8 راه چاره کاربردی برای رها کردن آسیب های زندگی در گذشته

به گزارش پسرک کامپیوتری، گذشته از جمله افرادی که به شما آسیب زده اند را رها کنید، چیزهایی که تحت کنترلتان نبوده اند را بپذیرید، مسئولیت پذیر باشید و روی درس ها تمرکز کنید. یاری گرفتن هم در این باره یاری نماینده است. بسیاری از افراد در بعضی موارد نمی دانند که چگونه باید گذشته دردناک را فراموش نمایند. این موضوع طبیعی است که رنج عاطفی اکنونتان با آنچه در گذشته تجربه نموده اید مرتبط باشد، اما حتی اگر علت این رنج عاطفیتان چیزی در گذشته باشد رها کردن رنج شروع تمرکز بر امروز و اکنون است. اما رها کردن گذشته چگونه برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد. این موضوع به موقعیت بستگی دارد.

8 راه چاره کاربردی برای رها کردن آسیب های زندگی در گذشته

ممکن است فکر کنید رها کردن گذشته به معنای توانایی به خاطر آوردن رویدادها یا افراد بدون تجربه کردن رنج است. شاید احساس کنید که رها کردن به معنای فراموش کردن همه این موارد با هم است یا اینکه می خواهید بدون فراموش کردن یا بخشیدن موضوع به مسیر خود ادامه دهید.

رها کردن هر معنایی که برای شما داشته باشد حتما بار سنگین آن را روی قلب و فکر خود احساس می کنید. شما می توانید گذشته را رها کنید و ما در این مطلب راه حلهایی را به همین منظور معرفی نموده ایم.

1. در صورتی که رنج راحت است، آن را تحت پرسش قرار دهید

گاهی اوقات هنگامی که به مدت طولانی آسیب دیده باشید ممکن است به رنج عاطفی عادت نموده باشید. ممکن است این مساله ایمن و آشنا به نظر برسد. شاید شما آن را به عنوان بخشی از هویت خود درونی سازی نموده باشید. شاید عصبانی شدن روی یک فرد راحت باشد زیرا می توانید فاصله ای را با او حفظ کنید.

رشد دادن دردها می تواند یک مساله واقعی باشد. دور شدن از چیزهایی که برای مدت زمان طولانی به آن ها فکر می کردید یا آن ها را احساس می کردید ممکن است ناراحت نماینده باشد. اما شفا، لذت و آرامش فکر در سمت دیگر رها کردن هستند.

این ممکن است برای بسیاری از افراد مهم نباشد اما اگر از خودتان بپرسید چرا نمی توانم گذشته را رها کنم؟ این سوال می تواند به شروع رها کردن گذشته یاری کند.

  • آیا تمرکز بر آنچه باعث آزارتان شده دستاوردی هم برایتان داشته است؟
  • آیا فکر کردن درباره گذشته مانع از تجربه موقعیت ها یا روابط تازه برایتان می گردد؟
  • آیا به علت اینکه در ابتدا باید با رنج عاطفی روبرو شوید از حل کردن آن اجتناب می کنید؟
  • اگر گذشته را در گذشته رها کنید زندگیتان چگونه خواهد شد؟
  • اگر نقش دیگری در موقعیت داشته باشید چه اتفاقی خواهد افتاد؟

2. درباره رنج های گذشته صحبت کنید

گاهی اوقات برای به آرامش رسیدن باید آن را احساس کنید. سرکوب کردن احساسات و افکار در بلند مدت آسیب بیشتری به شما وارد می نمایند و رهاسازی آن ها سختتر می گردد به ویژه اگر به صورت مداوم به گذشته و آسیب های آن فکر کند.

نشخوار فکری درباره همان افکار منفی می تواند بر خلق و خو، روابط و حتی توانایی خلاقیت و بهره ور بودن تاثیر بگذارد. سعی کنید راه حلهایی برای بیان چگونگی داشتن احساس سالم پیدا کنید. آشکارسازی احساسات به متوقف کردن نشخوار فکری یاری می نماید. سعی کنید در فعالیت هایی که فضای امنی برای ابراز احساساتتان ایجاد می نمایند شرکت کنید. به عنوان مثال:

  • ژورنال نویسی انجام دهید.
  • به فردی که به شما آسیب رسانده نامه بنویسید (ارسال نامه به او اختیاری است).
  • در صورتی که نوشتن یا صحبت کردن برایتان سخت است رنج خود را به وسیله هنر یا بازی ابراز کنید.
  • یک دوست، فامیل یا درمانگر مورد اعتماد پیدا کنید و تجربیات و احساسات خود را با او به اشتراک بگذارید.

3. مسئولیت پذیر باشید

مسئولیت پذیری به این معنا نیست که خودتان را برای چیزهایی در گذشته رخ داده سرزنش نموده و مقصر بدانید. این موضوع بیشتر به معنای تشخیص این مساله است که چه مقدار انرژی صرف به یاد آوردن احساس کردن چیزهایی که دیگر در زمان حال وجود ندارند می کنید. این موضوع بعلاوه به معنای انتخاب تمرکز بر چیزی دیگر است.

هنگامی که روی رنج خود یا خاطرات آزاردهنده مداومت می ورزید در واقع آن تجربیات دردناک را بارها و بارها زنده می کنید. این کار باعث گیر افتادن در گذشته می گردد که چیزی است که نمی توانید آن را تغییر دهید.

مسئولیت پذیری بعلاوه به معنای داشتن ادعای قدرت و تصمیم گیری بر مبنای عدم اجازه به دیگران برای کنترل چگونگی احساس یا زندگیتان است. ممکن است در گذشته درباره چیزی که باعث رنجشتان شده حرفی برای گفتن نداشتید اما اکنون حرف داشته باشید. اکنون می توانید انتخاب کنید که قلب و فکرتان را کجا قرار دهید.

این مساله طبیعی است که کار سختی به نظر برسد. ممکن است به میزان ای سخت باشد که نتوانید روی آن تمرکز کنید یا شاید مجبور شوید با نتایج آن زندگی کنید. اما بهبودی همچنان ممکن است.

به این منظور مراجعه به یک متخصص سلامت روان را در نظر بگیرید تا متوجه شوید چگونه می توانید مکانیسم های مقابله ای موثر که رها سازی گذشته را ساده تر می سازند را ایجاد کنید.

4. سعی کنید فضای تازه برای کارهای تازه ایجاد کنید

تمرکز بر رویدادهای گذشته فضای بسیار اندکی را در قلب و فکرتان برای تجربه های تازه از جمله مواردی که لذت ایجاد می نمایند باقی می گذارد. رها نکردن گذشته زندگیتان را بیشتر در معرض از دست دادن چیزهای خوب قرار می دهد. برای ایجاد فضا برای موارد تازه و رهاسازی گذشته کارهای زیر را انجام دهید:

  • اهداف کوتاه مدت شخصی و حرفه ای برای خود مشخص کنید.
  • شکرگزاری انجام دهید تا بتوانید به خوبی روی زمان حال تمرکز کنید.
  • کیفیت روابط فعلیتان را ارزیابی نموده و آن هایی که برایتان خوب هستند را انتخاب کنید.
  • هر ماه یک سرگرمی یا فعالیت تازه انجام دهید.
  • فضای اطراف خود را مرتب و تمیز کنید در این صورت وسایلی که لازم ندارید را می بخشید یا دور می اندازید.
  • روابط تازه ایجاد نموده یا سعی کنید روابط غیررسمیتان که پتانسیل تبدیل شدن به برترین دوستی ها را دارند را تقویت کنید.
  • فکر آگاهی را تمرین کنید در این صورت یاد خواهید گرفت چگونه هنگامی که فکرتان به گذشته می رود به لحظه حال بازگردید.
  • هر هفته حتما یک فعالیت خود مراقبتی انجام دهید.
  • در فعالیت های نوع محبت آمیز شرکت کنید تا با یاری به دیگران خلق و خوی خود را بهبود دهید.

5. خودتان را در اولویت قرار دهید

اولویت قرار دادن خودتان به معنای گرفتن تصمیمات عامدانه است. این کار ممکن است با تشخیص این موضوع که انتخاب چیزی که برای شما خوب است به معنای خودخواهی نیست شروع گردد. در اولویت قرار دادن خود بعلاوه به معنای بازیابی قدرت خود با ترک آنچه در گذشته شما را آزار می داده و تمرکز بر آنچه امروزه باعث آرامشتان می گردد است. این مساله به معنای این است که شما مهم هستید.

به خاطر داشته باشید که:

  • به درمانگر مراجعه کنید تا چگونگی رها کردن گذشته و چیزهایی که به شما آسیب می زده اند را یاد بگیرید.
  • مرزهایی را با افراد دیگری که هنگامی که شما آماده نیستید می خواهند درباره گذشته صحبت نمایند ایجاد کنید.
  • گرفتن تصمیم هایی در زندگی که باعث ایجاد احساس امنیت، آرامش و شادی می شوند حتی اگر دیگران با تصمیماتتان موافق نباشند.
  • تغییر دادن افکاری که باعث افزایش اضطراب یا ناراحتی می شوند به منظور تمرکز بر افکاری که احساس امیدواری بیشتری ایجاد می نمایند.
  • خودشفقتی و احترام به خود
  • اولیت قرار دادن خود می تواند به معنای راه هایی برای پیدا کردن بخشش باشد.

بخشیدن خود و دیگران با حال خوب جسمی از جمله تحمل بالاتر در برابر عدم قطعیت و تمایل کمتر به تجربه خشم همراه است.

6. سعی کنید بر درس ها تمرکز کنید

چه چیزهایی از روابط، عشق، خودتان و زندگی از تجربه های دردناک گذشته یادگرفته اید؟ نخستین پاسخ شما به این سوال می تواند فکر کردن درباره موارد منفی ای باشد که یاد گرفته اید. این موضوع کاملا طبیعی است. اما سعی کنید در صورتی که این نخستین واکنشتان است صبر کنید و روی چند درس مثبت تمرکز کنید. به عنوان مثال:

  • چقدر قوی و تاب آور هستید؟
  • چه کسی ثابت نموده است که می توانید به او تکیه کنید؟
  • چه چیزهایی را می دانید که اکنون دیگر در زندگی نمی خواهید؟
  • چه مهارت های مقابله ای ای را برای روبروه با چالش های زندگی یاد گرفته اید؟
  • این احساس که هر چیزی گذرا است و این نیز بگذرد.

ایده ی کوشش برای تشخیص هر قدرت، مهارت، دانش یا شفافیتی است که از یک رویداد دردناک به دست آورده اید. تمرکز بر این درس ها رها کردن را ساده تر می سازد.

7. پذیرفتن چیزی که نمی توانید تغییر دهید هم راه حل خوبی است

یکی از دلایلی که رویدادهای گذشته را نشخوار فکری می کنیم احتیاج به بازبینی مجدد انتخاب های گذشته یا اینکه چه چیزی می توانست اتفاق بیقتد است. تمرکز بر چه می شد اگر…ها منجر به همان مکالمات و سناریوهای درونی تکراری می شوند. اما فکر کردن درباره چیزی که رخ داده است چیزی را درباره آن تغییر نمی دهد.

پذیرفتن سخت است، اما یاد گرفتن تشخیص چیزهایی که کنترلی بر آن ها نداریم می تواند به رها کردن گذشته یاری کند. عبارت های باید اینطور می شد یا چه می شد اگر… اتفاقی که رخ داده را تغییر نمی دهند. در عوض عبارت های چطور می تواند بگردد … یا چطور خواهد شد … باعث حرکت فرد رو به جلو و پیشرفت او شده و به صورت عمدی در تصمیمات روزانه اش که روی حال و آینده تاثیر گذار است حضور خواهند داشت.

8. از یک فرد متخصص یاری بگیرید

فرقی نمی نماید که در حال زندگی کردن با تروما، تجربه کردن اضطراب یا هر بیماری سلامت روان دیگر باشید، در این شرایط یا حتی در وضعیتی که با مسائل روابط عاطفی روبرو هستید یک فرد متخصص سلامت روان می تواند به رها کردن گذشته و رها سازی احساسات دردناک یاری کند.

در سرانجام

یادگیری چگونگی رها کردن گذشته به موقعیت خاص شما و درک شما از مفهوم رها کردن بستگی دارد. اما باید بدانید که این کار ممکن است و می توان به آن دست پیدا کرد. ابراز آزادانه احساسات، زنده کردن دوباره قدرت خود، فضاسازی برای تجربه های تازه و تمرکز بر درس ها راه های اندکی برای رهایی از رنج عاطفی هستند.

در صورتی که در گذشته شرایط سختی را سپری نموده اید، آن را رها کنید و از یک متخصص سلامت روان یاری بگیرید. پزشک متخصص می تواند به شما در یافتن دلایل ممکن برای چالش ها و توسعه مکانیسم های مقابله ای ای که برایتان مناسب هستند یاری کند.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Psych Central

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 آبان 1401 بروزرسانی: 23 آبان 1401 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 2096

به "8 راه چاره کاربردی برای رها کردن آسیب های زندگی در گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 راه چاره کاربردی برای رها کردن آسیب های زندگی در گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید