پاسخ به یک سوال تکراری؛ بهترین ماسک کدام است؟

به گزارش پسرک کامپیوتری، اکنون در بسیاری از نقاط دنیا استفاده از ماسک یک الزام است و افرادی که از آن استفاده ننمایند حق ورود به مکان های بسیار زیادی را نخواهند داشت و حتی نمی توانند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نمایند.

پاسخ به یک سوال تکراری؛ بهترین ماسک کدام است؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از تلگراف؛ ماسک هایی که این روزها افراد برای جلوگیری از سرایت ویروس کرونا استفاده می نمایند تفاوت های زیادی با هم دارد. بعضی از ماسک ها فقط جنبه لاکچری و تزئینی دارند اما بعضی دیگر بسیار موثر و کارآمد هستند. اما بهترین نوع ماسک کدام است و از کدام ماسک باید استفاده کنیم؟

بر اساس تحقیقات سازمان دنیای بهداشت بهترین ماسک تنفسی که قابلیت محاظفتی بالایی دارد ماسک پزشکی و جراحی است. این نوع ماسک ها به نام N95 شناخته می شوند.اما نکته بسیار مهم این است که بر روی استفاده از این ماسک تاکید زیادی می گردد و افراد بسیار زیادی به منظور جلوگیری از ویروس کرونا به دستگاه تنفسی از این نوع ماسک استفاده می نمایند.

ماسک دیگری که استفاده از آن بسیار توصیه می گردد ماسک پارچه ای است که در خانه هم می توان آن را تهیه کرد. البته همه پارچه ها یکسان نیستند و باید نوعی از آن را استفاده کرد که برای ماسک مناسب باشد. بعضی از پارچه ها نازک تر هستند و منافذ زیادی هم دارند که به درد ماسک نمی خورند. قابلیت یک ماسک پارچه ای مرغوب در جلوگیری از ورود ذرات آلوده به ویروس بسیار بالاتر از یک ماسک پارچه ای نامرغوب است.

ماسک ان 95 یکی از بهترین محصولات ساخته شده برای جلوگیری از عبور ذرات آلوده به کووید 19 بوده و همچنین، ماسک دیگری به نام ان 99 - N99 هم عملکرد و کارایی مشابهی دارد.

به دلیل قابلیت بالای این دو نوع ماسک، از ابتدای آغاز پاندمی کووید 19 مقامات بهداشتی و مسئولان و تصمیم گیرندگان در سراسر دنیا ماسک های ان 95 و 99 را برای کادر درمانی و موارد حساس نگه داشته اند و کسانی که در خط مقدم مقابله با این دشمن نامرئی نسل بشر هستند، بیشتر از سایر افراد به ماسک های مورد نظر دسترسی دارند.

این دو نوع از ماسک های تنفسی به واسطه روش ساخت مخصوص خود، کاملا به دور دهان و بینی فرد بسته می شوند و از در رفتن ذرات از کناره های ماسک جلوگیری می نمایند. به علاوه بافت مورد استفاده در ماسک ها به صورت ضربدری و در هم تنیده بوده و تا حداکثر میزان ممکن از رد شدن انواع ذرات تنفسی آلوده جلوگیری می نماید.

در ماه گذشته هم ژورنال Journal of Hospital Infection مقاله ای را در خصوص آنالیز ده نوع ماسک تنفسی گوناگون و قابلیت آن ها برای مسدود کردن راه ذرات آلوده به ویروس، منتشر کرد؛ دانشمندان مسئول تهیه این مقاله دریافتند که بهترین ماسک تنفسی موجود، یعنی ماسک N99 می تواند در طول مدت زمان 20 دقیقه حضور فرد در محیطی فوق العاده آلوده، بین 94 تا 99 درصد از آلوده شدن او جلوگیری کند. ماسک N95 هم محافظت مشابهی را ارائه می نماید؛ جالب است بدانید که اسم ماسک مورد نظر بر اساس قابلیت آن برای جلوگیری از عبور 95 درصد از آئروسل ها انتخاب شده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1062

به "پاسخ به یک سوال تکراری؛ بهترین ماسک کدام است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ به یک سوال تکراری؛ بهترین ماسک کدام است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید