شاکری: نرخ مالیات بر درآمد سرمایه باید بازدارنده از سوداگری باشد ، قدرت خرید مردم در مسکن بیشتر می گردد

به گزارش پسرک کامپیوتری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مهمترین ابزار های نظام مالیاتی در حوزه مسکن مالیات بر درآمد سرمایه است که در کنار مالیات بر خانه های خالی میتواند بازار مسکن را به سمت تعادل راهنمایی کند.

شاکری: نرخ مالیات بر درآمد سرمایه باید بازدارنده از سوداگری باشد ، قدرت خرید مردم در مسکن بیشتر می گردد

اقبال شاکری؛ نماینده مردم اسلامشهر، تهران، ری، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی درگفتگو با خبرنگار مالی خبرنگاران، ضمن اشاره به جدیت نمایندگان مجلس در اصلاح نظام مالیاتی کشور گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه پس از تصویب کلیات، اکنون در مرحله طراحی جزییات متن واقع شده است.

شاکری ادامه داد: یکی از مهمترین ابزار های نظام مالیاتی در حوزه مسکن مالیات بر عایدی سرمایه است که در کنار مالیات بر خانه های خالی میتواند بازار مسکن را به سمت تعادل راهنمایی کند.

وی اضافه نمود: بر خلاف مالیات بر خانه خالی که اگر خانه مسکونی بیش از مدت معینی خالی بماند، مالیات به آن تعلق میگیرد، مالیات بر عایدی سرمایه در هنگام فروش ملک مازاد اخذ می گردد.

نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: املاک مصرفی خانوار ها از هر دو مالیات معاف هستند، اما املاک مازاد دو حالت دارند. اگر این املاک برای اجاره واگذار شوند مشمول هیچ کدام از مالیات ها نمی شوند و به علت نگهداری خانه، نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در زمان فروش کاهش خواهد یافت که باعث افزایش املاک استیجاری خواهد شد.

رییس فراکسیون جهادسازندگی و پیشرفت مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: در حالت دیگر اگر املاک مازاد به فروش برسند مشمول مالیات بر خانه های خالی نمی شوند، اما مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند، این عامل بازدارنده خود هم به افزایش انگیزه برای اجاره منجر خواهد شد.

شاکری اضافه نمود: درواقع مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه های خالی دو مالیات مکمل یکدیگرند که نتیجه آن افزایش قدرت خرید مسکن مردم و کاهش سهم هزینه مسکن در سبد خانوار خواهد بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ 40 درصد برای مالیات بر عایدی سرمایه بازدارنده خواهد بود یا خیر خاطر نشان کرد: باید به این نکته در طراحی قانون توجه کنیم که مالیات بر عایدی به اختلاف مبلغ خرید و فروش تعلق میگیرد و نه قیمت فروش. به همین علت بسیار مهم است که به این توجه کنیم که باید نرخ مالیات بر عایدی سرمایه را بگونه ای محاسبه نماییم که حالت تنظیم گری در اقتصاد داشته باشد و حالت عایدیی نداشته باشد.

وی ادامه داد: تجارب جهانی نشان میدهد که در صورت پایین بودن و غیر موثر بودن نرخ مالیات از نظر تنظیم گری علاوه بر ایجاد عایدی برای دولت برای سوداگران هم بصرفه خواهد بود و در نهایت سوداگری را افزایش خواهد داد؛ بنابراین باید این مالیات بگونه ای طراحی گردد که هدف از آن گرفتن عایدی نباشد.

شاکری با اشاره به نحوه نرخ گذاری در این طرح گفت: نرخ مالیات در اینجا به صورت پلکانی کاهشی در نظر گرفته شده و به نوعی مالیات بر معاملات مکرر است. این مالیات لازم و لازم است. از سوی دیگر نرخ مالیات به صورت پلکانی و افزایشی هم باید در نظر گرفته گردد که سرمایه ها در بخش غیرمولد در گردش نباشد. گفتنی است املاک مصرفی در هر دو حالت معاف از مالیات هستند.

وی در خاتمه تاکید نمود: نرخ مالیات باید موثر باشد، زیرا مالیات بر عایدی سرمایه، مالیاتی است که نقش تنظیم گری ایفا می نماید و به اسم کسب عایدی دیده نمی گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1651

به "شاکری: نرخ مالیات بر درآمد سرمایه باید بازدارنده از سوداگری باشد ، قدرت خرید مردم در مسکن بیشتر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاکری: نرخ مالیات بر درآمد سرمایه باید بازدارنده از سوداگری باشد ، قدرت خرید مردم در مسکن بیشتر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید