خبرنگاران حراست از بازار تاریخی خواسته اصلی مردم اراک از وزارت میراث فرهنگی است

به گزارش پسرک کامپیوتری، اراک - خبرنگاران - استاندار مرکزی گفت: حراست بهینه از بازار تاریخی اراک به عنوان یک سرمایه ارزشمند گردشگری یکی از خواسته های اصلی مردم اراک از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

خبرنگاران حراست از بازار تاریخی خواسته اصلی مردم اراک از وزارت میراث فرهنگی است

سید علی آقازاده روز سه شنبه پس از دیدار با علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی در گفت و گو با خبرنگاران اضافه کرد: بازار تاریخی اراک به دلیل داشتن چندین متولی و از طرفی همراهی نکردن کسبه، آسیب های متعددی را متحمل شده که نیاز است وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی در این راستا برنامه هدفمند داشته باشد.

وی ادامه داد: بنای بازار تاریخی اراک تا کنون آسیب های بسیاری دیده و بخش های بسیاری از این بنای تاریخی به خصوص سراها و کاروانسراهای آن در معرض تخریب واقع شده است، بنابراین پیش از تخریب این بنا باید برای حفظ و حراست آن اقدام شود.

استاندار مرکزی اضافه کرد: اعتبار مورد نیاز بازسازی کامل بازار تاریخی اراک از سوی کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی استان مرکزی تخمین زده شده و انتظار می رود این وزارتخانه نسبت به تامین این اعتبار نگاه ویژه ای داشته باشد.

آقازاده همچنین نسبت به تامین اعتبار ساخت هتل اطلس اراک نیز تاکید کرد و گفت: استان مرکزی ظرفیت های توریستی مهمی را در خود جای داده که در صورت معرفی آنها علاوه بر جذب توریست، گامی در راستای ایجاد اشتغال خواهد بود.

وی گفت : دراین دیدار از علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی برای سفر به استان مرکزی و بازدید از طرح های نیمه تمام این استان به خصوص بازدید از بازار تاریخی اراک دعوت به عمل آمد.

مجموعه تاریخی بازار اراک در زمان فتحعلی شاه قاجار در بافت مرکزی شهر سلطان آباد به دست یوسف خان گرجی بنا شده است و تلفیقی از معماری مدرن و سنتی ایران را در خود دارد.

این بازار به صورت 2 راسته عمود بر هم بنا شده که طول بازار شمالی - جنوبی 720 متر و بازار غربی - شرقی 200 متر است و محل تلاقی این 2 راسته بازار را چهارسوق می نامند و در این مکان یک حوض سنگی نیز وجود دارد.

مساحت کل مجموعه بازار بالغ بر 14 هکتار است و در قدیم در چهار طرف بازار چهار دروازه به نام های قبله، راهزان، شهرجرد و حاج علی نقی وجود داشته که در گذر زمان از بین رفته اند.

مصالح به کار رفته در بازار اراک ملات گچ، آهک، خشت و خاک رس است و سقف آن گنبدی شکل و کاهگلی است که در قلب گنبدها دهلیزهایی زیبا نور را به داخل مجموعه هدایت می کنند.

علاوه بر بازار تاریخی اراک بیش از 2 هزار جاذبه توریستی در استان مرکزی شناسایی شده که 870 اثر تا به امروز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1029

به "خبرنگاران حراست از بازار تاریخی خواسته اصلی مردم اراک از وزارت میراث فرهنگی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حراست از بازار تاریخی خواسته اصلی مردم اراک از وزارت میراث فرهنگی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید