دولت بایدن چگونه به معاهدات و سازمان های بین المللی باز می گردد؟

به گزارش پسرک کامپیوتری، آمریکا در دوره جدید تحت ریاست جو بایدن در نظر دارد به برخی معاهده ها و سازمان های بین المللی برگردد؛ اما خوش خیالی است اگر گمان رود بازگشت دولت بایدن به معنی چشم پوشی از برگ ترامپ در امتیازگیری به نفع آمریکا خواهد بود.

دولت بایدن چگونه به معاهدات و سازمان های بین المللی باز می گردد؟

به گزارش خبرنگاران، با پیروزی جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برآورد ها درباره احتمال تغییر ریل سیاست خارجی این کشور مطرح شده است. عده ای بر این تصور هستند که سابقه معاونت اولی بایدن در دولت باراک اوباما، این گمانه را به ذهن متبادر می کند که رئیس جمهور منتخب جدید همان جهت دوران اوباما را طی کند.

در همین حال، بایدن طی روزها و هفته های گذشته برخی از اعضای تیم خود را از جمله در زمینه سیاست خارجی و امنیت ملی معرفی کرده است. مهره های کلیدی در تیم سیاست خارجی در تیم رئیس جمهور منتخب آمریکا، افرادی متعلق جناح راست و سنتی حزب دموکرات هستند که تمایلات آنها نزدیک به طیف کلینتون ها است. این تیم در مقایسه با رویکرد دولت اوباما، نگاه و شیوه سختگیرانه تری را می پسندند. آنتونی بلینکن، گزینه بایدن برای وزارت خارجه آینده که باید به تایید سنا برسد، بر استفاده از زور و فشار برای تکمیل دیپلماسی معتقد است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جیک سولیوان، گزینه بایدن برای تصدی سمت مشاور امنیت ملی که تقریبا انتصاب او قطعی است، بر این باور است که بایدن در عرصه سیاست خارجی باید از دستاوردها و اقدامات دونالد ترامپ به عنوان اهرم فشاری برای نیل به اهداف خود استفاده و بهره برداری کند. تعلق خاطر شخص بایدن به سیستم سیاسی آمریکا نیز مزید بر علت می شود که او به جای جاه طلبی های شخصی بر اصول سیستم و دولت پنهان پایبند باشد.

بایدن و دغدغه های ترامپی، تاکتیک های اوبامایی

مع الوصف، بعید است که بایدن همان سیاست های اوباما را، حتی در قبال متحدان خود، دنبال کند. او به رغم نقدها رسانه ای علیه ترامپ، در بسکمک از حوزه ها، دغدغه هایی شبیه به ترامپ را دارد. شاید بتوان گفت که سیاست و عملکرد بایدن ترکیبی از اوباما و ترامپ خواهد بود. نشریه انگلیسی اکونومیست برای توصیف سیاست های بایدن او را مخلوطی از اوباما و ترامپ معرفی می کند. بنابراین بایدن همچنان به برخی از اهداف تعریف شده توسط ترامپ وفادار خواهد بود، اما شاید در نیل به آنها در برخی از موارد از تاکتیک های اوبامایی استفاده کند.

مجله تایم در زمینه سیاست خارجی بایدن می نویسد: اگر جهانیی که ترامپ پس از خود باقی گذاشته است، چالش عظیمی را برای بایدن دارد، این موضوع همچنان فرصتی را نیز مهیا میکند.

این مجله آمریکایی می نویسد که الان بایدن بزرگترین فرصت را پیدا کرده است که سیاست خارجی آمریکا را دست کم از زمان 11 سپتامبر 2001 یا حتی از زمان پایان جنگ سرد بازسازی کند.

مشاوران بایدن به تایم گفته اند که رئیس جمهور منتخب این فرصت و شانس را پیدا کرده است که برخی از موضوعاتی را برای دولت های بسکمک جنجالی یا چالشی بوده است را بازتنظیم کنند. به عبارتی آنها، عملکرد ترامپ را فرصتی یا پاس گلی به بایدن می بینند که دولت جدید می توان از آن استفاده کند.

چالش های بازگشت به ناتو

یکی از شعارهای بایدن و اعضای تیم سیاست خارجیاش احیای روابط آمریکا با متحدان از جمله تقویب روابط ترانس آتلانتیک (دو سوی اقیانویس اطللس) یا سازمان هایی مانند ناتو بوده است. اما نباید فراموش کنیم که یکی از وعده های انتخاباتی بایدن این بوده است که او به کشورهای عضو ناتو فشار خواهد آورد تا سهم خود در بودجه ناتو را افزایش دهند. این دقیقا همان نکتهای بود که ترامپ هم مطرح می کرد. ترامپ برای تحقق این امر فشارهای مضاعفی را بر کشورهای اروپایی وارد کرد. بعید است که بایدن هم به منظور احصای منافع آمریکا و کاهش هزینه های آن از خیر این موضوع بگذرد.

موضوعات و دغدغه های داخلی در آمریکا نظیر شیوع ویروس کرونا و مسائل اقتصادی که در انتظار این کشور است، بعید است که فضای زیادی را در اختیار بایدن قرار دهد تا اینکه تغییرات اساسی را در مقایسه با ترامپ در برخی حوزه های سیاست خارجی ایجاد کند. بنابراین، جدای از اینکه بایدن احتمالا در زمینه افزایش هزینه های نظامی سایر اعضای ناتو بر آنها فشار وارد کند، او به واسطه مشغله و چالش های موجود و فوری، احتمالا طی چند ماه آینده فرصت چندانی برای تقویت روابط نداشته باشد.

بازگشت مشروط به سازمان بهداشت جهانی

دونالد ترامپ در ماه می گذشته گفت که کشورش از سازمان بهداشت جهانی خارج خواهد شد. دولت ترامپ لیستی را شامل 7 درخواست به رئیس سازمان بهداشت جهانی ارائه کرد که در آن موضوعاتی مربوط به شیوع وروس کرونا، چین و همچنین میزان اثرگذاری کشورها به اندازه ای که به این سازمان کمک می کنند، اشاره شده بود. در نهایت آمریکا در میانه بحران کرونا و در ماه نوامبر از این سازمان خارج شد.

جو بایدن اعلام کرده است که در روز اول به این سازمان بازخواهد گشت. بایدن البته بازگشت آمریکا به این سازمان را مشروط به اعمال اصلاحاتی در آن کرده است و قرار نیست، صرفا به دنبال بازگشت به سازمان بهداشت جهانی باشد. بایدن همچنین به چین در خصوص حضور در این سازمان و نحوه عملکرد هشدار داده و گفته است که چین باید مطابق قواعد رفتار کند.

الحاق مجدد به معاهده آب و هوایی پاریس در شرایطی متفاوت

دولت آمریکا از معاهده آب و هوایی پاریس نیز خارج شده است. یکی از وعده های بایدن این بوده است که به این معاهده نیز در روز اول بازخواهد گشت.

آلدن میر، مدیر سابق راهبرد و سیاست اتحادیه دانشمندان دغدغه مند با استقبال از بازگشت آمریکا به معاهده آب و هوایی پاریس می گوید: اما این موضوع سودمند نخواهد بود اگر آمریکا به این خاطر برشود که بگوید آمده است تا معاهده را نجات دهد. الان زمان رهبری مشترک است، نه استثناگرایی آمریکا.

کارشناسان پیگیر معاهده آب و هوایی معتقدند که بازگشت آمریکا چالش هایی را نیز خواهد داشت. آمریکا در این فرآیند باید سعی کند که تعهدات و اهداف مشخص شده پایبند بود و خود را با شرایط جدید منطبق کند.

استفاده از تعرفه های ترامپ علیه چین

مسئله چین موضوعی بوده است که سالها نزد نخبگان آمریکایی مطرح بوده است. مقامات ارشد آمریکایی چین و رشد آن را به عنوان خطری برای آمریکا می بینند. حتی در دوران اوباما نیز دولت آمریکا با چین مشکل داشت. اما در دوران ترامپ اصطکاک بین آمریکا و چین با بالاترین سطح خود طی چند دهه گذشته رسیده است.

مارکت واچ در گزارشی با اشاره به تعرفه های آمریکا علیه چین نوشت که رئیس جمهور جدید از تعرفه های دولت ترامپ علیه چین به عنوان اهرم چانه زنی استفاده خواهد کرد.

بایدن در مصاحبه با توماس فریدمن، ستون نویس نیویورک تایمز نیز گفت که آمریکا برای مقابله با چین نیاز به اهرم فشار بیشتری دارد. بایدن گفت: من اقدام فوری در این زمینه انجام نخواهم داد و در خصوص تعرفه ها نیز چنین خواهد بود.

برآیند اظهارات و مواضع بایدن و اعضای تیمش نشان می دهد که هدف اصلی بازگشت آمریکا به برخی معاهده ها یا سازمان های بین المللی، نه صرفا نجات آن معاهدات یا سازمان ها، بلکه نجات آمریکا از انزوا و احیای اهرم های فشار این کشور در عرصه بین الملل است. واشنگتن در نظر دارد با تغییر رفتار و تاکتیک در مقطع جدید، موقعیت آمریکا برای ایجاد انسجام با متحدان خود را تقویت کند.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 4 بهمن 1399 بروزرسانی: 4 بهمن 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1323

به "دولت بایدن چگونه به معاهدات و سازمان های بین المللی باز می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت بایدن چگونه به معاهدات و سازمان های بین المللی باز می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید