ثبت تصویر خارق العاده ای از سحابی شکارچی

به گزارش پسرک کامپیوتری، سحابی شکارچی غرق در تشعشعات فرابنفش شدید ستارگان جوان درخشان است. حساسیت هابل به نور فرابنفش به اخترشناسان این امکان را می دهد که مستقیما این جریان های پرانرژی را مشاهده و در خصوص ساختار آن ها اطلاعات بیشتری کسب نمایند.

ثبت تصویر خارق العاده ای از سحابی شکارچی

این چشم انداز آسمانی از تلسکوپ فضایی هابل منطقه رنگارنگ سحابی شکارچی را در اطراف جرم هربیگ-هارو، HH 505 به تصویر می کشد.

به گزارش آژانس فضایی اروپا، اجرام هربیگ-هارو نواحی درخشانی هستند که در اطراف ستارگان تازه متولد شده قرار دارند که وقتی باد های ستاره ای یا فواره های گاز از این ستاره ها پرتاب می شوند شکل می گیرند.

ستاره های تازه متولدشده، امواج شوکی ایجاد می نمایند که با گاز و غبار اطراف با سرعت زیاد برخورد می نمایند.

در خصوص HH 505، این جریان ها از ستاره IX Ori سرچشمه می گیرند که در حومه سحابی شکارچی در حدود 1000 سال نوری از زمین قرار گرفته است. خود خروجی ها به صورت ساختار های منحنی برازنده در بالا و پایین این تصویر قابل مشاهده هستند. تعامل شان با جریان گاز و غبار در مقیاس بزرگ از هسته سحابی آن ها را به منحنی های سینوسی تبدیل می نماید.

این تصویر که با دوربین پیشرفته هابل (ACS) برای آنالیز به وسیله اخترشناسان در حال مطالعه ویژگی های جریان خروجی و دیسک های پیش سیاره ای گرفته شده است، امواج ضربه ای درخشان ایجاد شده به وسیله جریان خروجی و بعلاوه جریان های حرکت کندتر مواد ستاره ای را نشان می دهد.

سحابی شکارچی غرق در تشعشعات فرابنفش شدید ستارگان جوان درخشان است. حساسیت هابل به نور فرابنفش به اخترشناسان این امکان را می دهد که مستقیما این جریان های پرانرژی را مشاهده و در خصوص ساختار آن ها اطلاعات بیشتری کسب نمایند.

سحابی شکارچی منطقه ای پویا از غبار و گاز است که در آن هزاران ستاره در حال شکل گیری هستند. این نزدیک ترین منطقه تشکیل ستاره های بزرگ به زمین است که آن را به یکی از دقیق ترین منطقه ها آسمان شب و اغلب هدف هابل تبدیل می نماید.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: فرادید
انتشار: 22 مرداد 1401 بروزرسانی: 22 مرداد 1401 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 2051

به "ثبت تصویر خارق العاده ای از سحابی شکارچی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت تصویر خارق العاده ای از سحابی شکارچی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید