بیماری های ناشی از زیاده روی در مصرف پروتئین

به گزارش پسرک کامپیوتری، بعضی از رژیم های غذایی دارای پروتئین زیادی هستند که می توانند خطرات بسیاری را برای افراد به همراه داشته باشند.

بیماری های ناشی از زیاده روی در مصرف پروتئین

به گزارش احتمالاً با رژیم های پروتئین بالا آشنایی دارید که با محبوبیت رژیم هایی همانند اتکینز و زون در دهه 1990، اخیراً مجدداً احیا شده اند. رژیم هایی همانند پالئو و رژیم غذایی پارینه سنگی ممکن است از نظر نسبت عظیم مغذی ها متفاوت باشند، اما معمولاً حاوی پروتئین زیاد هستند و عوارض مصرف زیاد پروتئین را به همراه دارند.

در حالی که رژیم کتوژنیک (کتو) بر چربی تاکید می نماید، می تواند دارای پروتئین زیاد باشد. حتی رژیم های عمدتاً یا کاملاً گیاهی هم می توانند پروتئین زیادی داشته باشند. پروتئین بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می دهد. این ماده به ساخت و بازسازی عضلات، اندام ها و استخوان ها یاری می نماید. رژیم های حاوی پروتئین بالا در کاهش چربی، کاهش وزن، افزایش احساس سیری، و حفظ عضلات یاری می نمایند.

با این حال، رژیم های دارای پروتئین زیاد خطراتی هم به همراه دارند که باید از آن ها آگاه باشید. متخصصان تغذیه مصرف پروتئین بیش از اندازه روزانه توصیه شده را پیشنهاد نمی نمایند.

مصرف بیش از حد هر ماده مغذی به مدت طولانی با خطراتی همراه است و پروتئین هم از این قاعده مستثنی نیست. با وجود تمام فواید پروتئین برای سلامتی بدن، اگر به مدت طولانی از یک رژیم غذایی با پروتئین بالا پیروی می کنید، عوارض احتمالی آن را مطالعه کنید.

1. افزایش وزن

رژیم های حاوی پروتئین زیاد ممکن است موجب کاهش وزن شوند اما این نوع کاهش وزن می تواند کوتاه مدت باشد. پروتئین مصرف شده اضافی معمولا به صورت چربی ذخیره و آمینواسید های مازاد دفع می گردد. این مسئله می تواند به افزایش تدریجی وزن منجر گردد، به ویژه اگر در کوشش برای افزایش پروتئین رژیم غذایی خود کالری زیادی مصرف کنید.

2. بوی بد دهان

مصرف مقادیر زیاد پروتئین می تواند باعث بوی بد دهان گردد، بخصوص اگر مصرف کربوهیدرات خود را کاهش دهید. در یک مطالعه قدیمی، 40درصد از شرکت نمایندگان بوی بد دهان را گزارش کردند. علت این امر تا حدودی می تواند ورود بدن به وضعیتی متابولیک موسوم به کتوزیس باشد که مواد شیمیایی فراوری شده در آن بوی میوه ای ناخوشایندی منتشر می نمایند. بوی بدن دهان علل دیگری هم دارد.

3. یبوست

در همان مطالعه، 44 درصد از شرکت نمایندگان یبوست را گزارش کردند. رژیم های غذایی با پروتئین بالا که کربوهیدرات ها را محدود می نمایند معمولا فیبر کمی دارند. افزایش مصرف آب و فیبر می تواند به جلوگیری از یبوست یاری کند.

4. اسهال

مصرف زیاده از حد لبنیات یا خوراکی های فرآوری شده، همراه با کمبود فیبر، می تواند موجب اسهال گردد. به خصوص اگر نتوانید لاکتوز را تحمل کنید یا منابع پروتئینی همانند گوشت قرمز، ماهی و ماکیان سرخ شده مصرف کنید.

برای جلوگیری از اسهال، اندازه زیادی آب بنوشید، از نوشیدنی های حاوی کافئین دوری کنید، غذا های سرخ شده و مصرف زیاد چربی را محدود کنید و مصرف فیبر را بالا ببرید.

5. دهیدراته یا کم شدن آب بدن

بدن شما نیتروژن اضافی را همراه با مایعات و آب دفع می نماید این مسئله می تواند باعث کم آب شدن بدن گردد، گرچه ممکن است بیش از همواره احساس تشنگی نکنید.

مطالعه کوچکی در سال 2002 بر روی ورزشکاران انجام شد و نشان داد که با افزایش مصرف پروتئین، سطح آب بدن کاهش پیدا می کرد. خطر کم آب شدن بدن را می توان با افزایش مصرف آب کاهش داد، بخصوص اگر شخص فعالی هستید.

6. آسیب به کلیه

با وجود آنکه هیچ مطالعه اساسی ارتباط ببین مصرف پروتئین و آسیب های کلیوی را در افراد سالم نشان نداده است، مصرف پروتئین زیاد در افرادی که از قبل دارای مسائل کلیوی هستند می تواند آسیب هایی در پی داشته باشد.

علت آن نیتروژن اضافه ای است که در آمینواسید های تشکیل دهنده پروتئین ها یافت می گردد. کلیه های آسیب دیده باید برای دفع نیتروژن اضافه و مواد زائد سوخت و ساز پروتئین سخت تر کار نمایند. این عادات ناسالم هم به کلیه ها آسیب وارد می نمایند.

7. افزایش خطر سرطان

مطالعات نشان داده است که رژیم های غذایی حاوی پروتئین بالا، بخصوص پروتئین گوشت قرمز، می توانند با خطر بیشتر ابتلا به انواع مسائل سلامتی، از جمله سرطان، در ارتباط باشند. مصرف بیشتر گوشت قرمز و یا فرآوری شده با سرطان های پروستات، سینه، و روده عظیم در ارتباط است. در مقابل، مصرف پروتئین حاصل از دیگر منابع با ریسک کمتر ابتلا به سرطان ارتباط دارد.

8. بیماری های قلبی

مصرف زیاد پروتئین، یعنی گوشت قرمز و مواد لبنی پرچرب به اسم بخشی از یک رژیم غذایی پروتئین بالا می تواند موجب بیماری قلبی گردد. علت آن می تواند مصرف بیشتر چربی های اشباع شده و کلسترول باشد. مصرف گوشت ماکیان، ماهی و مغز ها می توانند خطر این بیماری ها را کاهش دهند.

9. از دست دادن کلسیم

رژیم هایی که حاوی پروتئین و گوشت زیاد هستند می توانند باعث از دست رفتن کلسیم شوند. این مسئله گاهی با پوکی استخوان و ضعف استخوان ها در ارتباط است. یک آنالیز مطالعاتی در سال 2013 ارتباط بین مصرف پروتئین زیاد و ضعف استخوان ها را نشان داد، اما مطالعات بیشتری در این زمینه ضروری است.

به طور کلی، نکته مهم پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل همراه با یک سبک زندگی فعال است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1706

به "بیماری های ناشی از زیاده روی در مصرف پروتئین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری های ناشی از زیاده روی در مصرف پروتئین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید