نهادی آکادمیک با نام یلتسین، دانشگاهی که مرکز ایرانشناسی دارد

به گزارش پسرک کامپیوتری، دانشگاه اسلاویانی در بیشکک که مرکز ایرانشناسی مهمی هم دارد از سال 2004 نام بوریس یلتسین را به خود گرفت.

نهادی آکادمیک با نام یلتسین، دانشگاهی که مرکز ایرانشناسی دارد

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان، یکی از فعال ترین رایزنی های فرهنگی ایران در سطح دنیا است. این رایزنی در زمینه رصد شرایط فعلی فرهنگ در قرقیزستان موثر نشان داده و عمده اخبار و گزارش هایی که در موضوع شناخت فرهنگی قرقیزستان در رسانه های ایران منتشر شده از تولیدات این رایزنی است. این رایزنی در تازه ترین گزارش ارسالی خود به مهر یکی از دانشگاه های موثر کشور قرقیزستان را معرفی نموده است که در ادامه آن را خواهید خواند:

دانشگاه قرقیزی - روسی اسلاویانی موسوم به بوریس یلتسین؛ دانشگاه مشترک جمهوری قرقیزستان و روسیه است. این دانشگاه در شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان واقع شده و عضو اتحادیه دانشگاه های روسیه است.

این دانشگاه به سال 1993 میلادی و در چارچوب موافقت نامه دوستی، همکاری و یاری های متقابل فیمابین جمهوری قرقیزستان و روسیه که مورخ 10 ژوئن سال 1992 به امضا رسید، تاسیس شده است. در سال 1993 میلادی نخستین بار 200 دانشجو برای تحصیل در این دانشگاه پذیرش شدند. نخستین دفاع از انتها نامه در این دانشگاه در سال 1997 میلادی برگزار شده است.

سال 2004 میلادی طبق دستور ریاست جمهوری قرقیزستان و به نشانه سپاسگزاری و ادای احترام به سهم و نقش شخص یلتسین در تاسیس این دانشگاه؛ نام این مرکز آموزش عالی در قرقیزستان به نام نخستین رئیس جمهور روسیه یعنی بوریس یلتسین نامگذاری شد.

دانشگاه قرقیزی - روسی اسلاویانی در طول سال ها فعالیت؛ روابط نزدیکی با بنیاد یلتسین در روسیه دارد و به نوبت خود این بنیاد همه ساله 50 دانشجوی برتر این دانشگاه را مورد حمایت قرار می دهد. به همت بنیاد یلتسین المپیاد های زبان روسی دانشجویی و دانش آموزی و کنفرانس های بین المللی علمی در دانشگاه اسلاویانی قرقیزستان برگزار می گردد. دانشگاه با حمایت بنیاد یلتسین با اینترنت پرسرعت تامین شده است.

در ماه سپتامبر سال 2008 میلادی روز های جشن پانزدهمین سال تاسیس دانشگاه روسی- قرقیزی اسلاویانی برگزار و در چارچوب آن در حیاط همین دانشگاه مجسمه بوریس یلتسین رئیس جمهور سابق روسیه رونمایی و نصب شد. به سال 2014 میلادی آژانس اکسپرت را دانشگاه مذکور را در لیست بهترین دانشگاه های کشور های مشترک المنافع وارد کرد.

دانشگاه اسلاویانی شامل 14 ساختمان آموزشی، 43 آزمایشگاه، کتابخانه و 7 سالن کتابخوانی است. رئیس فعلی این دانشگاه ولادیمیر ایواناویچ نیفادیف، پروفسور، آموزشگاهک آموزشگاه ملی علوم قرقیزستان است.

در حال حاضر در دانشگاه 8 رشته، 80 گروه آموزشی، 6 انستیتوی علمی و تحلیلی، 15 مرکز آموزشی و علمی، 4 آزمایشگاه، مرکز حقوقی، مرکز پزشکی و 25 استودیوی تربیت اخلاقی دانشجویان به فعالیت اشتغال دارند.

در انستیتو شرقشناسی و روابط بین الملل این دانشگاه مرکز ایرانشناسی وجود دارد. این مرکز در سال 1997 میلادی با حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیشکک و رایزنی فرهنگی تاسیس شده است. تعداد دانشجویان دانشگاه اسلاویانی قرقیزستان به بیش از 11 هزار نفر می رسد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1196

به "نهادی آکادمیک با نام یلتسین، دانشگاهی که مرکز ایرانشناسی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهادی آکادمیک با نام یلتسین، دانشگاهی که مرکز ایرانشناسی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید