نحوه آرام کردن نوزاد هنگامی که دل پیچه دارد

به گزارش پسرک کامپیوتری، دل درد یا دل پیچه نوزاد عبارت است از گریۀ دیوانه وار طولانی مدت نوزادی که صرف نظر از این عارضه، دارای بدنی سالم و تغذیۀ کامل است، به نظر می رسد بیماری دل درد نوزاد بین 10 الی 25 درصد نوزادان کمتر از 3 ماه را مبتلا کند. تمامی نوزادان در سه ماهه اول زندگی بیش از هر زمان دیگر در زندگی خود گریه می کند، ولی دل پیچه نوزاد موردی فرق دارد.

نحوه آرام کردن نوزاد هنگامی که دل پیچه دارد

علل شایع دل درد نوزاد

پیش از پرداختن به نسخه های خوراکی و خانگی بهتر است در بخش نوزاد نمناک به بررسی علل انواع دل درد نوزاد بپردازیم ؛ ممکن است دلایل زیادی برای دل درد وجود داشته باشد. برخی از دل دردها ممکن است ملایم باشد و بدون درمان التیام یابد در حالی که برخی ممکن است به مداخله پزشکی نیاز داشته باشند.
1. گازها
درد ناشی از گازها تقریبا همه بچه ها را در برخی از نقاط تحت تاثیر قرار می دهد، چه از شیر مادر تغذیه شوند یا با شیشه شیر بخورند. این بیماری به ویژه در بچه ها بین 1 تا 4 ماه با توجه به سیستم گوارشی توسعه نیافته رایج است و ممکن است به خاطر آن اتفاق بیفتد.
2. تغذیه نادرست
اگر سینه یا بطری به طور نادرستی قرار داده شود، نوزاد ممکن است هوا را بیش از حد ببلعد.
3. حساسیت به غذای خاص
برخی از بچه ها ممکن است نسبت به مواد تشکیل دهنده شیر یا شیر خشک آلرژی داشته باشند.
4. افزایش لاکتوز
این اتفاق زمانی می افتد که نوزاد بیش از حد (شیر در ابتدای تغذیه)که غنی از لاکتوز است، اما چربی کم دارد می خورد. این باعث می شود لاکتوز به درستی هضم نشود چون چربی کافی برای کند کردن فرآیند، ایجاد گاز اضافی وجود ندارد.
5. بیش از حد تغذیه کردن
اگر غذای کودک خود را بیش از حد بدهید، می تواند منجر به مسائل مختلفی نظیر ناراحتی سیستم گوارشی، درد به خاطر نفخ و فشار بر روی شکم و استفراغ ایجاد شود.1

نحوه تشخیص نفخ نوزاد

وقتی روده های نوزاد پر از گاز می شود، شکم او کمی حالت متورم و بادکرده پیدا می کند یا ممکن است کمرش را خم کند و به خاطر درد تقلا کرده و اذیت بشود.

پیچ و تاب خوردن نوزاد به خاطر این است که دلش درد می کند. در این حالت، کودک نِق هم می زند و با گریه کردن، باد بیشتری را وارد روده های خود می کند.

دل درد نوزاد که ناشی از تجمع گاز در روده ها است معمولا در 6 تا 8 هفتگی به بدترین حالت خود می رسد و شدیدترین شکل ممکن را پیدا می کند.

یادتان باشد که دل درد نوزاد در اثر گاز روده ها معمولا یک مشکل سلامتی محسوب نمی شود و جای نگرانی ندارد. درواقع با رشد نوزاد، کنار آمدن نوزاد با آن راحت می شود.2

علائم دل درد

- نوزاد گریه می کند.

- پاهایش رو به سمت داخل جمع می کند.

- مشتهایش رو گره می کند.

- عضلات شکم رو منقبض می کند.

- دل درد می تواند تا 3 ساعت در روز طول بکشد.3

هنگام دل پیچه نوزاد ، چگونه او را آرام کنیم

هر نوزادی با بقیه نوزادان تفاوت دارد و برای آرام شدن نیازمند اقداماتی فرق دارد، پس شاید لازم باشد شما راهکارهای جدیدی را آزمایش کنید تا بفهمید کدام یک برای آرام کردن هنگام دل درد نوزاد شما ، از بقیه بهتر است. ما پیشنهاد هایی برای شما داریم :

سعی کنید یک محیط آرام بخش ایجاد کنید که یک موقعیت شبیه سازی شده از زندگی نوزاد در داخل رحم شما باشد: یعنی جایی دنج، گرم، و آرام. برای آرام کردن دل پیچه نوزادتان را به طور سفت داخل یک پتو بپیچید، او را داخل بازوهایتان یا درون یک گهواره متحرک تکان دهید، سعی کنید او را در یک حالت قائم نگه دارید تا به او کمک کنید کمی از گاز بدنش دفع کند.

برخی از نوزادان با صداهای بلند یکنواخت از قبیل صدای جارو برقی، ماشین ظرفشویی، دستگاه لباس خشک کن، یا ماشین صدای سفید (ماشین صدای سفید دستگاهی است که بطور تصادفی صدایی تولید می کند که شبیه به صدای آبشار در حال ریزش یا وزش باد از میان درختان است) آرام می گیرند که همۀ اینها احتمالاً نوزاد را به یاد صدای اندام های داخلی در درون بدن شما می اندازد، یا می توانید برای آرام کردن دل درد نوزاد با یک بار ماشین سواری کردن، صدا و حرکت را با هم ترکیب کنید.

راه حل های دیگر عبارتند از: یک دوش آب گرم، قرار دادن یک حولۀ گرم یا بطری آب داغ بر روی شکم نوزاد (اطمینان حاصل کنید که درجه حرارت حوله یا بطری به پوست او آسیبی نرساند.)، یا استفاده از پستانک.

برخی از والدین می گویند که یک داروی بدون نسخه به نام سیمتیکون، که احتمالاً باعث کاهش گاز روده می شود، علائم دل پیچه نوزاد را بهبود می بخشد.

شنیدن صدای گریه نوزاد می تواند نا امید کننده و طاقت فرسا باشد، یک پیشنهاد خوب این است که زمانی که دل درد نوزاد شدید است ، بطور نوبتی به همراه یک نفر دیگر نوزاد را بغل کرده و او را آرام کنید، چنانچه مجبور هستید به مدت چند دقیقه نوزادتان را داخل تختخوابش یا هر جای امن دیگر قرار دهید تا استحمام کنید (یا خودتان هم بطور کامل و اساسی گریه کنید)، خیالتان آسوده باشد که تنها گذاشتن او به مدت چند دقیقه، حتی اگر گریه هم بکند، به او آسیبی نخواهد رساند.

اگرچنانچه گریه نوزادتان صدایی جیغ مانند و حاکی از درد باشد، یا اگر فرایند افزایش وزن نوزادتان متوقف شود، یا اگر نوزادتان تب داشته باشد، یا اگر علائم دل پیچه نوزاد تا بعد از سه ماهگی هم ادامه یابد، موضوع را حتماً به پزشک خود اطلاع دهید، چراکه اینها ممکن است علایم مسائلی در سلامتی نوزاد باشند.4

در چنین مواردی خیلی مهم است که فورا با پزشک مشورت کنید اگر متوجه علائم زیر باشید

الگوی گریه ناگهان تغییر می کند

ضربه های مداوم به زمین

تب

اسهال یا استفراغ

خون در مدفوع یا ادرار

زمانی که نوزادان بزرگ می شوند، نسبت به مسائل گاز و دل درد کم تر آسیب پذیر می شوند. کاملا طبیعی است. اما همچنین مهم است که بدانیم چه زمانی باید در پی کمک باشیم.1

بهترین درمان های خانگی برای رهایی از دل درد نوزادان و بچه ها

درمان های طبیعی مختلفی وجود دارند که می توانید برای تسکین دل درد کودک به کار ببرید، اما صبر بسیار مهم است. وحشت نکنید؛ نوزاد کسی است که به کمک نیاز دارد. بهترین کاری که باید بکنید این است که کمی صبر کنید، کودک را مشاهده کنید و شدت شرایط را بسنجید. معمولا دل درد با گذر زمان تسکین می یابد. اگر این کار را نکنید، می توانید از ده روش طبیعی برای درمان دل درد کودک استفاده کنید.

هیچ یک از نسخه ها را بدون مشورت با پزشک به نوزاد و کودک خردسال خود ندهید چراکه تنها پزشک اوست که از شرایط گوارشی نوزاد شما مطلع است .

1. چای بابونه
به کودک چای بابونه گرم بدهید. پزشکان می گویند خاصیت ضد التهابی بابونه به تسکین دل درد کمک می کند چون ماهیچه های بالای سیستم گوارشی را شل می کند و انقباض ماهیچه شکم را کاهش می دهد.
2. کمپرس گرم
راه دیگر برای تسکین دل درد این است که وقتی نوزاد به خاطر دل درد گریه می کند، کمپرس گرم را روی شکم کودک فشار دهید. این روش می تواند در طول روز و شب 2 تا 3 بار تکرار شود.
3. ماست
اگر نوزادتان دل درد ناشی از اسهال دارد، سپس باکتری های خوب در مدفوع از دست می رود متعادل کردن مصرف مواد مغذی در معده و روده ها نیاز است.

ماست حاوی باکتری ها است که می توانند جایگزین آن هایی شوند که از دست رفته و تغذیه نوزاد با ماست می تواند فرآیند گوارشی را به حالت عادی برگرداند.

4. ماساژ با استفاده از روغن خردل
کودک را به پشت بخوابانید و شکم را با استفاده از روغن خردل به آرامی ماساژ دهید. آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید . این به تحریک سیستم گوارشی کمک می کند و در معده بچه به دام می افتد. ماساژ دادن پوست نوزاد هر روز بسیار اهمیت دارد.
5. آروغ زدن
نوزاد را پس از هر بار شیر خوردن آرام بر پشت بخوابانید در حالی که سرش بر روی شانه قرار گرفته است روی کمر او بزنید اگر نوزادتان به راحتی آروغ نمی زند، او را روی ساعد خود قرار دهید، و پاهایش بین آرنج شما قرار گرفته است. چانه اش را در دست نگاه دارید و در حین ضربه بر کمر فشار آرامی اعمال کنید. باید هوای اضافی را که ممکن است هنگام غذا خوردن داخل شود آزاد کند.
6. دوچرخه
زمانی که کودک روی پشتش دراز کشیده، پاهای کوچکش را مثل حرکت دوچرخه، عقب و جلو حرکت دهید. چرخش به کاهش گاز معده کمک می کند.
7. آنغوزه
مقداری از آن بردارید و آن را در آب گرم حل کنید. خمیر را به آرامی دور ناف نوزاد بمالید. این کار گاز معده را کاهش می دهد و دل درد نوزادتان را تسکین می دهد.
8. تکان دادن نوزاد
در حالی که کودک گریه می کند و از دل درد می نالد تکان دادن آن کمک کند تا گاز اضافی عبور کند. از آنجا که گریه کردن باعث می شود هوای بیشتری وارد معده شود مهم ترین چیز این است که کودک را از گریه کردن نگه دارید.1

پینوشتها

1.www.namnak.com

2.www.chetor.com

3.www.beytoote.com

4.www.mamanam.com

منبع: راسخون
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1800

به "نحوه آرام کردن نوزاد هنگامی که دل پیچه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه آرام کردن نوزاد هنگامی که دل پیچه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید