غفلت از کارکرد راهنمایان محلی در صنعت هزار نقش گردشگری

به گزارش پسرک کامپیوتری، خبرنگاران - گروه استان ها: بَلَدهای محلی نقش مهمی در راهنمایی، تأمین نیازمندی های مادی و معنوی گردشگران دارند و توانمندی هر یک از این افراد به جریان جهانگردی رونق می بخشد و عدم کارایی آن ها مانع از رشد و توسعه جهانگردی در کشورها می گردد.

غفلت از کارکرد راهنمایان محلی در صنعت هزار نقش گردشگری

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای کانادا توریستی هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای کانادا، ویزای مالتی 5 ساله با دعوتنامه معتبر دریافت کنید.

اگرچه خیلی دیر آموزش بلدها و راهنمایان محلی در دستور کار میراث فرهنگی قرارگرفته اما ارتقای سطح علمی و عملی راهنمایان بلد محلی می تواند در رونق گردشگری حائز اهمیت باشد.

نادیده دریافت بلدهای محلی به قطع رابطه جامعه محلی و مهمان منجر می گردد درحالی که اگر مسئولان به راهکارهای پیوند بیشتر این دو گروه بیندیشند بی شک علاوه بر توسعه گردشگری، هدف رسیدن به طبیعت پایدار نیز محقق خواهد شد.

در حال حاضر راهنمایان گردشگری ایران در سه شاخه تخصصی طبیعت گردی، راهنمایان فرهنگی و بلدهای محلی فعالیت می نمایند و از عمر بلدهای محلی در گردشگری ایران کمتر از یک دهه سپری شده و این شاخه هنوز به اندازه کافی موردتوجه قرار نمی گیرد.

آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات میراث فرهنگی و گردشگری، آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به حفظ میراث فرهنگی، آشنایی با جغرافیای جهانگردی و اکوتوریست استان، آشنایی با جاذبه های تاریخی و میراث فرهنگی استان، آشنایی با فنون راهنمای تور، آشنایی با تاریخ و فرهنگ و اقوام استان، آشنایی با اصطلاحات انگلیسی درزمینهٔ میراث فرهنگی و گردشگری، آشنایی با صنایع دستی استان، بهداشت سفر و یاری های اولیه، آموزش عملی اجرای تور، آشنایی با خیابان ها و محلات استان، آشنایی با پروژه های جدید شهرداری اعم از برج های و پل های در ساخت و یا ساخته شده و به بلدهای محلی می تواند در ارائه خدمات مطلوب به گردشگران و گام مؤثری در معرفی استان باشد.

نماینده شرکت بهشت گستر خزر و مجری خانه مسافر مازندران در غرب مازندران به بابیان اینکه غالب لیدرها یا بلدها به ویژه لیدرهای مسافران عرب بدون مدرک فعالیت دارند، آموزش و ساماندهی این افراد را ضروری می داند.

محسن کیاکجوری در مصاحبه با خبرنگاران ادامه می دهد: بلدهای محلی و بدون درک معتبر یکسری کارهایی انجام می دهد و کسی نمی تواند جلویش را بگیرد زیرا اعتبار کاری برایش مهم نیست، به عنوان نمونه شمار زیادی افراد تابلو به دست و بدون مجوز فعالیت دارند که برای کسب درآمد بیشتر هر کاری انجام می دهند.

کیاکجوری با اشاره به اینکه میراث فرهنگی آمادگی ارائه آموزش های لازم را به بلدها و راهنمایان محلی دارد، می گوید: همچنین مؤسسات گردشگری نیز آموزش هایی را برای راهنمایان در نظر می گیرند.

این فعال حوزه گردشگری توضیح داد: در حال حاضر در غرب مازدران حدود 20 راهنمای گردشگری دارای مدرک و کارت از میراث فرهنگی فعالیت دارند و این تعداد جدای از افرادی هستند که در مراکز اطلاع رسانی و زیر نظر شرکت مجری فعالیت دارند.

در حالی ارائه آموزش به بلدهای محلی در مازندران و ایران در ایستگاه ابتدایی واقع شده است که آموزش این افراد در کشورهای خارجی کاربردهای وسیعی دارد ولی تا به امروز حدود 90 نفر در دوره آموزشی راهنمایان محلی مازندران شرکت نموده اند.

بلدهای محلی در کشور کاربردی ندارند

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به چهار رشته راهنمای ایران گردی و جهانگردی، طبیعت گردی، ژئوتوریسم و راهنمایان بلدهای محلی، گفت: در کشورهای خارجی بلدهای محلی کاربرد بسیاری دارند اما در کشور کاربردی ندارد.

مهران حسنی با توجه به افزایش بوم گردی و جذب توریسم احتیاج به بلد محلی منطقه است، گفت: عدم حضور راهنما و بلد محلی در مناطق مختلف استان برای گردشگران داخلی و خارجی موجب از بین رفتن آثار تاریخی و طبیعت مازندران می گردد.

وی بابیان اینکه کارگاه و دوره آموزشی یاری های اولیه و بهداشت سفر، آموزش ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی، آموزش زبان، گویش و آئین های مازندران و کارگاه چگونه ارزان سفر کنیم برگزار گردید، مطرح کرد: تا به امروز 90 نفر در این دوره ها شرکت نموده اند که از این تعداد 40 نفر از مددجویان کمیته امداد سوادکوه هستند.

حسنی سرفصل دروس دوره های آموزشی را آشنایی با مفاهیم و اصلاحات میراث فرهنگی و گردشگری، آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به حفظ میراث فرهنگی و طبیعی، جغرافیای جهانگردی و اکو توریسم، جاذبه های تاریخی و میراث فرهنگی استان، فنون راهنمای تور، تاریخ و فرهنگ و اقوام، اصطلاحات انگلیسی درزمینهٔ میراث فرهنگی و گردشگری، صنایع دستی، بهداشت سفر و یاری های اولیه، آشنایی با قوانین و فرایند صدور سرمایه گذاری، توسعه پایدار و آموزش عملی مطرح کرد.

حسنی با اعلام اینکه حضور راهنما و بلدهای محلی موجب اشتغال زایی و حفظ منطقه می گردد، توضیح داد: حضور بلدهای محلی در توسعه بوم گردی بسیار نقش بسزا و تأثیرگذاری دارد.

وی هدف از برگزاری کلاس و کارگاه ها برای ساماندهی بلدهای محلی، رشد منطقه و گردشگران بیان کرد.

درعین حال، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز در مصاحبه با خبرنگاران با توجه به حذف دوره راهنمایان بلد محلی در سرفصل جدید این سازمان، گفت: امروزه راهنمایان گردشگری با توجه به تنوع انگیزه های سفر به رشته های تخصصی تقسیم شده است و یکی از رشته های شغلی تخصصی راهنمای بلد محلی بوده که از اهمیت بسیاری برخوردار است.

دلاور بزرگ نیا بابیان اینکه راهنمای بلد محلی در بخش گردشگری از صندلی بسیار مهمی برخوردار است، گفت: داشتن گروه بلدهای محلی در هدایت و هدایت گروه های گردشگری نقش و تأثیر بسزایی دارند.

وی یکی از اقدامات مهم در این بخش را آموزش و تربیت بلدهای محلی مطرح کرد و اضافه کرد: آموزش در ایجاد مهارت لازم به صورت تخصصی جهت ارائه خدمات به گردشگران در منطقه های مختلف نقش اساسی دارد.

بزرگ نیا بابیان اینکه در راستای توسعه صنعت گردشگری و آگاهی بخشی عمومی باید از منابع انسانی در سطح استان به ویژه روستائیان، دهیاران و شوراهای اسلامی استفاده حداکثری گردد، توضیح داد: بر اساس هماهنگی های انجام شده با مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری، ورزش و جوانان و موسسه آموزشی استان به منظور آماده سازی روستاها در راستای توسعه پایدار گردشگری دوره راهنمایان بلد محلی، آشنایی با قوانین بازی های بومی، محلی، زبان و گویش های مختلف آسان با معرفی روستاهای هدف گردشگری با تأکید بر اقامتگاه های بوم گردی استان پس از اخذ مجوز در دو شهر ساری و سوادکوه برگزار گردید.

وی با اشاره به اینکه مقوله بوم گردی مناطق مختلف جنگلی، کوهستانی، ساحلی، کویری و ایجاد اقامتگاه های با همین نام به تازگی وارد ادبیات گردشگری کشور شده است حوزه فعالیت بسیار گسترده ای دارد، گفت: تجربه زندگی سنتی و بومی، نزدیکی و پیوند با خوراک های بومی و محلی، صنایع دستی متنوع، نواهای موسیقی محلی، بازی های بومی، زبان و گویش و ارتباط آن با جوامع محلی یکی از جنبه های فعالیت های اقامتگاه های بوم گردی است که هرروز به هواداران آن اضافه کرده می گردد.

بزرگ نیا توضیح داد: با توجه به جنبه های فعالیت اقامتگاه های بوم گردی حضور بلدهای محلی به عنوان عوامل کلیدی در فرایند بومی سازی، توجه به سنت ها، اقوام، آداب ورسوم محلی، فراهم کردن فرصت بازدید از طبیعت و ایجاد بستر فرهنگی پیرامون این اقامتگاه ها ضروری است.

سالانه میلیون ها مسافر وارد مازندران می گردد و با توجه به نقش و صندلی مهم بلدهای محلی در توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال، ضروری است بلدها محلی بیشتر موردتوجه مسئولان قرار گیرند زیرا توجه دولتمردان و مسئولان به این گروه سبب توسعه گردشگری به ویژه اکوتورسیم شده و سهم ایران را از درآمدهای غیرنفتی افزایش خواهد داد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 644

به "غفلت از کارکرد راهنمایان محلی در صنعت هزار نقش گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غفلت از کارکرد راهنمایان محلی در صنعت هزار نقش گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید