توافقنامه ایران و چین خدشه ای به شعار نه شرقی نه غربی وارد نمی کند، خروج از برجام منفعتی برای کشورمان ندارد

به گزارش پسرک کامپیوتری، تحلیلگر مسائل منطقه گفت: توافقنامه ایران و چین خدشه ای به شعار نه شرقی نه غربی وارد نمی کند.

توافقنامه ایران و چین خدشه ای به شعار نه شرقی نه غربی وارد نمی کند، خروج از برجام منفعتی برای کشورمان ندارد

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، سعدالله زارعی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در نشستی که با عنوان دیپلماسی مقتدر و عزتمند چرا و چگونه؟ از سوی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی و در خبرنگاران برگزار گردید، گفت: برجام با هر تفسیری چه موافق و چه مخالف قراردادی است که ما هزینه های آن را پرداخته ایم به گونه ای که بیش از 5 سال است که ما بسیاری از فعالیت های هسته ای خود را متوقف نموده ایم و یا شرایطی را در بعضی از تاسیسات هسته ای به وجود آوردیم که سال ها طول می کشد آن ها را به شرایط قبل برگردانیم؛ بنابراین ما نمی توانیم با خروج از برجام منافعی برای کشور رقم بزنیم، چون ما در فضای دیپلماتیک در موضع حق هستیم و می توانیم بگوییم که ما به برجام عمل نموده ایم و این دیگران بودند که به تعهدات خود عمل نکردند.

وی اضافه نمود: با خروج از برجام دوستان ما همچون چین و روسیه نیز در موضع فشار قرار می گیرند و ممکن است همکاری ما با این کشور ها دچار لغزش و تنش گردد کما اینکه در متن مذاکرات هفته قبل وین نیز شاهد بودیم که چین و روسیه با وجود اختلافاتی که با اروپایی ها دارند از آغاز دور جدید مصاحبه ها ابراز خوشحالی کردند و معتقدند که باید راهی برای احیای برجام پیدا گردد.

زارعی توضیح داد: البته اگر در زمان خروج آمریکا از برجام از بنده پرسیده می شد که واکتش ایران باید در مقابل این اقدام آمریکا چه باشد می گفتم منفعت ما در این است که بلافاصله بعد از خروج آمریکا ما هم از برجام خارج شویم، چون خروج ما موجب بروز یک هجمه عمومی علیه آمریکا و ترامپ می شد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: همچنین بنده معتقدم که ما از 2 ساله پیش که کار با اروپایی ها را آغاز کردیم نباید به آن ها اعتماد می کردیم، اما اکنون زمان گذشته و دولت ما بیش از هر دولتی شعار حفظ برجام را داده بنابراین اکنون به صلاح نمی دانم که از برجام خارج شویم همچنین بنده به صلاح نمی دانم که ما به تمام تعهدات خود در برجام عمل کنیم در واقع ما میتوانیم از یک سو رسماً نگوییم که می خواهیم از برجام خارج شویم و از طرفی عملاً فعالیت خود را در جهت گسترش فعالیت های هسته ای دنبال کنیم.

وی توضیح داد: ما نمی توان تحریم ها را به طور کامل بی اثر کنیم، اما می گردد به صورت راهبردی از آثار تحریم ها بکاهیم به طوری که اثر تعیین نماینده در فضای کشور نداشته باشند مثلاً ممکن است ما در بعضی از موارد تحریم باشیم، ولی با واردات به گونه ای عمل کنیم که تحریم بی اثر گردد که نمونه آن همکاری با چین است.

وی اضافه نمود: مسلماً توافقنامه همکاری ایران و چین تحت فشار تحریم های آمریکا باقی می ماند و این فشار ها هم اثر گذار خواهند بود، ولی وقتی دو طرف می خواهند این روابط را به قیمت فشار تحریم ها ادامه دهند قطعاً فشار ها کاهش خواهند یافت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: یکی از راه های کنترل تحریم ها این است که ببینیم تحریم ها روی چه موضوعاتی متمرکز هستند مثلاً تحریم تسلیحات و یا فروش بنزین ایران اثرگذار نیست، چون ما امکان فراوری تسلیحات و بنزین را در کشورمان داریم؛ بنابراین تحریم این توانمندی ها فایده ندارد پس ما باید ظرفیت های داخلی خود را شناسایی کنیم و از آن ها برای بی اثر کردن تحریم ها بهره ببریم.

زارعی گفت: بعضی از کالا ها در صنعت برای ما جنبه حیاتی دارند؛ بنابراین باید فرمول تبدیل این کالا ها را به دست بیاوریم و البته این مهم نیز با توسعه حرکت های علمی محقق می گردد. مسئله دیگر اینکه اساساً تکلیف ما در بخش فراوریی چه در بخش کشاورزی و چه در بخش صنعت تعیین نیست و نقشه راهی در این بخش ها نداریم؛ مثلاً امروز شاهد این هستیم که بیشترین ساختمان و کارمند در بخش کشاورزی در استان تهران که کمترین فراوری کشاورزی را دارد مستقر هستند به هر روی اگر ما عقل مدیریت به خرج دهیم می توانیم بسیاری از مخارج اضافه را حذف کنیم، اما این کار را انجام نمی دهیم.

وی با بیان اینکه مشکل کشور ما تحریم ها نیستند بلکه مشکل ساختار های پرهزینه و کم فایده هستند، گفت: ما علاوه بر توافقنامه با چین نیازمند 4 توافقنامه 25 ساله دیگر با حجم 400 میلیارد دلار هستیم؛ بنابراین با انعقاد تفاهم نامه با چین نمی توانیم بگوییم که اقتصاد کشورمان هویت چینی به خود گرفته است.

این استاد دانشگاه گفت: اگر آمریکایی ها هم حاضر باشند که با ایران به مانند چین توافقنامه همکاری 25 ساله امضا نمایند مشروط بر این که نیرو های نظامی خود را وارد کشورمان ننمایند ما نیز آمادگی انعقاد این توافقنامه را داریم، اما واقعیت این است که آمریکایی ها هیچ گاه به ما پیشنهاد مالی نمی دهند و فقط با ما بحث های سیاسی مطرح را می نمایند؛ مثلاً می گویند چرا موشک دارید و یا چرا در عراق هستید و یا اینکه مسائل حقوق بشری را مطرح می نمایند.

زارعی توضیح داد: اینکه بعضی ها می گویند با توافقنامه چین و ایران شعار نه شرقی نه غربی در کشورمان مخدوش شده این یک حرف بی پایه و اساس است، چون این توافقنامه یک توافق مالی است و در پی تسلط سیاسی بر ما نیست. به هر روی امروز کسانی است که از توافق با چین ناراحت هستند اگر یک رفراندوم برگزار گردد قطعاً بالای 90 درصد از مردم، چون مشکل کشور را مالی می دانند به این توافقنامه رای مثبت خواهند داد.

وی با اشاره به نظرسنجی دانشگاه مریلند در بهمن ماه سال 99 گفت: طبق این نظرسنجی فعالیت های نیروی قدس سپاه در خارج از کشور تا 88 درصد مورد حمایت مردم بوده است و این میزان از حمایت در سطح خیلی بالایی قرار گرفته است؛ همچنین طبق این نظرسنجی 58 درصد از مردم مسائل مالی را ناشی از ناکارآمدی مسئولان دانسته اند.

این استاد دانشگاه گفت: در نظر سنجی های مختلفی که در داخل و یا در خارج از کشور اجرا شده مردم روی مسئله اقتصاد تاکید داشته و معتقد بودند که راه چاره مسائل مالی در داخل کشور است.

وی با بیان اینکه در انتخابات پیش رو قطعاً عنصر کارآمدی که به توانمندی های داخلی باور دارد رئیس جمهور خواهد شد و قطعاً تفکر روحانی قدرت رای آوری نخواهد داشت، اضافه نمود: معتقدم انتخابات در یک فضای منطقی تر از قبل برگزار خواهد شد.

این استاد دانشگاه گفت: هرچه جلوتر می رویم افکار عمومی به این سمت خواهد رفت که مسائل کشور ما مالی و متاثر از مسائل داخلی است با این وجود مردم باور ندارند که مسائل آن ها به خاطر اقدامات نیروی قدس سپاه در خارج از کشور بوده، چون اگر این باور را داشتند طبق نظرسنجی دانشگاه مریلند 88 درصد مردم موافق فعالیت های نیروی قدس نبودند.

زارعی اعلام کرد: به عنوان کسی که هم خبر دارم و هم به دلیل سفر های خارجی دستی در مسائل دارم با اطلاع می گویم که ما نه در دولت و نه در وزارت امور خارجه هیچ مصاحبهیی با کشور های محیط پیرامونی کشورمان از جمله کشور های دنیا اسلام، کشور های آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین چه در حوزه های فرهنگی، مالی، سیاسی، امنیتی و علمی نداریم و حتی ما با دولت سوریه نه در حوزه اقتصاد و نه در حوزه بهداشت و سلامت هیچ کاری انجام نداده ایم. به هر روی بنده این رویکرد را نوعی اعلام تبعیت دولت از اروپایی ها می دانم تا بگویند ما حتی در حوزه اقتصاد هم ارتباطی با کشور های اسلامی نداریم.

وی اضافه نمود: اگر وزارت خارجه ما اهل مصاحبه و کار با دولت ها، ملت ها و گروه های موثر باشد تحول بزرگی در اقتصاد کشورمان رخ خواهد داد.

لازم به ذکر است؛ این نشست با حضور براتی کارشناس مسائل تحریم برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1400 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1543

به "توافقنامه ایران و چین خدشه ای به شعار نه شرقی نه غربی وارد نمی کند، خروج از برجام منفعتی برای کشورمان ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافقنامه ایران و چین خدشه ای به شعار نه شرقی نه غربی وارد نمی کند، خروج از برجام منفعتی برای کشورمان ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید