ثبت ملی شدن ابریشم بایگ تربت حیدریه

به گزارش پسرک کامپیوتری، به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اولویت نخست ما در سال آینده ثبت ابریشم بایگ در لیست آثار ملی خواهد بود.

ثبت ملی شدن ابریشم بایگ تربت حیدریه

ابوالفضل مکرمی فر، مدیرکل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی، دوشنبه 21 اسفند در نخستین جشنواره منطقه ای شناخت ظرفیت های گردشگری جنوب خراسان رضوی در تربت حیدریه گفت:

از سوی دیگر تربت حیدریه از شهرهای کهن قبل و بعد از اسلام به شمار می رود که هنوز به لحاظ باستان شناسی فعالیت مناسب و مطلوبی برای شناسایی و احیای آن انجام نشده است.

او ضمن بیان اینکه اکنون در این شهرستان 200 اثر تاریخی و گردشگری پیدا شده است، اضافه نمود:

ولی پیش بینی ما شناسایی بیش از 5 هزار اثر تاریخی و گردشگری دیگر است که اولویت برنامه کاری سال آینده خود را بر این محور قرار داده ایم.

وی اضافه نمود:

هر چند بخش بایگ به عنوان قطب ابریشم کشور از دیر باز و حتی قبل از اسلام شهره دنیای بوده، ولی همانند دیگر شهرهای ایران نظیر اصفهان یا شیراز که هرگاه نام آن ها برده می گردد به ترتیب یاد میدان نقش دنیا یا حافظیه می افتیم، چنین اتفاقی در مورد تربت حیدریه رخ نداده و این وظیفه ما و به خصوص بخش خصوصی است که مردم دنیا و به خصوص مردم ایران را با نام تربت حیدریه در دو محصول زعفران و ابریشم شرطی نمایند.

مکرمی بیان نمود:

به عنوان نمونه قنات قصبه گناباد تا پیش از این مورد توجه قرار نمی گرفت، اما با احیا و معرفی آن به گردشگران، اکنون اندازه گردشگری در این منطقه به 50 برابر افزایش یافته و این بیانگر آن است که باید از ظرفیت های این حوزه بیشتر استفاده گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان لزوم تعریف محور گردشگری برای تربت حیدریه ادامه داد:

برای احیای این حوزه تسهیلات سازمان میراث فرهنگی در سه بخش توسعه صنعت گردشگری در روستاها، تبصره 18 و تسهیلات ارتقای شاخص که عمدتا متعلق به سرمایه گذاری در بخش اشتغال پایدار است، آماده همکاری و تعامل با بخش خصوصی است.

احمدعلی موهبتی معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه نیز به ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری این شهرستان اشاره نموده و گفت:

در یک سال اخیر دو محوطه و یا شهر زیرزمینی در این منطقه شناسایی شده که به علت کمبود نیروی انسانی متخصص و تجهیزات و امکانات لازم، هنوز احیا نشده اند.

وی اضافه نمود:

در سال 28 میلیون نفر وارد خراسان رضوی می شوند که محور تربت حیدریه به عنوان دروازه جنوبی به مشهد می تواند ظرفیت های حوزه گردشگری، صنایع دستی و سوغات خود را در ابعاد مختلف به گردشگران و مخاطبان معرفی کند.

بازدید از رباط علیا (بالا)، شروع بهره برداری از اقامتگاه بوم گردی روستای رودمعجن در بخش بایگ و برپایی نمایشگاه غذاهای سنتی و سالم در تربت حیدریه از دیگر برنامه های جشنواره است.

شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع شده است.

منبع: کجارو / میراث آریا
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1956

به "ثبت ملی شدن ابریشم بایگ تربت حیدریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی شدن ابریشم بایگ تربت حیدریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید