چرا واکسن آسترازنکا به عنوان دوز تقویت کننده ارائه نمی گردد؟

به گزارش پسرک کامپیوتری، در حال حاضر از واکسن های مدرنا، فایزر به عنوان دوز تقویت کننده در کشور های مختلف استفاده می گردد.

چرا واکسن آسترازنکا به عنوان دوز تقویت کننده ارائه نمی گردد؟

به گزارش خبرنگاران، دوز تقویت نماینده، با هدف ایجاد حفاظت بیشتر به افرادی که به طور کامل با واکسن ویروس کرونا واکسینه شده اند به دلیل ادامه جهش و توسعه این ویروس در سراسر دنیا ارائه می گردد این افراد شامل مراقبین بهداشت، کارکنان مراکز سلامت، افراد دارای نقص ایمنی و افراد بالاتر از50 سال هستند.

اما واکسن آسترازنکا آکسفورد که به وسیله دانشگاه آکسفورد و شرکت داروسازی انگلیسی-سوئدی آسترازنکا ساخته شده است به عنوان دوز تقویت نماینده ارائه نمی گردد؛ بنابراین افرادی که با این واکسن واکسینه شده اند چه سرنوشتی دارند؟

واکسن تقویت نماینده چیست؟

واکسن های تقویت نماینده کرونا برای ارائه حفاظت بیشتر در برابر ویروس کرونا 6 ماه پس از تزریق دومین دوز واکسن استفاده می گردد.

مقدار تزریق واکسن تقویت نماینده بر اساس دستورالعمل شرکت سازنده واکسن یک و یا نیم دوز است و در بعضی کشور ها به همراه واکسن آنفلوآنزا به افراد واجد شرایط تزریق می گردد.

چرا از واکسن آسترازنکا به عنوان دوز تقویت نماینده استفاده نمی گردد؟

در حالی که آسترازنکا یکی از سه واکسن ارائه شده به انگلیسی ها در طول برنامه واکسیناسیون کرونا بود، این واکسن جزو واکسن هایی نیست که معمولا برای دوز تقویت نماینده استفاده می شوند؛ دلیل این است که واکسن آسترازنکا واکسن mRNA نیست.

به طور معمول، واکسن آنفلوآنزا و بسیاری از واکسن های مشابهی که دریافت می کنیم، با تزریق میکروب ضعیف شده یا بخش هایی از ویروس به بدن ما برای تحریک و تقویت پاسخ ایمنی استفاده می شوند، اما واکسن های mRNA یا واکسن های RNA پیغام رسان واکسن هایی هستند که به بدن ما دستور می دهند تا پروتئین اسپایک سارس-کوو-2 را بازتولید کند و آن را به وسیله پاسخ ایمنی مستقیم تجزیه کند.

این نوع واکسن ها سال ها در آزمایش هایی برای درمان سرطان و انواع راهکار های بهداشتی مورد استفاده قرار گرفته اند، اما اولین بار است که این نوع فناوری برای واکسن های کووید فایزر و مدرنا استفاده و به طور کامل آزمایش شده است و این شرکت ها مجوز استفاده دریافت نموده اند.

چه افرادی می توانند از واکسن آسترازنکا به عنوان دوز تقویت نماینده استفاده نمایند؟

دولت انگلیس اعلام نموده است هرچند که واکسن فایزر و مدرنا به عنوان تقویت نماینده تزریق می گردد، اما از واکسن آسترازنکا می توان به عنوان دوز تقویت نماینده برای افرادی استفاده کرد که به واکسن های فایزر و مدرنا یا به طور کلی واکسن هایی با فناوری mRNA حساسیت دارند.

بعلاوه برای افرادی که قبلا دو دوز واکسن کووید آسترازنکا دریافت نموده باشند ممکن است واکسن آسترازنکا استفاده گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1842

به "چرا واکسن آسترازنکا به عنوان دوز تقویت کننده ارائه نمی گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا واکسن آسترازنکا به عنوان دوز تقویت کننده ارائه نمی گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید