بازسازی ساختمان: آغاز عملیات بازسازی و بهسازی خانه یزدانی سرایان

به گزارش پسرک کامپیوتری، میراث آریا/ براساس آخرین اخبار و گزارش های منتشر شده، آغاز عملیات بازسازی و بهسازی خانه یزدانی سرایان صورت گرفت.

بازسازی ساختمان: آغاز عملیات بازسازی و بهسازی خانه یزدانی سرایان

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

محمد عرب گفت: جمع آوری اندود فرسوده پشت بام و سبک سازی، جمع آوری سقف اتاق ورودی به علت تخریب زیاد، پی سازی و استحکام بخشی دیوار و اجرای مجدد سقف، اجرای دیوار آجری، اجرای قوره گل، اجرای مجدد اندود کاه گل، اجرای سقف، ساخت اتاق متناسب و قرینه خانه یزدانی در سمت دیگر حیاط و در کنار ورودی خانه رفیعی و نماسازی و بام سازی کامل و... ازجمله عملیات بازسازیی پیش بینی شده است که با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد ریال از محل منابع ملی در حال اجرا است.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان اضافه کرد: عمده عملیات بازسازیی پیش بینی شده برای حیاط مشترک خانه های تاریخی یزدانی و رفیعی است و طبق طرح تهیه شده این حیاط به بوستان محله ای تبدیل خواهد شد که البته با اعتبار پیش بینی شده تکمیل نخواهد شد. بعلاوه همزمان با آغاز بازسازی خانه یزدانی، عملیات بازسازی خانه رفیعی به وسیله مالک بنا (شهرداری سرایان) آغاز شده و سبک سازی بام و بام سازی مجدد به صورت اصولی در فاز اول انجام خواهد شد.

عرب ادامه داد: خانه یزدانی برای تبدیل شدن به موزه تخصصی صنایع دستی شهرستان بازسازی می گردد و امیدواریم در کمیته برنامه ریزی شهرستان اعتبار مورد احتیاج برای تکمیل بازسازی بنا پیش بینی و تامین گردد.

او اعلام کرد: این بنا شامل یک ایوان و دو ورودی در طرفین بوده که هرکدام از ورودی ها به یک حیاط با پلان معین و جدا، تفکیک میشده و در واقع ورودی سمت راست به خانه یزدانی و ورودی سمت چپ به خانه رفیعی وارد می گردد. دالان ورودی خانه یزدانی از گوشه شمال بنا به داخل صحن راه دارد. در قسمت شمالی بنا فضای زمستان نشین تعبیه شده است. در مقابل فضای زمستان نشین در ضلع جنوبی، ایوانی با تزئینات کاربندی بسیار زیبایی کار شده است. فضای چهارطاقی نیز به منظور استفاده در تابستان در پشت ایوان جنوبی قرار گرفته است. در گوشه جنوب غربی حیاط بعد از پیمودن راهرو طویل پنج متری به مطبخ متصل می گردد که آن هم یک چهارطاقی است که تنور و دیگر مایحتاج ضروری یک بنای سنتی را داراست. نشیمن ها و اتاق های دیگر بنا به موازات هم و با تقارن کامل در دو ضلع شرقی و غربی بنا کشیده است.

عرب گفت: بنای منزل یزدانی به لحاظ ایستایی و حفظ فرم اصلی دارای اهمیت و ارزش است. ویژگی قابل ذکر در پلان منزل یزدانی تاکید بر تقارن در فرم پلان، استفاده از قوس کلیل و جانمایی دقیق آن در پلان، بعلاوه فضای تابستان نشین منزل در پشت ایوان جنوبی نیز از چهار تویزه اصلی تشکیل شده و زمینه چهار به وسیله تویزه های کوچک تر به هشت تویزه و سپس گنبد بر روی آن اجرا شده است که این نمونه سالم و کمتر در خانه های شهر سرایان دیده می گردد.

او اضافه کرد: حذف الحاقات، آواربرداری، اجرای قسمتی از تاسیسات، اجرای اندود خاک و گچ، جمع آوری و اجرای مجدد چند سقف در معرض تخریب، استحکام بخشی پی و دیوارها، شمشه گیری نما و بازسازی قسمت هایی تخریب شده نما، بام سازی اصولی مطبخ، اجرای سازه نگهدارنده و... از جمله عملیات بازسازیی صورت گرفته در این بنای تاریخی ارزشمند است و اجرای کامل تاسیسات برقی، سرمایشی و گرمایشی، اجرای اندود گچ همه فضاها، نماسازی، ساخت در و پنجره و ... از جمله اقدامات بازسازیی پیش بینی شده و مورد احتیاج است.

منبع: همگردی
انتشار: 2 مرداد 1401 بروزرسانی: 2 مرداد 1401 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 2032

به "بازسازی ساختمان: آغاز عملیات بازسازی و بهسازی خانه یزدانی سرایان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی ساختمان: آغاز عملیات بازسازی و بهسازی خانه یزدانی سرایان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید