پسر سلمان العوده: محاصره قطر تمام شده اما پدرم هنوز در زندان است

به گزارش پسرک کامپیوتری، پسر مبلغ محبوس سعودی اعلام نمود، بازداشت پدرش پس از آشتی کشورهای محاصره کننده و در راس آنها عربستان با قطر که به خاطر موضع گیری درباره همین مساله از سال 2017 زندانی است، دیگر دلیلی ندارد.

پسر سلمان العوده: محاصره قطر تمام شده اما پدرم هنوز در زندان است

همراه ما باشید و با تور قطر ارزان از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

عبدالله العوده، پسر سلمان العوده، مبلغ محبوس سعودی در یادداشت مشترکی با عبدالرحمن عمور، تحلیلگر در روزنامه گاردین نوشتند، دولت سعودی چه زمانی شهروندانی را که خود را در مرکز نزاع یافتند و طی بحران سه سال و نیمه (قطر) زندانی شدند، آزاد خواهد نمود؟

آن دو اضافه کردند، گرچه آشتی زمانی که به کاهش خطرات نزاع و آسیب ختم می گردد، خوشایند است اما در عین حال اذعان به حملات حقوق بشری عربستان، بحرین، امارات و مصر طی این سال های طولانی و نادیده دریافت عرف بین الملل که در وهله اول موجب بروز نزاع با قطر شد، بسیار مهم است.

این دو نویسنده مقاله می گویند، صعود محمد بن سلمان به سِمت ولیعهدی شرایط اجتماعی و سیاسی عربستان را اسف بار نموده و به جایی رسانده که کسی از آینده این اوضاع چیزی نمی داند. جامعه مدنی عربستان هم به دلیل سیل بازداشت ها، و زندانی شدن بسیاری از محققان، فعالان و روزنامه نگاران و افزایش میزان اعدام ها سکوت نموده است.

عبدالله در ادامه با بیان اینکه پدرش قبل از بازداشت فعالیت چشمگیری در شبکه های مجازی داشته و در جهان شناخته شده بود و 13 میلیون دنبال کننده داشت، اضافه کرد، دلیل بازداشت پدرش توسط خاندان سلطنتی عربستان این بود که مسوولان دیوان سلطنتی که طبق روال برای حمایت از سیاست های خود به قشر مذهبی جامعه متوسل می شوند و از میزان محبوبیت العوده در فضای مجازی خبر داشتند، کمی پس از تحریم قطر توسط کشورهای محاصره کننده به رهبری ریاض، از العوده خواستند در توییتی از این اقدام عربستان حمایت کند اما العوده نپذیرفت و گفت، آشتی بهترین راه چاره است.

او سپس به دلیل نگرانی از بروز تنش در منطقه در اثر محاصره دوحه، در توییتی به صورت سر بسته تمایلش را برای آشتی بیان کرد و نوشت: خدایا دلهای آنها را در راستای منافع ملت هایشان هستند با یکدیگر مهربان کن. چند روز پس از این توییت، نیروهای امنیتی سعودی او را بازداشت کردند.

گاردین نوشت، پس از یک سال مقامات سعودی لیستی از 37 اتهام را علیه العوده آماده کردند و محاکمه او سپتامبر 2018 در دادگاه کیفری ویژه پرونده های تروریستی آغاز شد. در حالی که اتهاماتی که ریاض به العوده نسبت داده بود مثل مخالفت با محاصره قطر و چندین سفر به این کشور، همگی فعالیت های عادی محسوب می شدند و هیچ کدام اقدامات جنایی نبودند.

این دو در خاتمه یادداشت خود نوشتند، دولت عربستان می تواند کوشش های دیپلماتیک مثبت را با انجام اصلاحات واقعی که بیانگر آشتی با مردم کشورش باشد، نشان دهد و این کوشش ها شامل لغو سیاست هایی می گردد که محمد بن سلمان اتخاذ نموده است؛ سیاست هایی که موجب زندانی شدن بسیاری از فعالان زن، علمای فقه و حقوق، دانشگاهی ها و روزنامه نگاران شد. با نزدیک شدن به خاتمه تحریم قطر باید مردی که خواهان صلح و آشتی دو طرف بود آزاد گردد. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 18 اسفند 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1412

به "پسر سلمان العوده: محاصره قطر تمام شده اما پدرم هنوز در زندان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پسر سلمان العوده: محاصره قطر تمام شده اما پدرم هنوز در زندان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید