اثرات آواز پرندگان بر روان

به گزارش پسرک کامپیوتری، بر اساس تحقیقات دانشمندان آواز پرندگان اضطراب و افکار غیر منطقی را کاهش می دهد.

اثرات آواز پرندگان بر روان

هنگامی که صدای آواز و جیک جیک شاد پرندگان را می شنوید، باید بایستید و گوش دهید؛ چرا که محققان مؤسسه ماکس پلانک و دانشگاه هامبورگ-اپندورف (UKE) در آخرین یافته های خود نشان داده اند که آواز پرندگان اضطراب و افکار غیرمنطقی را کاهش می دهد.

در این مطالعه، محققان با انجام یک آزمایش آنلاین تصادفی با حضور 295 شرکت نماینده آنالیز کردند که چگونه سر و صدای ترافیک و آواز پرندگان بر خلق و خو، پارانویا و عملکرد شناختی تأثیر می گذارد.

بدگُمانی یا پارانویا (Paranoia) در تعریف عام آن، غریزه یا فرآیندی از فکر است که تحت تأثیر اضطراب یا ترس به حالتی غیر منطقی و وهم آلود در می آید.

افراد پارانوئید معمولاً فکر می نمایند که دیگران برای آزار و اذیت آن ها می کوشند یا فکر می نمایند که دیگران در پی توطئه علیه آن ها هستند. توهم توطئه زیر شاخه پارانویا است.

شرکت نمایندگان در مطالعه مذکور 6 دقیقه صدای معمولی ترافیک و صدای ترافیک زیاد و صدای آواز پرندگان را شنیدند. قبل و بعد از شنیدن کلیپ های صوتی، شرکت نمایندگان پرسشنامه هایی را برای ارزیابی سلامت روان خود پر کردند و آزمون های شناختی را نیز انجام دادند.

به گفته امیل استوب (Emil Stobbe) یکی از محققان این مطالعه، هرکسی استعداد روانی خاصی دارد. افراد سالم بعلاوه می توانند افکار مضطرب یا ادراکات پارانوئید موقت را تجربه نمایند.

او گفت: پرسشنامه ها ما را قادر می نمایند تا تمایلات افراد را بدون تشخیص افسردگی، اضطراب و پارانویا شناسایی کنیم و تاثیر صدای پرندگان یا ترافیک را بر این تمایلات آنالیز کنیم.

نتایج مطالعه حاضر نشان دادند که گوش دادن به آواز پرندگان باعث کاهش اضطراب و ادراکات پارانویا در شرکت نمایندگان سالم می گردد؛ اما به نظر نمی رسد که آواز پرندگان در این آزمایش تأثیری بر حالات افسردگی داشته باشد. با این حال، سر و صدای ترافیک به طور کلی حالات افسردگی را بدتر می نماید، به خصوص اگر کلیپ صوتی شامل انواع مختلفی از صدا های ترافیکی باشد.

تأثیر مثبت شنیدن آواز پرندگان بر خلق و خو قبلاً شناخته شده است، اما این مطالعه اولین مطالعه ای است که در آن محققان به آنالیز تأثیر آواز پرندگان بر حالات پارانوئید پرداختند. محققان بعلاوه دریافتند که نه آواز پرندگان و نه سر و صدای ترافیک بر عملکرد شناختی افراد تأثیر نمی گذارد.

به گفته محققان این مطالعه، آواز پرندگان بعلاوه می تواند برای جلوگیری از اختلالات روانی به کار رود. گوش دادن به یک سی دی صوتی راهی ساده و در دسترس برای این امر خواهد بود. یافته های این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

منبع: تی ان

خبرنگاران علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 مهر 1401 بروزرسانی: 24 مهر 1401 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 2084

به "اثرات آواز پرندگان بر روان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات آواز پرندگان بر روان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید