10 عجایب طبیعی برتر دنیا

به گزارش پسرک کامپیوتری، مکان های بسیار زیبا و خارق العاده زیادی روی زمین قرار دارند و مطمئنا انتخاب 10 عجایب طبیعی برتر در میان آن ها کار بسیار دشواری است و ممکن است هر کسی نظر متفاوتی در این رابطه داشته باشد. در هر صورت همراه با ما باشید تا به معرفی 10 مورد از عجایب طبیعی دنیا بپردازیم.

10 عجایب طبیعی برتر دنیا

10. بیابان صحرا

Sahara

صحرا یا صاحارا (Sahara) بزرگترین بیابان بسیار داغ دنیا به شمار می رود که بیشتر شمال آفریقا را در بر می گیرد و مساحت آن تقریبا به میزان ایالات متحده آمریکا است. برخلاف تصور عمومی، تپه های شنی بزرگ که ارگ نامیده می شوند، تنها بخش کوچکی از این بیابان را تشکیل می دهند و بیشتر بخش های آن نیز شامل فلات های صخره ای با اندکی شن است. سالانه به طور میانه کمتر از سه اینچ در اینجا باران می بارد و حتی در مرطوب ترین نقطه آن نیز ممکن است در یک هفته باران ببرد ولی تا چندین سال خبری از بارش نباشد.

9. خلیج ها لونگ

Ha Long Bay

خلیج ها لونگ (Ha Long Bay) در شمال ویتنام قرار گرفته و یک خط ساحلی 120 کیلومتری را در بر می گیرد. این خلیج شامل هزاران جزیره است و هر کدام از آن ها نیز جنگلی متراکم دارند که روی ستون های آهکی در ساحل قرار گرفته اند و منظره های خیره نماینده را خلق کردند. بعضی از این جزیره ها تو خالی هستند و غارهای عظیمی درون آن ها وجود دارد و این در حالی است که دیگر جزیره ها دارای دریاچه های بسیار زیبا هستند.

8. کوه اورست

Mount Everest

کوه اورست (Mount Everest) در ارتفاع 8848 متری، بلندترین کوه روی زمین به شمار می رود که در مرز میان نپال و تبت قرار گرفته است. کوهنوردان مختلفی برای فتح مرتفع ترین کوه دنیا به اینجا می آیند و در حالی که صعود به دیگر کوه های مرتفع همانند K2 دشوارتر است اما قله اورست همچنان خطرات بسیار زیادی همانند بیماری ارتفاع، آب وهوای بسیار سرد و بادهای شدید را به همراه دارد. افرادی که در مسیر صعود جان خود را از دست داده اند، معمولا در همان جا رها می شوند و ممکن است در مسیر خود با جسدها نیز روبرو شوید.

7. جنوبگان

Antarctica

جنوبگان یا قطب جنوب (Antarctica) به طور میانه سردترین، خشک ترین و بادخیزترین قاره روی زمین به شمار می رود و بالاترین میانگین ارتفاع را در بین تمام قاره ها دارد. با اینکه حدود 98 درصد از این قاره با یخ پوشیده شده اما در اصل یک بیابان (بزرگترین بیابان روی زمین) محسوب می گردد که بارش بسیار کمی دارد. جنوبگان سردتر از قطب شمال است چراکه بیشتر قاره بیش از 3 کیلومتر بالاتر از سطح دریا واقع شده است. در اینجا موجوداتی همانند پنگوئن، نهنگ آبی، اورکا و فوک زندگی می نمایند.

6. دیواره بزرگ مرجانی

Great Barrier Reef

دیواره بزرگ مرجانی (Great Barrier Reef) بزرگترین سیستم صخره مرجانی در دنیا است که بیش از 3000 کیلومتر امتداد دارد. اینجا تنها صخره روی زمین است که از فضا قابل مشاهده است و بزرگترین سازه منفرد دنیا است که به وسیله موجودات زنده ساخته شده است. ساختار صخره از میلیاردها ارگانیسم کوچک تشکیل شده و مجموعه ای از حیوانات و گیاهان همانند لاکپشت های دریایی سبز، دلفین ها، نهنگ ها، مارهای دریایی و ماهی دلقک در آنجا زندگی می نمایند.

5. گرند کنیون

Grand Canyon

دره بزرگ یا گرند کنیون (Grand Canyon) در شمال آریزونای آمریکا قرار گرفته و یکی از بزرگترین جاذبه های آمریکا به شمار می رود. اینجا برای میلیون ها سال به وسیله رودخانه کلرادو شکل گرفته و عمق آن به 1.6 کیلومتر و طول آن به 446 کیلومتر می رسد. با این حال، اینجا عمیق ترین و طولانی ترین دره دنیا نیست اما میزان فوق العاده و منظره ها رنگارنگ و خیره نماینده آن توانسته توجه بازدیدنماینده های بسیاری را به خودش جلب کند.

4. آبشار ایگواسو

Iguazu Falls

آبشار ایگواسو (Iguazu Falls) یکی از برجسته ترین شگفتی های طبیعی دنیا به شمار می رود که در مرز بین برزیل و آرژانتین قرار گرفته است و شامل 275 آبشار است که در مسیر رودخانه ایگواسو قرار گرفته اند. بیشتر این آبشارها در حدود 64 متر ارتفاع دارند و خیره نماینده ترین آن ها نیز آبشاری به نام گلوی شیطان (Devils Throat) نام دارد که 82 متر ارتفاع، 150 متر عرض و 700 متر طول دارد.

3. جنگل آمازون

Amazon Rainforest

رودخانه آمازون بزرگترین رود در دنیا به شمار می رود و جریان رودخانه تقریبا یک پنجم کل دنیا را در بر می گیرد. این رودخانه دارای بیش از 3000 گونه ماهی شناخته شده است و گونه هایی در آن زندگی می نمایند که هنوز کشف نشدند. جنگل بارانی آمازون (Amazon Rainforest) نیز بیش از نیمی از جنگل های بارانی به جامانده سیاره را در بر می گیرد و تنوع زیستی بسیار بی نظیری دارد.

2. جزایر گالاپاگوس

Galapagos Islands

جزایر گالاپاگوس (Galapagos Islands) مجمع الجزایری از جزیره های آتشفشانی هستند که به کشور اکوادور در شرق اقیانوس آرام تعلق دارند. این جزیره ها کاملا دور افتاده و منزوی هستند و در حدود 1000 کیلومتری غرب قاره آمریکای جنوبی واقع شده اند. این جزایر به خاطر زیست بوم منحصربه فرد خود در سراسر دنیا شناخته شده هستند و در آن نیز حیات وحش بسیار شگفت انگیزی به چشم می خورد.

1. مهاجرت سرنگتی

Serengeti Migration

زیست بوم سرنگتی در شمال غربی تانزانیا واقع شده و تا جنوب غربی کنیا امتداد دارد. این منطقه میزبان بزرگترین جابه جایی و مهاجرت پستانداران خشکی روی زمین به نام مهاجرت سرنگتی (Serengeti Migration) است که یکی از نفس گیرترین و مهیج ترین رویدادها در قلمروی حیوانات محسوب می گردد. در این مهاجرت بیش از یک میلیون گوزن یالدار و 200000 گورخر سفری به طول 500 کیلومتر را از جنوب سرنگتی در تانزانیا به شمال منطقه حفاظت شده ماسای مارا در کنیا پشت سر می گذرانند.

منبع: فوت و فن / touropia.com
انتشار: 22 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1402 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 2174

به "10 عجایب طبیعی برتر دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 عجایب طبیعی برتر دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید