آشنایی با تری گلیسیرید

به گزارش پسرک کامپیوتری، واژه کلسترولبرای بسیاری از ما آشناست و کما بیش راجع به آن چیزهایی می دانیم. کلسترول خوب، کلسترول بد، چربی های اشباع و چربی های غیر اشباع همگی مسائلی هستند که امروزه در علم پزشکی و سلامت بسیار مورد توجه اند. در کنار این مفاهیم از چیز دیگری هم به نام تری گلیسیرید صحبت می شود. به زبانی ساده تر

آشنایی با تری گلیسیرید

آشنایی با تری گلیسیرید

نویسنده :آذین صحابی

واژه کلسترولبرای بسکمک از ما آشناست و کما بیش راجع به آن چیزهایی می دانیم. کلسترول خوب، کلسترول بد، چربی های اشباع و چربی های غیر اشباع همگی مسائلی هستند که امروزه در علم پزشکی و سلامت بسیار مورد توجه اند. در کنار این مفاهیم از چیز دیگری هم به نام تری گلیسیرید صحبت می گردد. به زبانی ساده تر گلیسیرید چربی موجود در خون است که اگر مقادیر آن در خون بالا باشد، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی در فرد افزایش می یابد از طرفی، اینکه چه مقدار تری گلیسیرید در خون ایمن است و چقدر باید پایین آورده گردد تا ریسک ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی کاهش یابد، احتیاج به بحث و بررسی زیادی دارد.

تری گلیسیرید چیست؟

تری گلسیرید اصلی ترین نوع چربی در بدن است. وقتی در مورد تجمع چربی در شکم یا باسن صحبت می کنید، در واقع از تری گلیسیرید می گویید.

به نکات زیر توجه کنید:

چربی مصرفی ما در مولکول های بزرگی در داخل غذاها وجود دارد و تری گلیسیرید محصول نهایی هضم و پردازش این مولکلول های بزرگ است.

اگرغذاهای دارای کربوهیدرات، پروتئین و چربی بیش از حد مصرف شوند، اضافه آنها به تری گلیسیرید تبدیل خواهد شد و سپس به جریان خون راه خواهد یافت. لیپو پروتئین ها به این انتقال کمک می کنند.

سلول های چربی از تری گلیسیریدها برای تأمین انرژی در زمانی که بدن غذای کافی دریافت نمی کند، استفاده می کنند.

برای سنجش مقدار تری گلیسیرید خون از تستی به نامپانل لیپیدکه برای مقدار گیری مقدار کلسترول بد و خوب خون هم انجام می گردد، استفاده می گردد. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند افراد بالای 20سال باید برای سنجش مقدار کلسترول و تری گلیسیرید خون شان تست پانل لیپید را انجام دهند. سطوح تری گلیسیرید و کلسترول خون پس از یک شب ناشتا بودن مقدار گیری می گردد؛ در غیر این صورت چربی موجود در غذاها سطوح این مواد را در خون به طور کاذب بالا نشان می دهد.

مقدار کلسترول و تری گلیسیرید طبیعی

به گفته منابع متخصص، ارقام به دست آمده از آزمایش سنجش سطوح کلسترول و تری گلیسیرید خون به سه دسته تقیسم می شوند :

تری گلیسیرید کمتر از 150میلی گرم در هردسی لیتر(mg/dl)نرمال محسوب می گردد.

تری گلیسیرید بین 150تا199Mg/dlدر محدوده مرزی واقع شده است.

رقم بین 200تا499mg/dlبالا محسوب می گردد.

رقم بالاتر از 500mg/dlبسیار بالاست .

تری گلیسیرید بالا یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی است و معمولاً هم با دیگر عوامل خطرساز همراه می باشد. این افراد معمولاً دارای کلسترول کلی و کلسترول بد(LDL)بالایی هستند و مقدار کلسترول خوب خون (HDL)آنها هم پایین است. به علاوه،تری گلیسیرید می تواند اثرات مخرب کلسترول بالا، پرفشاری خون و سیگار کشیدن را دو چندان کند. برخی متخصصان معتقدند تری گلیسیرید بالا برای زنان مضرتر از مردان است و بیش از مردان روی سلامتی شان اثر منفی دارد. البته درستی یا نادرستی این باور هنوز جای بحث دارد؛ ولی بی تردید یک رژیم غذایی مناسب در کنار یک برنامه ورزشی منظم و علمی می تواند هم سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون را پایین بیاورد و هم در افزایش مقدار کلسترول خوب خون مؤثر باشد که به این ترتیب خطر ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی در فرد کاهش می یابد.

راه های کاهش تری گلیسیرید

مهم ترین و اصلی ترین راه کاهش این ماده در خون، تغییر سبک زندگی است که به طور عمده پیروی از یک رژیم غذایی سالم و انجام مرتب یک برنامه ورزشی اصولی را شامل می گردد.

در اینجا خطوط راهنمایی آورده شده که به شما کمک می کند در رسیدن به این هدف پیروز باشید:

انجام تمرینات ورزشی ملایم در چهار یا پنج روز از هفته در پایین آوردن سطوح تری گلیسیرید خون مؤثر است.

کاهش وزن عامل مهمی است که به کاهش تری گلیسیرید خون کمک می کند.

کاهش یا قطع مصرف روغن های اشباع و روغن های ترانس و دارای کلسترول بالا هم به کاهش تری گلیسیرید خون کمک می کند و هم در کاهش کلسترول بد خون مؤثر است.

مصرف الکل به طور مشخصی مقدار تری گلیسیرید خون را بالا می برد. به طور کلی، الکل در هرحالت و موقعیتی مضر است.

به جای خوردن گوشت قرمز، بیشتر گوشت ماهی که حاوی امگا-3می باشد، مصرف کنید. گوشت قرمز روغن های اشباع بسکمک دارد.

درمان دارویی

شاید از کسانی که تری گلیسیرید بالا دارند شنیده باشید که همیشه در حال پرهیز و ورزش هستند. ولی همچنان تری گلیسیرید آنها بالاست و از این مسأله دیگر خسته شده اند. برخی افراد برای کاهش تری گلیسیرید خون خود احتیاج به درمان دارویی دارند. البته تصمیم گیری درباره اینکه کدام بیمار به دارو احتیاج دارد، کار آسانی نیست و فقط پزشک متخصص می تواند این موضوع را تشخیص دهد.

داروهای زیر معمولاً برای کاهش مقدار تری گلیسیرید خون تجویز می شوند:

استاتین ها که برای کاهش سطوح کلسترول هم مفید هستند.

فیبرات ها که برای کاهش تری گلیسیرید خون بسیار مؤثرند.

نیکوتینیک اسید

مکمل های امگا3

دقت کنید که برای کاهش تری گلیسیرید از طریق این مکمل ها باید دوز بالایی از آنها و حتماً تحت نظر پزشک مصرف گردد. پس اگر تری گلیسیرید بالایی دارید، سر خود این مکمل ها را مصرف نکنید و حتماً به پزشک مراجعه نمایید. با کاهش مقدار تری گلیسیرید خون سلامت عمومی ارتقا خواهد یافت و سطوح کلسترول خوب و بد هم به حد طبیعی خواهد رسید. به علاوه به طور قطع از ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هم کاسته خواهد شد.

منبع:نشریه دنیای سلامت، شماره 52

منبع: راسخون
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1744

به "آشنایی با تری گلیسیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با تری گلیسیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید