نیاگارای ایران در سرپل ذهاب، یک قدم تا سیاه بختی عروس زاگرس

به گزارش پسرک کامپیوتری، کلیسایی برای هفت خانواده مسیحی در دل یکی از روستاهای فریدونشهر/ مراقبت تنها زن مسیحی روستا از کلیسا

نیاگارای ایران در سرپل ذهاب، یک قدم تا سیاه بختی عروس زاگرس

اگر علاقمند به سفر با بهترین قیمت تور کانادا 99 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

کلیسای مریم مقدس که در اوایل دوران قاجار در شهرستان فریدونشهر بنا شده است یکی از یادگارهای باارزش در روستای خویگان که فقط هفت خانوار مسیحی بیشتر ندارد، است که در سالهای گذشته به دلیل اهمیت تاریخی و جذبه ای که برای جذب گردشگران به خود داشت به ثبت ملی نیز رسید.

در شهرستان فریدونشهر بناهای قدیمی و مکان های پراهمیت فراوان است که این مکان ها، یادآور دوران های مختلف و نبردها و وقایع متعدد در دوره های مختلف از جمله صفویه، قاجاریه و در نهایت پهلوی می باشد که بعضی از این مکان ها جزو اماکن توریستی شمرده می شوند و هرسال گردشگران و مسافران بسیاری از آن ها بازدید می نمایند.

کلیساهای روستای خویگان علیا، تپه های تاریخی، پنج قلعه، قبرستان ارامنه، تپه گورهای مزرعه قهستجان، امامزادگان و نظرگاه ها و همچنین بعضی از جاذبه های طبیعی قسمتی از این بناها و آثار قدیمی در شهرستان هستند.

کلیسای مریم مقدس هم در فریدونشهر یکی از این مکان های قدیمی است.

کلیسای مریم مقدس در فاصله 10 کیلومتری شهرستان فریدونشهر که در روستایی بنام خویگان علیا واقع شده است که به صورت زیبا و باشکوهی در وسط روستا و محل سکونت مردم احداث شده که در کنار آن مناظر زیبایی از درختان بید و نهرهای جاری آب جلوه می نماید.

اجرای پروژه گودال خشت مالهای کرمان کلید تحول گردشگری/ دربهای میدان ارگ به روی خودروها بسته گردد

میدان ارگ کرمان بزرگترین میدان تاریخی استان کرمان است که به سادگی می تواند نقش میدان نقش جهان در کرمان را ایفا نماید اما بی توجهی میراث فرهنگی به مرمت این میدان و عدم ساماندهی ارگ سبب شده این میدان به پارکینگ خودروها و محل تجمع دست فروشان اتباع بیگانه تبدیل گردد.

شهر کرمان یکی از شهرهای تاریخی ایران است این شهر در قدیمی ترین نقشه های ایران نیز خودنمایی می نماید طبق آمار بیشترین تعداد آثار ملی ثبت شده تاریخی کشور در این شهر وجود دارد که در این میان قلب گردشگری شهر کرمان نیز در مجموعه گنجعلیخان می تپد.

مجموعه گنجعلیخان کرمان از میدان ارگ شروع می گردد و به میدان مشتاق ختم می گردد هر دو این میدانها نقش تاریخی در گذشته کرمان دارند و در تورق تاریخی شهر کرمان و به خصوص حمله آقا محمد خان به کرمان برجسته هستند در این میان میدان ارگ در کرمان از جمله میدانهای منحصر به فرد کشور محسوب می گردد این میدان را صدها حجره در برگرفته است و از چهار دروازه می توان وارد این میدان تاریخی شد.

همچنین ورودی بزرگترین راسته بازار کشور نیز در این میدان قرار گرفته است بسیاری از حجره های این میدان نخستین حرفه های کرمان را تجربه کردند و روزگاری از جمله پر رونق ترین حجره های کرمان بوده اند.

اما متاسفانه این میدان این روزها روزگار خوشی ندارد بسیاری از حجره های این میدان در حال تخریب هستند و حجره هایی نیز که فعالند به تملک بخش خصوصی در آمده اند و هر یک به حرفه ای تعلق دارند این میدان همچنین از نظر اجتماعی نیز صندلی خوبی ندارد و بسیاری ترجیح می دهند با این شرایط عبور و مرور پیاده در این میدان را محدود نمایند.

نوای رو به خاموشی مسگری در طبس/ بازاری که تنها دو دکان دارد

روزگاری در میدان مرکزی شهر طبس صدای چکش مسگران نوازشگر گوش های مردمانی بود که به این هنر می بالیدند اما امروز مسگری در این دیار در معرض فراموشی قرار گرفته و تمام دلخوشی مسگران این شده که در ایام نوروز مردم برای خرید سوغات سراغ آنان را بگیرند.

مسگری یکی از صنایع دستی مردم دیار کویری طبس است که با هنر دستان استادکاران قدیمی و نواختن ضرب چکش بر صورت مس، خلاقیت و هنر را به این فلز هدیه کرده و آن را بها می بخشد. روزگاری صنعت مسگری صندلی ویژه ای داشت اما امروز استادکارانی این صنعت به کمتر از انگشتان دست رسیده و فعالیت این صنعت در شهر کویری طبس کمرنگ شده است.

سال ها قبل صنایع دستی، دریچه خوبی برای درآمد بسیاری از خانواده های شهر طبس بوده است، واین روزها صنایع دستی در بزرگترین شهرستان خاورمیانه از شرایط خوبی برخوردار نیست.

بازار آزاد و کم توجهی به صنایع دستی از جمله عوامل کم رنگی بازار صنایع دستی است. صنعت مسگری یکی از صنایع دستی پر هوادار و مهم صنعت گران ایرانی بوده که این صنعت نیز طی چند سال اخیر بر لبه پرتگاه نابودی بسر می برد.

به گفته صنعت گران مس درطبس، پیش از این که بازار این صنعت خوب بود، شمار دکان های مسگری در میدان مرکزی شهر به 50 مغازه می رسید اما هم اکنون شمار آنها به دو باب رسیده است.

تپه حسنلو در راستا جهانی شدن/ تمدن 6هزارساله در جذب گردشگر ناموفق بود

تپه باستانی حسنلو به همراه مهمترین اثر مکشوفه آن یعنی جام زرین حسنلو با قدمتی بیش از هشت هزار سال قبل از میلاد مسیح در نقده استان آذربایجان غربی نمادی از تاریخ کهن ایران اسلامی است که در آستانه ثبت در فهرست آثار جهانی قرار گرفته است.

کنکاش در تاریخ ایران باستان را می توان در تپه باستانی حسنلو که گنجینه تمدن 8 هزار ساله ایران در شمال غربی این سرزمین کهن قرار گرفته را انجام داد، تپه ای که در کنار سدی زیبا و منطقه ای سرسبز در جوار دریاچه ارومیه قرار گرفته ولی عاری از هر گونه خدمات گردشگری است.

تپه باستانی حسنلو در میان جلگه ای سرسبز و خرم که به نام سلدوز معروف است در کنار دهکده ای به همین نام قراردارد، دهکده حسنلو را چند ده دیگر مانند نگینی در بر گرفته اند و تپه های باستانی زیادی پیرامون تپه حسنلو را فرا گرفته و گویا هنگام آبادی حسنلو و تمدن عظیمش تمدن های دیگری نیز با این تپه در تماس بوده و هم دوره تمدن حسنلو به وجود آمده اند.

متکدیان حرفه ای که دستشان کج است/ معضل گداهای وارداتی در بروجرد

استمرار معضل تکدی گری در خیابانها و اماکن عمومی بروجرد که در بعضی موارد دست به سرقت و کیف قاپی هم می زنند به چالشی جدی تبدیل شده که همچنان هیچ کدام از راهکارهای متولیان امر برای برطرف این معضل مثمر ثمر نبوده است تا در آستانه نوروز و فصل گردشگری بروجرد نگرانیها در این زمینه بازهم اوج بگیرد.

طی سالهای گذشته رسانه ها و محافل خبری بروجرد بارها از اثرات سوء تکدی گری در این شهرستان سخن رانده و قلم فرسایی کرده اند که متاسفانه تا کنون در برطرف معضل وجود متکدیان در بروجرد موثر واقع نشده است.

این در حالی است که روزانه شاهد امر تکدی گری توسط افراد احتیاجمند و غیر احتیاجمند در سطح شهر هستیم به طوری که روز به روز بر تعداد آنها نیز افزوده می گردد.

ستاد جمع آوری متکدیان شهرستان بروجرد طی سالهای اخیر فعالیتهای زیادی برای جمع آوری این افراد در سطح شهر انجام داده ولی آن گونه که باید نتیجه مطلوبی در پی نداشته است.

این در حالیست که در آستانه تعطیلات نوروزی و با توجه به گردشگرپذیر بودن بروجرد بیم آن می رود استمرار فعالیت این متکدیان سیمای شهر بروجرد را در نگاه مسافران مخدوش کند، موضوعی که ساماندهی فرایند کنونی را ضروری می سازد.

بل کوتاه ترین رودخانه جهان در ارتفاعات پاوه/ رودی که از چشمه آبهای معدنی جاری می گردد

چشمه بل به عنوان کوتاه ترین رودخانه جهان در ارتفاعات کرمانشاه قرار گرفته است و آب و هوا و مناظر بکر و بدیع آن گردشگران نوروزی را به سمت خود می خواند.

چشمه بل یا همان کانی بل یکی از جاذبه های حیرت انگیز ایران به حساب می آید که در استان کرمانشاه و شهرستان پاوه واقع است.

این چشمه که حجم آب حیرت انگیزی دارد در نزدیکی روستای ناو و هجیج واقع است و به رودخانه سیروان می ریزد. این چشمه از ارتفاعات کوهستان تخت تغذیه می گردد و بسیار پر خروش است. چشمه بل با 15 متر طول به عنوان کوتاه ترین رودخانه جهان شناخته شده است.

این چشمه که در محل و زبان کردی به نام کانی بل معروف است و احتمالا نام خود را از خدای آب بابلیان باستان که بل نام داشت گرفته است، در دو کیلومتری هجیج و در فاصله کمی از رودخانه سیروان واقع شده و آب آن پس از خروج از دل کوه، تشکیل آبشاری پر خروش داده و به رودخانه می ریزد. محل خروج آب این چشمه از دل کوه شباهت بسیاری به دهانه یک غار که به علت ریزش مسدود شده باشد، دارد.

تالاب هامون جوانه می زند/ برگزاری جشن نی کاری در کوه خواجه سیستان

همزمان با فرا رسیدن 12 بهمن روز جهانی حیات وحش و اجرای عملیات احیای تالاب هامون با ورود آب به بعضی از نقاط این تالاب بیش از یک هزار نفر از مردم سیستان و دوستداران محیط زیست با کاشت نی در هامون برای احیای زیستگاه پرندگان مهاجر پا به میدان گذاشتند و تفنگ های خود را به نشانه حمایت از حیات وحش شکستند.

در جشن نی کاری که صبح دوشنبه با حضور بیش از یک هزار نفر از دوستداران محیط زیست و مسئولان محلی در اطراف کوه خواجه سیستان برگزار گردید فعالان زیست محیطی و تعدادی از اعضای سازمان های مردم نهاد نسبت به کاشت نی در اقدامی کم نظیر شرکت کردند تا بار دیگر پناهگاه و زیستگاه حیات وحش هامون را بازسازی نمایند.

در این مراسم همچنین مردم سیستان و دوستداران محیط زیست و تعدادی از صیادان به نشانه حمایت از محیط زیست تفنگ های خود را شکستند و با امضای طوماری به طول 10 متر خطاب به نمایندگان سازمان ملل خواهان توجه جدی این سازمان به تالاب هامون شدند.

قامت مسجد ملک زوزن در غربت کویر سربرافراشت/ اثر تاریخی عهد خوارزمشاهیان روی ریل یونسکو

قامت مسجد ملک زوزن با کاشی های لاجوردی و بنای آجری 9 قرن است که همچون نگینی در غربت کویر سربرافراشته و روزگاری است که این اثر جاودانه و تاریخی رخسار خویش را در خاک زوزن نمایان ساخته است.

به گزارش خبرنگاران، 9 قرن است که مسجد ملک زوزن با معماری اسلامی در پهن دشتی سوزان رخسارش را به نمایش گذاشته و چشم هر بیننده ای را متحیر ساخته؛ کاشی های لعابی لاجوردی و فیروزه ای حکایت از عظمت و قدمت این مسجد تاریخی دارد و تماشای آن آدمی را به حیرت وا می دارد.

امروز از مسجد ملک زوزن جز دو ایوان از هم گسسته چیزی باقی نمانده و پایه های اصلی ایوان ها مربعی غول آسا است و قالب آجرهای به کار رفته در این اثر تاریخی 25 در 35 سانتی متر است؛ این مسجد یکی از قدیمی ترین بناهای ایرانی است که در تزئین نمای خارجی آن از کاشی هایی دو رنگ بهره گرفته شده است.

غفلت از تنها ذخیره گاه فندق شرق کشور/ وی وی احتیاجمند حمایت است

وی وی تنها ذخیره گاه فندق جنگلی شرق کشور در خراسان شمالی واقع شده؛ منبعی ژنتیکی که برای بالنده شدن احتیاجمند حمایت بیشتر مسئولان و مشارکت بهتر مردم منطقه است.

ذخیره گاه جنگلی فندق در شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی تنها ذخیره گاه این گونه ارزشمند در شرق کشور است، در این ذخیره گاه 48 هکتاری حدود 150 پایه درخت فندق وجود دارد و هر کدام از این پایه ها نیز سالانه بیش از 10 کیلوگرم محصول فراوری می نمایند.

فندق یکی از گونه هایی است که به واسطه نادر و در خطر انقراض بودن مشمول ماده یک قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر ژنتیکی شده و به همین دلیل نیز وجود این ذخیره گاه جنگلی در خراسان شمالی غنیمت ذی قیمتی است.

با این وجود همجواری زمین های کشاورزی و نفوذ زمین های کشاورزی به داخل محدوده طرح، چرای دام، بهره برداری غیراصولی از درختان موجود در منطقه بخصوص فندق و... از مسائل و تهدیدات پیش روی این ذخیره گاه محسوب می شوند.

یک قدم تا سیاه بختی عروس زاگرس/ بلوطها به حمایت دولتی احتیاج دارند

این روزها بیماری ذغال بلوط به سرعت جنگلهای زاگرس را درگیر خود کرده است و بیم آن می رود این جنگلها که به عروس زاگرس شهرت دارد به ورطه نابودی کشیده شوند.

استان کرمانشاه با قرار دریافت در رشته کوههای زاگرس، از نظر طبیعی و چشم اندازهای خدادادی صندلی بسیار ویژه ای به خود اختصاص داده است.

تنوع گونه های گیاهی و جانوری، مهمترین وجه تمایز این استان با دیگر مناطق کشور است. بیش از 527 هزار هکتار از مساحت کرمانشاه را جنگل تشکیل می دهد.

وجود چندین منطقه جنگلی در کرمانشاه از یک سو و همچنین داشتن بیشترین درختان بلوط، چهره ای منحصربفرد به عرصه های طبیعی این استان بخشیده است. البته حفظ و نگهداری از این چشم اندازهای خدادادی احتیاجمند بسیاری از عوامل انسانی و مادی است.

متولی این موضوع، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است. هر ساله در اواسط آخرین ماه سال، یعنی اسفندماه، به رسم سالیان گذشته این اداره کل برنامه ها و عملکردهای سالجاری و آینده تشریح می نماید.

روبان مترو تبریز بریده نشد/سریال تکراری وعده ها در مورد افتتاح مترو

سال ها قبل بود که خبر ورود مترو به شهر تبریز مردم را پر از شور و شعف کرده و انتظاری شیرین برای مترو دار شدن شهر در اذهان همه ایجاد نموده بود اما این انتظار هم اکنون پس از 12 سال تبدیل به انتظار نه چندان شیرین گشته و وعده بسیار مسئولین شهری در مورد زمان افتتاح باعث بی اعتمادی مردم به این طرح شده است.

اگر اخبار رسانه ها را از زمان مطرح شدن خبر احداث مترو که پیگیری بکنیم به راحتی می توانیم چندین و چندین وعده مسئولان که خیلی بیشتر از تعداد انگشتان است را برای بهره برداری از این پروژه عظیم مشاهده کنیم، وعده و قول هایی که همچنان به جایی نرسیده اند.

اما در این میان پای حرف های مردم شهر نیز که بنشینی به راحتی می توانی شاکی بودنشان از این وعده و وعیدها را متوجه شوی، مردمی که دیگر از افتتاح مترو تبریز ناامید شده و سوار شدن به مترو را رویای دست نیافتنی برای خود می دانند.

تندیس ها؛ تنها سهم حماسه سرای توس از تاریخ خراسان/ مجسمه ای که شیشه غربت فردوسی را شکست

حماسه سرای نام آشنا و جاودانه توس، حکیم ابوالقاسم فردوسی با جادوی کلام خویش صلح، پایمردی و جاودانگی را به یادگار گذاشت و امروز تنها سهم او از حصار بلند تاریخ، مرثیه غریبانه تندیس های کوچک و بزرگی است که در گوشه و کنار این سرزمین جای گرفته و شاید اگر هنرمندی ابوالحسن صدیقی و ساخت این مجسمه ها نبود فردوسی غریب ترین شاعر جهان لقب می گرفت.

فردوسی در این تندیس های ماندگار و به یاد ماندنی با چشم های خیره به دور دستها می نگرد و سیر تحولات سرزمین خراسان را با نگاهی نافذ و از پشت حصار تاریخ و تمدنی دور به نظاره نشسته؛ او که روزگاری با جادوی کلام، صلح، پایمردی و جاودانگی را به یادگار گذاشت امروز تنها سهمی که از این سرزمین دارد مجسمه هایی کوچک و بزرگ است که در گوشه و کنار این دیار جای گرفته است.

ابوالقاسم فردوسی، بزرگمردی از دیار توس است که با اشعار خویش، زبان و ادبیات پارسی را جهانی کرد و به اعتقاد بسیاری از باستان شناسان علیرغم بی مهری هایی که نسبت به این شاعر ارزشمند انجام شده؛ می توان تندیس هایی که توسط هنرمند والا و ارزشمند ایران، ابوالحسن صدیقی ساخته شده را گامی برای معرفی هر چه بیشتر این حماسه سرا و سخنور نامی در سطح جهان دانست.

دایه های دلسوز تر از مادر برای اوقات فراغتمان برنامه سازی می نمایند/ تاثیرمنفی شبکه های ماهواره ای بر افکار مردم

سرمایه گذاری بر روی رسانه های دیداری و شنیداری جهت جذب مخاطب یکی از عناصری است که در حال حاضر مورد توجه بسیاری از تهیه نمایندگان و دست اندرکاران تلویزیون و رادیو درسراسرجهان قرار گرفته است. متاسفانه در شرایط کنونی بسیاری از شبکه های ماهواره ای و رادیو های بیگانه توانسته اند به نرمی و آرام آرام به حریم خانه ها و خانواده های ایرانی پای گذاشته و بر روی ذهن و افکار آنها تاثیر منفی بگذارند.

متاسفانه در حال حاضردر کشورمان شبکه های ماهواره ای صندلیی در میان بعضی از خانواده ها پیدا کرده و مخاطبانی رابه خود جذب کرده است. شبکه های ماهواره ای در قالب دایه های دلسوز تر از مادر سخت در تلاشند تا برای مردم کشورمان برنامه سازی نمایند اما آیا این افراد می توانند بدون درنظر دریافت اهداف و مقاصد سیاسی دلسوز تر از سیاستمداران کشورمان برای ما برنامه ریزی نمایند آنهم بدون هیچ چشمداشت و بدون هیچ قصد و منظوری.

استفاده از تنوع در برنامه سازی و کیفیت بالای برنامه های ماهواره ای باعث شده مخاطبانی به شبکه های فارسی زبان جذب شوند و بعضی از افراد حتی وجود ماهواره را در منزل الزامی بدانند.

در مقاطعی ضعف در ارائه برنامه های فرهنگی جذاب از سوی متولیان فرهنگی کشور باعث شد روز به روز بر آمار مخاطبان شبکه های فارسی زبان که از سوی کشورهای بیگانه تامین می شوند افزوده گردد، غافل از اینکه اگر چه برنامه های ماهواره ای دارای تنوع و کیفیت بالای تصویری هستند اما محتوای ارائه برنامه های ماهواره ای بسیار پایین بوده و تاثیرات منفی بر روی افکارعمومی و جامعه دارد.

نیاگارای ایران در سرپل ذهاب/ سقوط 180 متری آب از بلندای آبشار پیران

آبشار زیبای پیران، که از دل کوهها و صخره های اطراف سرازیر می گردد در زمره جاذبه های بسیار کم نظیر روستای شالان در شهرستان سرپل ذهاب قرار گرفته است و می توان گفت با زیبایی های منحصر به فردی که دارد مسافران و گردشگران زیادی را در فصول مختلف سال مجذوب خود می نماید.

آبشار پیران یا ریجاب یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که در شهرستان سرپل ذهاب در 110 کیلومتری جنوب غربی کرمانشاه واقع شده است

آبشار پیران، آبشاری سه طبقه است که دو طبقه بالایی آن بسیار بلند و طبقه پایینی کوتاهتر است، به گونه ای که طبقه سوم آبشار پیران در زیر درختان قرار گرفته و از بالا دیده نمی گردد اختلاف ارتفاع آبشار پیران در نقطه بالا و پایین طبقه سوم، نزدیک به 180 متر است.

در پایین آبشار پیران، روستای پیران و دره سرسبز و بسیار زیبای پیران قرار گرفته است که سرسبزی آن از آب این آبشار که از منطقه ریجاب می آید منشأ می گیرد و باغهای انجیر، زردآلو و انار در دره پیران قرار گرفته است.

پرتقال شمالی و سیب اصفهانی برسفره عید باغدار بویراحمدی/ خیری که به خانه روا نشد

تا کمتر از20 روز دیگر سفره های هفت سین در کهگیلویه و بویراحمد پهن می گردد اما باغداران این استان بر سر سفره های خود سیب اصفهان و پرتقال شمال را خواهند دید و قطعا یادشان خواهد آمد که چندی پیش سیب و پرتقال خودشان یا روی دستشان ماند و یا دلالان آمدند و چوب حراج بر آن زدند.

قصه باغداران کهگیلویه و بویراحمد سر دراز دارد و رنجی که از کمبود زیرساختها می برند و زیانی که از این بابت می پردازند خود حکایتی است که همچنان باقی است.

سالانه میوه های مختلفی در کهگیلویه و بویراحمد فراوری می گردد اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی و سردخانه برای نگهداری، این میوه ها از استان خارج می شوند تا حالا و با نزدیک شدن سال جدید، مسئولان میوه شب عید را از دیگر استانها تامین نمایند.

ردپای نادرترین گونه ها در زیستگاههای مازندران/ خطر انقراض 26 گونه حیات وحش

مازندران با داشتن کوهستانها و نواحی جنگلی، کلکسیونی از تنوع زیستی و جانوری ارزشمند کمیاب و حمایت شده است که ردپای نادرترین گونه های حیات وحش را می توان در پناهگاهها و مناطق حفاظت شده آن به نظاره نشست.

زیست 490 گونه جانوری اعم از خزندگان، پرندگان، پستانداران و ...، مازندرن را به بهشتی برای طبیعت گردان و دوستداران حیات وحش تبدیل کرده است.

هنوز می توان صدای غرش پلنگ، خرس قهوه ای، آوای روحبخش پلیکان، درنای خاکستری، عروس غاز و دیگر گونه های زیبا و نادر را در کوهستانها و جنگل های هیرکانی مازندران شنید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 658

به "نیاگارای ایران در سرپل ذهاب، یک قدم تا سیاه بختی عروس زاگرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیاگارای ایران در سرپل ذهاب، یک قدم تا سیاه بختی عروس زاگرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید