چطور در باشگاه بدون نگرانی از میکروب ها ورزش کنیم؟

به گزارش پسرک کامپیوتری، آداب درست ورزش کردن در باشگاه ورزشی می تواند از شما در برابر باکتری ها و میکروب هایی که برای سلامتی مضرند، محافظت کند. با وجود خطرناک بودن میکروب ها و باکتری های باشگاه ورزشی، نمی توان فواید ورزش کردن را نادیده گرفت. شستن دست ها، پوشاندن بریدگی و زخم های پوستی، پوشیدن کفش، تمیز کردن لوازم ورزشی قبل و بعد از استفاده و همراه داشتن حوله و زیرانداز شخصی می تواند به شما یاری کند تا در برابر بیماری های مرتبط با باکتری ها و میکروب های خطرناک در امان بمانید.

چطور در باشگاه بدون نگرانی از میکروب ها ورزش کنیم؟

گاهی اوقات رفتن به باشگاه ورزشی کار راحتی نیست. قطعا وقتی به سختی خودتان را به باشگاه می رسانید هم دوست ندارید ذهنتان را درگیر میکروب های خطرناک موجود روی کف زمین و دستگاه ها کنید. بر اساس تحقیقی روی 1000 نفر از افرادی که به باشگاه می رفتند، رعایت نکردن بهداشت در باشگاه ورزشی ناخوشایندترین کار برای افراد بوده است. بیشترین نکاتی که از این افراد به آن ها اشاره نموده بودند شامل موارد زیر می گردد.

  • بیش از نیمی از آن ها شاهد افرادی بودند که بعد از بیرون آمدن از دستشویی دست های خود را نمی شستند و در همان حال به ورزش کردن ادامه می دادند و به لوازم ورزشی باشگاه دست می زنند.
  • 35 درصد آقایان اعتراف کردند که هرگز بعد از استفاده کردن از دستگاه های بدنسازی آن ها را پاک نکردند. بیش از 25 درصد خانم ها هم اعتراف کردند که هرگز لوازم ورزش های هوازی را بعد از استفاده پاک نکردند.
  • در سانس بعدازظهر 38.4 درصد افرادی که به باشگاه می فرایند لوازم ورزشی را تمیز نمی نمایند. در سانس شب این تعداد به 21.2 درصد از افراد کاهش پیدا می نماید.

دکتر نیراو پاتل از اعضای دانشگاه پزشکی نیو اورلینز می گوید ورزش کردن در باشگاه ورزشی فواید زیادی برای سلامتی دارد ولی نگرانی افراد از بیمار شدن در باشگاه ورزشی، مانع از رفتن آن ها به این مکان ها می گردد. اما احتمال بیمار شدن برای بیشتر افراد بسیار پایین است. شما می توانید با آگاهی از راه های انتقال بعضی میکروب ها و ویروس ها از خودتان محافظت کنید.

باکتری استافیلوکوک

باکتری استافیلوکوک و باکتری مرسا می توانند روی لوازم موجود در باشگاه ورزشی مثل همه دستگاه ها، زیراندازها، حوله ها، نیمکت ها و کمدهای رختکن زندگی نمایند. دکتر پاتل می گوید اگر می خواهید از سلامت خود محافظت کنید، با استفاده از دستمال مرطوب آنتی باکتریال یا اسپری ضدعفونی نماینده، لوازم ورزشی را تمیز کنید و حوله شخصی خود را قبل از استفاده روی دستگاه پهن کنید.

دکتر جیسون تترو که میکروبیولوژیست است اضافه می نماید که پاک کردن لوازم ورزشی قبل و بعد از استفاده ایده خوبی است اما بهتر است از راه های پیشگیری دیگری هم بهره ببرید.

برای مثال مطمئن شوید که روی هر بریدگی و زخمی پوستی را قبل از ورزش پوشانده باشید تا احتمال عفونت پوستی را کاهش دهید. سعی کنید در باشگاه ورزشی اصلا به صورت خود دست نزنید تا احتمال برخورد با عوامل بیماری زا را کاهش دهید.

علائم عفونت زخم یا خراشیدگی را بشناسید

همچنین حتما به سرعت بعد از ورزش دوش بگیرید و در حمام از صابون بهره ببرید تا همه باکتری هایی که هنگام ورزش روی سطح پوست شما نشسته اند را پاک کنید. نباید فراموش کنید که لباس های ورزشی شما هم باید به طور مرتب شسته و خشک شوند.

عفونت های قارچی

بیماری پای ورزشکاران (Athletes foot) یکی از بیماری های قارچی نسبتا رایج میان ورزشکاران است که در اثر گروهی از قارچ ها به نام درماتوفیتوز (Dermatophytes) روی سطح پوست پا ایجاد می گردد.

یکی از مکان های اصلی انتقال این بیماری کمدهای رختکن است. قارچی که باعث این بیماری می گردد در همه سطوح خصوصا سطوح مرطوب، نمناک و خیس زندگی می نماید.

تعویض لباس های خیس، قرار دادن آن ها در هوای آزاد و شستن آن ها روش خوبی برای رعایت بهداشت بعد از ورزش کردن است.

تعویض کردن کفش ها به طور مرتب هم اجازه می دهد که کفش شما هوا بخورد و خشک گردد. همچنین استفاده از کفی های رطوبت گیر می تواند مفید باشد، چون آن ها با جذب عرق از ایجاد فضای مرطوب در کفش جلوگیری می نمایند.

نباید فراموش کنید برای پیشگیری از این بیماری پوشیدن کفش همواره بهتر از راه رفتن کف سالن ورزشی با پای برهنه است.

ویروس ها

زگیل پاشنه که عامل آن ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) است، معمولا روی پاشنه یا پنجه پا پیدا می گردد. دکتر پاتل می گوید به هیچ عنوان پابرهنه در جای خیس راه نروید و در صورتی که این رخ داد حتما دوش بگیرید و پاهای خود را تمیز کنید.

به گفته دکتر پاتل ویروس هرپس یا تبخال که یکی از خطرناک ترین ویروس های انسانی است، از زمان کشتی گیران رومی می آید، چرا که آن ها در تماس پوستی شدید با یکدیگر بودند. هنوز هم ورزشکارانی که در تماس نزدیک با یکدیگر هستند، در خطر ابتلا به ویروس هرپس قرار دارند. در این شرایط استفاده از لوازم و حوله شخصی و تمیز و اجتناب از استفاده از لوازم مشترک می تواند در پیشگیری از این ویروس تا حدی مفید باشد.

بیماری های مسری دستگاه تنفسی نیز یکی دیگر از نگرانی های ورزش کردن در باشگاه ورزشی است. دکتر تترو می گوید با این که هنگام بیماری به هیچ عنوان نباید به باشگاه ورزشی رفت، بسیاری از افراد این موضوع را نادیده می گیرند.

اگر در باشگاه ورزشی فردی را در حال عطسه، سرفه یا دیگر علائم بیماری دیدید، در نزدیکی او ورزش نکنید و بعد از این که فرد آن مکان را ترک کرد، حداقل تا یک دقیقه به آن محل نزدیک نشوید. علاوه بر این حتما قبل از استفاده از لوازمی که آن فرد با آن ها ورزش می نموده، آن ها را پاک کنید تا ویروس ها به شما منتقل نشوند.

دکتر پاتل توصیه می نماید اگر فردی در کلاس یا باشگاه ورزش شما عطسه یا سرفه می نماید و مراقب سرایت بیماری خود به دیگران نیست، شما قدم پیش بگذارید و از او بخواهید که هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان خود را بپوشاند و به او دستمال و مایع ضدعفونی نماینده دست بدهید. البته این موضوع در خصوص تمام مکان های عمومی صدق می نماید و فقط مخصوص باشگاه های ورزشی نیست.

در صورتی که از آب سردکن موجود در باشگاه ورزشی استفاده می کنید هم دقت کنید که لیوان ها کاملا تمیز باشند، یا از بطری و قمقمه شخصی خود بهره ببرید.

چطور از مبتلا شدن به آنفولانزا پیشگیری کنیم؟

دکتر پاتل اضافه می نماید من به همه افراد توصیه می کنم که در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا واکسن آنفولانزا بزنند و شستن دست ها را به درستی انجام دهند. بیشتر مواقع که افراد دچار آنفولانزا می شوند، به دلیل عسطه کردن فرد دیگری در صورت آن ها نیست، بلکه به دلیل لمس کردن جسمی یا قرار دریافت در مجاورت کسانی است که مدام عطسه و سرفه می نمایند. در این شرایط فقط کافی است که به دستگیره در یا تلفن دست بزنید و بعد بدون این که دستتان را بشویید، آن را به صورتتان بزنید تا مریض شوید.

رعایت بهداشت در باشگاه ورزشی

با این که باکتری ها می توانند در باشگاه های ورزشی مشکل ساز باشند اما این احتمال در مقابل فواید ورزش کردن چیزی نیست. دکتر پاتل می گوید گاهی مردم احتمال بیمار شدن به دلیل ورزش در باشگاه را برای خودشان بزرگ می نمایند، درصورتی که این اتفاق همواره نمی افتد. نباید فراموش کنید که هر لحظه مردم در سراسر جهان از بیماری های قلبی جان خود را از دست می دهند و ورزش کردن می تواند از آن جلوگیری کند.

8 راه برای داشتن قلب سالم!

رعایت بهداشت دست ها، پوشاندن بریدگی ها و زخم های پوستی، پوشیدن کفش، پاک کردن لوازم ورزشی قبل و بعد از استفاده از آن ها و به همراه داشتن حوله و زیرانداز شخصی می تواند به دور نگه داشتن باکتری ها و ویروس ها یاری کند.

منبع: Healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 641

به "چطور در باشگاه بدون نگرانی از میکروب ها ورزش کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور در باشگاه بدون نگرانی از میکروب ها ورزش کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید