چه کسانی نباید لیمو بخورند؟

به گزارش پسرک کامپیوتری، لیمو یکی از محبوب ترین مرکبات است که به علت فواید بی شمار سلامتی، مواد مغذی، طعم و بافت به طور گسترده در زندگی روزمره استفاده می گردد. در حالی که بعضی از افراد می توانند از لیمو بدون هیچ گونه عوارض جانبی لذت ببرند، بعضی دیگر ممکن است لازم باشد به طور کامل از آن اجتناب نمایند.

چه کسانی نباید لیمو بخورند؟

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: در این مطلب به دلایلی اشاره می کنیم که چرا لیمو ممکن است برای همه مناسب نباشد.

حساسیت به اسید و مسائل گوارشی: لیمو بسیار اسیدی است و برای بعضی افراد، این اسیدیته می تواند مسائل گوارشی مانند رفلاکس اسید، سوزش سردل، یا زخم معده را تشدید کند. افراد مبتلا به بیماری هایی مانند بیماری ریفلاکس معده (GERD) یا زخم معده ممکن است متوجه شوند که مصرف لیمو باعث بدتر شدن علائم آن ها می گردد. در چنین مواردی، توصیه می گردد برای جلوگیری از ناراحتی و تحریک، مصرف لیمو را محدود کنید یا از آن اجتناب کنید.

فرسایش مینای دندان: ماهیت اسیدی لیمو می تواند مینای دندان را به مرور زمان فرسایش دهد و منجر به حساسیت دندان و افزایش خطر پوسیدگی گردد. مصرف منظم آب لیمو، به ویژه زمانی که رقیق نشده یا به میزان زیاد باشد، می تواند به مسائل دندانی یاری کند. برای به حداقل رساندن خطر، لازم است که پس از مصرف لیمو، دهان را با آب بشویید و بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

واکنش آلرژیک: آلرژی به مرکبات اگرچه غیرمعمول است، بعضی از افراد ممکن است واکنش های آلرژیک به مرکبات مانند لیمو داشته باشند. علائم آلرژی به مرکبات می تواند از خارش خفیف یا کهیر تا واکنش های شدیدتر مانند تورم لب ها، زبان یا گلو متغیر باشد. افراد مبتلا به آلرژی به مرکبات باید از لیمو و سایر مرکبات اجتناب نمایند تا از واکنش های نامطلوب جلوگیری نمایند.

تداخلات دارویی: لیمو حاوی ترکیباتی به نام فورانوکومارین است که می تواند با تاثیر بر آنزیم های کبدی مسئول متابولیسم داروها با بعضی داروها تداخل داشته باشد. افرادی که داروهای متابولیزه شده به وسیله این آنزیم ها مانند بعضی استاتین ها، آنتی هیستامین ها یا رقیق نماینده های خون مصرف می نمایند، باید قبل از مصرف لیمو با پزشک خود مشورت نمایند تا از تداخلات احتمالی جلوگیری نمایند.

تحریک لثه: مصرف زیاد لیمو علاوه بر حساسیت دندان و فرسایش مینای دندان، به علت ماهیت اسیدی آن می تواند منجر به سایر مسائل دندانی مانند تحریک لثه یا آفت ها گردد. رقیق کردن آب لیمو در آب یا لذت بردن از آن به عنوان بخشی از یک وعده غذایی به جای مصرف آن به تنهایی می تواند به کاهش این خطرات یاری کند.

اگزالات و سنگ های کلیه: لیمو، مانند بسیاری از میوه ها و سبزیجات دیگر، حاوی اگزالات است، ترکیباتی که می تواند به تشکیل سنگ کلیه در افراد مستعد یاری کند. افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند یا افرادی که مستعد مسائل مربوط به اگزالات هستند ممکن است احتیاج به تعدیل مصرف لیمو و سایر غذاهای پر اگزالات داشته باشند. اگزالات، ترکیبات آلی موجود در بعضی مواد غذایی، از جمله گیاهان سالم مانند اسفناج و سیب زمینی شیرین است. با این حال، اگزالات به راحتی به بعضی مواد معدنی از جمله کلسیم متصل می گردد. کریستال های اگزالات کلسیم منشاء اصلی تشکیل سنگ کلیه هستند.

منبع: گردشبان
انتشار: 29 خرداد 1403 بروزرسانی: 29 خرداد 1403 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 2243

به "چه کسانی نباید لیمو بخورند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسانی نباید لیمو بخورند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید