، این فرآیند باعث ایجاد تب، لرز، حالت تهوع و سایر علائم در مالاریا می شود و با گزش فرد دیگر این بیماری منتقل می شود.

اگرچه دارو برای درمان مالاریا موجود است، اما نگرانی در مورد گسترش مقاومت به دارو وجود دارد. به علاوه آزمایش های قبلی نشان داده اند که چندین مرحله از رشد انگل از جمله زمان دقیق آزاد شدن آن ها از سلول های خونی و فرآیند های تکثیر انگل های موجود، وابسته به آنزیمی به نام پروتئین کینازجی (PKG) است.

بیشتر بخوانید: کدام حشرات از بدن شما تغذیه می کنند؟

راهکار جدید دانشمندان برای درمان مالاریا

یک تیم تحقیقاتی بین المللی برای اولین بار ساختار اتمی این آنزیم را معین کرده است، یافته ای که به طور بالقوه به ایجاد نسل جدیدی از دارو های ضد مالاریا کمک می کند و تحقیقات بنیادی را پیش می برد.

آنها با تهیه ساختار بلوری بهینه این آنزیم و مطالعه آن با پرتوی ایکس، توانستند مجموعه داده های اولیه برای ساخت نسل جدید دارو های مالاریا را جمع آوری کنند.

به گفته دکتر چارلز کالمتز محقق این طرح، می توان مهارکننده خاص این آنزیم را به عنوان دارو طراحی کرد، مهار کننده آنزیم به مولکول هایی خطاب می شود که با اتصال به آنزیم ها، کاهش فعالیت آن ها را در پی دارند.

آزمایشات نشان داده است که وقتی مهار کننده PKG مورداستفاده قرار بگیرد، انگل قادر به رشد نیست و میزبان جدیدی را آلوده می کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 262

به "ساخت نسل جدید دارو های ضد مالاریا با فناوری پرتوی ایکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت نسل جدید دارو های ضد مالاریا با فناوری پرتوی ایکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید