نگاهی به پژو پارس اتوماتیک و ابعاد و زوایا این خودرو
به گزارش پسرک کامپیوتری، پژو پارس اتوماتیک شاید به اندازه نسخه های دستی این خودرو در میان مشتریان ایرانی طرفدار نداشته باشد. اما در عین حال یکی از اعضای خانواده پژو در ایران محسوب می شود که همانند سایر اعضای این خانواده در نزد خودرو دوستان ایرانی کاملا شناخته شده است. از همین رو بد نیست در این مطب با پژو پارس اتوماتیک بیشتر آشنا شویم.
خبرنگاران | سرویس خودرو - پژو پارس اتوماتیک پس از محبوبیت برادر بزرگ تر خود یعنی پژو پارس دستی بود که پا به میدان رقابت گذاشت. قضیه از اواخر دهه هفتاد خورشیدی و درست در آخرین سال از این دهه آغاز شد. در سالی که سران شرکت ایران خودرو تصمیم گرفتند، دستی به سر و روی یکی از محصولات محبوب خود در آن زمان یعنی خودروی پژو 405 بکشند. به این ترتیب نسخه ای فیس لیفت شده از این خودرو به بازار خودروی ایران عرضه شد که با نام پژو پارس شناخته می شد.
خودروی پژو پارس اگرچه به لحاظ بهره مندی از مشخصات فنی و موتوری تفاوت چندانی با پژو 405 نداشت، اما در عین حال از سر و شکل ظاهری بهتر، شیک تر و مدرن تری نسبت به این محصول قدیمی بهره می برد. به همین دلیل مشتریان بیشتری به محصول جدید عرضه شده توسط ایران خودرو اقبال نشان دادند و خط تولید خودروهای پژو رونق خود را از دست نداد. شاید یکی از دلایل جذب شدن مشتریان به خودروی پژو پارس، وجود برخی شباهت ها میان این خودرو با پژو 406 بود. از آن جایی که خودروی پژو 406 در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد خورشیدی به تعداد بسیار اندکی در ایران وجود داشت، تولید خودروی پژو پارس موجب شد تا هواداران پژو 406 به سمت محصول جدید شرکت ایران خودرو جذب شوند.
چگونگی تولید خودروی پژو پارس اتوماتیک
همان گونه که به آن اشاره شد، نخستین نمونه تولید شده از خودروی پژو پارس به لحاظ بهره مندی از مشخصات فنی تفاوت چندانی با خودروی پژو 405 نداشت. به گونه ای که از وجود همان موتور موسوم به ال 3 بهره می برد. موتوری که پیش از آن در خودروی پژوه 405 نیز مورد استفاده قرار گرفته بود.
با این حال پس از افزایش محبوبیت خودروی پژو پارس در میان مشتریان، موتور به کار رفته در این خودرو نیز اندکی ارتقا یافت. به بیان دقیق تر اندکی پس از آن و در نسخه ELX این خودرو از وجود موتور موسوم به ال 4 استفاده شد. موتوری که نسبت به مدل پیش از خود توان و گشتاور بیشتری را به نمایش می گذاشت. پس از آن تا مدت ها خبری از ایجاد تغییر تازه در ساختار فنی یا ظاهری عضو جدید خانواده پژو نبود. تا این که عاقبت کار به تولید خودروی پژو پارس اتوماتیک پس از نسخه LX این خودرو رسید.
در واقع خودروی پژو پارس اتوماتیک حدود یک دهه پس از نسخه دستی این خودرو پا به عرصه وجود گذاشت. در بطن این خودرو از وجود موتور TU5 بهره گرفته شده است. یعنی همان موتوری که در تیپ 5 از خودروی محبوب و پرمشتری پژو 206 نیز مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر آن وجود جعبه دنده اتوماتیک در این خودرو نیز موجب شد تا تفاوت های آن با مدل های پیش از خود بیش از پیش نمود یابد.
خودروی پژو پارس اتوماتیک در طول دهه هشتاد خورشیدی در خط تولید شرکت ایران خودرو قرار داشت. اما از ابتدای دهه 90 خورشیدی، به دلیل تحریم های اعمال شده بر ایران که گریبان صنعت خودروسازی را هم گرفت، شاهد خارج شدن این خودرو از خط تولید شرکت ایران خودرو بودیم. با این حال پس از مدتی وقفه، به دلیل گشایش های ایجاد شده در روابط بین الملل، تولید خودروی پژو پارس اتوماتیک از سر گرفه شد و این محصول توانست به بازار خودروی ایران باز شود.
در این میان البته نسخه ویژه ای از خودروی پژو پارس ELX، که مبتنی بر موتور XUM و گنجایش 1900 سی سی بود، در قالب تعداد بسیار محدودی تولید شد. اما پس از عدم تایید این نسخه توسط سازمان استاندارد، فرایند تولید این محصول ادامه نیافت. این خودرو که از وجود 5 دنده دستی برخوردار است از نظر حدبیشتر توان تولیدی تفاوت چندانی با خودروی پژو پارس اتوماتیک ندارد. با این حال حدبیشتر گشتاور آن حدود 12 نیوتن متر از مدل اتوماتیک این خودرو بیشتر است.
البته مدل دیگری از این خودرو نیز وجود دارد که با نام پارس سال شناخته می شود. خودرویی که از وجود موتور XU7 بهره می گیرد. البته خودروی پارس سال به سیستم انتقال قدرت مبتنی بر 5 دنده دستی مجهز است. موتور به کار رفته در این خودرو هم قادر است حدبیشتر توانی معادل با 100 اسب بخار با احتساب 6000 دور در دقیقه ایجاد کند و حدبیشتر گشتاوری در حدود 153 نیوتن متر، با احتساب 3000 دور در دقیقه تولید نماید.
به هر حال آن چه گفتنی به نظر می رسد این است که هم اکنون می توان خودروی پژو پارس اتوماتیک را در بازار خودروی ایران جستجو کرد. محصولی که بد نیست برای آشنایی بیشتر با آن، مشخصات فنی آن را به طور کامل از نظر بگذرانیم.
مشخصات فنی خودروی پژو پارس اتوماتیک
همان گونه که در بخش های پیشین این متن هم به آن اشاره شد، خودروی پژو پارس اتوماتیک به موتوری مشابه با تیپ 5 پژو 206 یعنی مدل TU5 مجهز است. موتوری با بهره مندی از گنجایش 1587 سی سی که سیستم انژکتوری آن بر اساس قابلیت پاشش چند نقطه ای طراحی شده و به 4 سیلندر و 16 سوپاپ مجهز است. موتور به کار رفته در این خودرو قادر است حدبیشتر توانی معادل 105 اسب بخار را با احتساب 5800 دور در دقیقه تولید کند و حدبیشتر گشتاوری معادل 142 نیوتن متر را با احتساب رقم 4000 دور در دقیقه از خود به نمایش بگذارد.
همان گونه که از نام خودروی پژو پارس اتوماتیک بر می آید، سیستم انتقال قدرت این خودرو بر اساس قابلیت اتوماتیک طراحی شده است. در واقع این خودرو به یک جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک مجهز است که تعداد کلی 4 دنده را به نمایش می گذارد. اگر مشخصات فنی یاد شده را در کنار هم قرار دهیم خواهیم دید که خودروی پژو پارس اتوماتیک قادر است در مدت زمانی حدود 15 ثانیه از حالت سکون و سرعت صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست یابد. همچنین این خودرو می تواند امکان دست یابی به حدبیشتر سرعت 180 کیلومتر در ساعت را در اختیار رانندگان خود قرار دهد.
به این ترتیب خودروی پژو پارس اتوماتیک خود را در قالب محصولی میان بنیه به مشتریان نشان می دهد. محصولی که در زمینه شتاب حرف چندانی برای گفتن ندارد. به طور کل می توان این خودرو را یک خودروی سواری تقریبا معمولی لقب داد که بیش از هر فعالیت دیگری برای تردد در کوچه و خیابان و فضای شهری ساخته شده است. با این حال میزان مصرف سوخت ترکیبی این خودرو چندان درخشان جلوه نمی کند و روی رقم 8.15 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت قرار گرفته است.
برای آگاهی از سایر مشخصات فنی خودروی پژو پارس اتوماتیک می توانید اطلاعات موجود در جدول زیر را از نظر بگذرانید.
مشخصات فنی خودروی پژو پارس اتوماتیک | |
طول خودرو | 4498 میلی متر |
عرض خودرو | 1704 میلی متر |
ارتفاع خودرو | 1410 میلی متر |
فاصله موجود میان دو محور جلو و عقب خودرو | 2669 میلی متر |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافه | 1214 کیلوگرم |
گنجایش فضای صندوق عقب | 470 لیتر |
نوع موتور خودرو | TU5 |
نوع سیستم انژکتوری | پاشش چند نقطه ای |
گنجایش موتور خودرو | 1587 سی سی |
حدبیشتر توان موتور | 105 اسب بخار با احتساب 5800 دور در دقیقه |
حدبیشتر گشتاور موتور | 142 نیوتن متر با احتساب 4000 دور در دقیقه |
نسبت تراکم | 10.5 |
تعداد سیلندر | 4 سیلندر |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
تعداد سوپاپ | 16 سوپاپ |
حدبیشتر سرعت خودرو | 180 کیلومتر در ساعت |
شتاب صفر تا صد خودرو | 15 ثانیه |
نوع سیستم انتقال قدرت خودرو | دیفرانسیل جلو |
نوع جعبه دنده | جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده | 4 دنده |
گنجایش مخزن سوخت | 66 لیتر |
نوع سوخت سازگار با خودرو | بنزین بدون سرب اکتان 87 و 95 |
استاندارد آلایندگی خودرو | یورو 4 |
میزان مصرف سوخت ترکیبی | 8.15 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت |
امکانات و قابلیت های خودروی پژو پارس اتوماتیک
خودروی پژو پارس اتوماتیک به دو کیسه هوای ایمنی برای تامین امنیت دو سرنشین جلوی خود مجهز است. قابلیتی که در نسخه های ابتدایی خودروی پژو پارس و مدل های غیر اتوماتیک آن وجود نداشت. افزون بر آن شاهد وجود سیستم تهویه اتوماتیک نیز در این خودرو هستیم. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که نوع فرمان این خودرو به شکل هیدرولیکی طراحی شده است و به کمک کلیدهای کنترلی تعبیه شده روی آن می توان کنترل سیستم صوتی موجود در خودرو را در دست گرفت.
نوع ترمز خودروی پژو پارس اتوماتیک در بخش جلو به صورت دیسکی خنک شونده طراحی شده است و در بخش عقب هم شاهد وجود ترمزهای دیسکی هستیم. علاوه بر آن وجود سیستم ترمز ضد قفل ABS نیز در کنار سیستم EBD چهار کاناله بر ثبات و پایداری هر چه بیشتر این خودرو می افزاید.
سایر امکانات و قابلیت های این خودرو را می توانید در قالب لیست زیر به صورت فهرست وار مشاهده نمایید.
- برخورداری از سیستم صوتی پیشرفته که به ویژگی هایی نظیر هندزفری، بلندگوی عقب و آنتن اکتیو مجهز است
- بهره مندی از چراغ های مه شکن در بخش جلو و عقب و همچنین وجود چراغ نقشه خوان
- برخورداری از آینه های جانبی برقی که علاوه بر خصلت تاشو بودن به راهنما نیز مجهز هستند
- بهره مندی از شیشه بالابرهای برقی برای درهای جلو و عقب خودرو
- مجهز بودن غربیلک فرمان خودرو به جنس چرم
- وجود تریم دورنگ و قطعات دکوری طرح چوب در خودرو
- مجهز به سنسور دنده عقب
- وجود قفل میکروسوییچی برای درهای خودرو و قفل مرکزی مجهز به ریموت
- مجهز به سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر
- برخورداری از رینگ آلومینیومی 15 اینچ
- مجهز به قابلیت تنظیم برقی برای پشتی صندلی جلو
- وجود دماسنج روی داشبورد خودرو
- امکان باز کردن در صندوق عقب از داخل اتاق خودرو
- برخورداری از سیستم قفل اتوماتیک که امکان قفل شدن درهای خودرو را پس از حرکت آن فراهم می کند
- بهره مندی از قفل مستر لاک که امکان باز و بسته شدن قفل تمام درهای خودرو را توسط یک دکمه فراهم می کند
- برخورداری از فلاشر اتوماتیک که موجب می شود در ترمزهای شدید با کاهش ناگهانی سرعت، فلاشرها روشن شوند
- مجهز به سیستم اخطار سرقت ساده که با استفاده از بوق خودرو به جای آژیر دزدگیر، صاحب خودرو را از سرقت آن آگاه می کند
- وجود تایمر در چراغ سقف خودرو که راننده را از شرایط باز و بسته شدن درهای خودرو توسط چراغ های راهنما آگاه می کند
در مجموع می توان گفت که خودروی پژو پارس اتوماتیک کم و بیش از همان امکانات و قابلیت هایی بهره می برد که بیشتر خودروهای هم رده ساخت داخل به آنها مجهز هستند. با این حال می توان ادعا کرد که امکانات و قابلیت های این خودرو در مقایسه با محصولات مشابه چینی اندک جلوه می کند و چندان چنگی به دل نمی زند.
مشخصات ظاهری و قیمت خودروی پژو پارس اتوماتیک
خودروی پژو پارس چه در قالب نسخه اتوماتیک و چه در قالب مدل های مختلف مبتنی بر دنده دستی در میان خودرو دوستان ایرانی محصولی کاملا شناخته شده محسوب می شود. از همین رو توضیح در مورد شکل و شمایل ظاهری این خودرو چندان ضروری به نظر نمی رسد. به خصوص آن که مشخصات ظاهری این خودرو در تصاویر موجود در این متن نیز کاملا عیان است.
تنها نکته ای که بد نیست در مورد شکل و شمایل ظاهری این خودرو به آن اشاره کنیم، نوع استفاده از خطوط حجم دهنده در بدنه این خودرو است. در واقع خودروی پژو پارس اتوماتیک نیز همانند بسکمک از خودروهای ساخت داخل، در زمینه استفاده درست و به جا از خطوط حجم دهنده حرف چندانی برای گفتن ندارد.
اگرچه در قسمت هایی از این خودرو، نظیر نمای کنار یا بخشی از سطح کاپوت آن، خطوطی به منظور بخشیدن حجم مشاهده می شود، اما کمیت و کیفیت آنها در حد محصولات خارجی حتی خودروهای چینی نیست. با این حال وجود همان خطوط حجم دهنده ناچیز در بدنه خودروی پژو پارس اتوماتیک موجب می شود که این خودرو در قیاس با برخی از رقبای داخلی خود عملکرد بهتری را در این زمینه به نمایش بگذارد.
قیمت خودروی پژو پارس اتوماتیک
در همین لحظه که مشغول تهیه این مطلب هستیم، نسخه صفر کیلومتر و کار نکرده خودروی پژو پارس اتوماتیک با متوسط قیمتی مابین 62 میلیون تومان تا 65.5 میلیون تومان در بازار خودروی ایران خرید و فروش می شود.
جالب این جا است که در زمانی نه چندان دور، این خودرو یکی از محصولات زیر 50 میلیون تومانی موجود در بازار خودروی ایران به شمار می رفت. در واقع می توان گفت که تنها در طول چهار ماه اخیر و طی مدتی که از آغاز سال 1397 می گذرد، قیمت خودروی پژو پارس اتوماتیک از رقم 50 میلیون تومان به رقم کنونی رسیده است. اعداد و ارقامی که می توان از طریق آنها کاملا به شرایط بازار آشفته و در هم ریخته خودروی کشور پی برد.
در مجموع اگر به دنبال خرید خودروی پژو پارس هستید، پیشنهاد می شود که به سراغ مدل اتوماتیک آن نروید و به خرید مدل های مبتنی بر دنده دستی آن بسنده کنید. به عنوان مثال می توانید به سراغ مدل LX پژو پارس بروید که در حال حاضر حدود 15 میلیون تومان از مدل اتوماتیک این خودرو ارزان تر است. در واقع شما با پرداخت این 15 میلیون تومان اضافه هیچ گونه امکانات و خدمات قابل توجهی را در مدل اتوماتیک این خودرو دریافت نخواهید کرد که ارزش تفاوت قیمت گزاف آن با مدل دستی را داشته باشد. پس بهتر است پول خود را بی فایده برای در اختیار داشتن دو عدد کیسه هوای ایمنی هدر ندهید و به سراغ مدل دستی این خودرو بروید.
منبع: setare.com