خبرنگاران رسانه هندی: دنیا به سمت دو قطبی آمریکا- چین حرکت می نماید

به گزارش پسرک کامپیوتری، تهران - خبرنگاران - یک رسانه هندی در یادداشتی تحلیلی با اشاره به قدرت چین در آسیا نوشت که آسیا هم اکنون تک قطبی شده و دنیا به سمت دو قطبی آمریکا - چین در حرکت است.

خبرنگاران رسانه هندی: دنیا به سمت دو قطبی آمریکا- چین حرکت می نماید

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران ،پایگاه خبری پرینت در ادامه اضافه نمود منفعت هند و روسیه در شرایط جدید برای یکدیگر کاهش یافته و اختلاف دهلی نو - مسکو در حال افزایش است .

سفارت روسیه در دهلی نو این گزارش را تکذیب کرد که مسکو به درخواست پاکستان درصدد دور نگه داشتن هند از مباحثات مربوط به افغانستان است. اما موضع روسیه نباید خیلی موجب شگفتی باشد. اختلافات بین هند و روسیه درباره مسائل ژئوپلتیک به احتمال زیاد رو به افزایش است و افغانستان تنها یک مساله در میان موضوعات مختلف است. هر چند هند و روسیه منافع مشترکی هم دارند ، اما مسکو الزامات خاص خود را دارد که دهلی نو باید آنها را بشناسد. رویارویی روسیه با غرب بطور کلی و با آمریکا بطور خاص ، مسکو را وادار می نماید که تا حد بیشتری به سمت چین متمایل شد و این مساله موجب می گردد که هند و روسیه برای مدتی کمتر برای یکدیگر مفید باشند. بهتر است که این واقعیت را قبول کنیم و انتظارات را کاهش دهیم تا اینکه به رفتار خود به شکلی ادامه دهیم که گویی این همان رابطه قدیمی است .

روسیه از راههایی بخصوص به علت ارتقای قدرت نظامی هند برای دهلی نو مفید بوده است. اما اجبار سیاسی مسکو برای حمایت از چین ، هشداری است که دهلی نو باید مورد توجه قرار دهد. وابستگی هند به مسکو برای تسلیحات ، آسیب پذیر است که تصمیم سازان هندی باید آن را جدی بگیرند.

سیاستمداران هندی ممکن است امیدوار باشد که بتواند شکافی بین روسیه و چین ایجاد نمایند اما فرض این کار این است که هند می تواند برای روسیه مفیدتر از چین باشد. اما احتمال این خیلی زیاد نیست. به همین شکل ، هند و روسیه می توانند درباره ایجاد یک نظم دنیای چندقطبی رویاپردازی نمایند اما تحقق این امر نیز صرفا به علت خواست ما (هندی ها) شدنی نیست. توزیع قدرت روشن است: اقتصاد چین بیشتر از سه برابر مجموع اقتصادهای هند و روسیه است. آسیا به نوبه خود هم اکنون تک قطبی شده است و دنیا در حال حرکت به سمت دو قطبی آمریکا - چین حرکت می نماید.خواست و آرزو نمی تواند بر واقعیت غلبه کند.

آمریکا بین هند و روسیه

منبع واگرایی بین منافع هند و روسیه مسائل مداومی است که روسیه در روابط با آمریکا با آنها رو به رو است. تردید زیادی نیست که آمریکا در دهه های بعد از انتها جنگ سرد در برخورد با روسیه بی اعتنا بود و رفتارهای روسیه در مسائل مختلفی مانند اوکراین موجب دشمنی آمریکا شده است و دولت بایدن هم احتمالا موضع سخت تری در برابر روسیه خواهد داشت. پوتین هم نشانه خاصی از نرمش در برابر غرب نشان نداده است. البته ممکن است اوضاع تغییر کند. دو کشور در اوایل کار دولت بایدن برای تمدید توافق جدید استارت موافقت کردند اما سخت است که پیش بینی همکاری یا کاهش تنش بین دو کشور در آینده نزدیک سخت است.

پیامد این رویارویی این بوده است که مسکو بطور فزاینده ای برای جلب حمایت و مخدوش کردن قدرت آمریکا به سمت چین سوق پیدا نموده و روابط نظامی دو کشور نزدیکتر شده و این روابط دستکم از نگاه مسکو گسترده تر شده است. پوتین ماه اکتبر گذشته گفت که حتی ائتلاف نظامی بین دو کشور را منتفی نمی داند. این درحالی است که هند بر خلاف مسکو ، اتحاد چهارگانه - هند ، آمریکا ، ژاپن و استرالیا - را یک پاسخ لازم در برابر چین می داند. بازی روسیه ممکن است برای مخدوش کردن نقش آمریکا در منطقه طراحی شده باشد اما این ضامن منافع هند نیست زیرا دهلی نو باید از سلطه بالقوه چین بر آسیا بیشتر هراس داشته باشد تا از قدرت آمریکا. این ضعف آمریکا است که به هند آسیب خواهد زد.

افزایش شکاف بین هند و روسیه همانند شکاف بین مسکو و واشنگتن به نفع چین است. روسیه با مالی با اندازه نصف اقتصاد هند خیلی رقیب مهمی برای چین محسوب نمی گردد. اما روسیه همچنان می تواند منبع تامین تسلیحات فناوری بالا برای چین باشد. مساله مهمتر اینکه روسیه از چین حمایت سیاسی می نماید که مفید است. همانند همه روابط در عرصه بین المللی از جمله روابط هند و روسیه ، مشارکت چین و روسیه هم مصلحتی است اما شرایطی که موجب سر دریافت این مشارکت شده بعید است که در آینده نزدیک تغییر کند. سیاست هند باید این مساله را بشناسد و مطابق آن خود را تنظیم کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 10 فروردین 1400 بروزرسانی: 10 فروردین 1400 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1457

به "خبرنگاران رسانه هندی: دنیا به سمت دو قطبی آمریکا- چین حرکت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رسانه هندی: دنیا به سمت دو قطبی آمریکا- چین حرکت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید