تشخیص کووید-19 از بیماری های تنفسی دیگر ممکن شد

به گزارش پسرک کامپیوتری، به گزارش خبرنگاران به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، مقاله ای که اوایل این ماه در مجله علمی Nature Communication منتشر شده حاکی از آن است که پژوهشگران چینی یک سیستم هوش مصنوعی (AI) ساخته اند که به پزشکان یاری می نماید در کمتر از سه ثانیه کووید-19 را از آنفلوانزا و بیماری های تنفسی دیگر تشخیص دهند.

تشخیص کووید-19 از بیماری های تنفسی دیگر ممکن شد

با نزدیک شدن فصل آنفلوانزا و خطر موج دوم کووید-19 در بسیاری از کشورها، تشخیص این دو بیماری تنفسی از یکدیگر (که علائم مشابهی نیز دارند) برای کنترل همه گیری لازم است.

پژوهشگران دانشگاه سینگهوا (Tsinghua) و بیمارستان Union ووهان به همراه دانشگاه علم و صنعت هوآژونگ (Huazhong) با استفاده از داده های سی تی اسکن بیش از 11 هزار بیمار مبتلا به کووید-19، آنفلوانزا، التهاب ریه غیر ویروسی و بیماری های مشابه این سیستم هوش مصنوعی را ایجاد کردند.

این سیستم می تواند با تشخیص دقیق تفاوت بین سی تی اسکن بیماران، به خوبی این بیماری ها را از یکدیگر تشخیص بدهد.

بر اساس این مقاله، بیشتر تصاویر سی تی اسکن بیماران کووید-19 بین ماه های فوریه تا مارس از سه بیمارستان ووهان که مرکز همه گیری کووید-19 در چین بود جمع آوری شده بودند.

این مدل هوش مصنوعی که نوعی سیستم شبکه ای عصبی پیچشی به حساب می آید، تشخیص های متخصصان را به صورت یک الگوریتم در آورد. نتایج نشان داد که این سیستم می تواند چهار بیماری تنفسی مختلف از جمله کووید-19، آنفلوانزا و التهاب ریه را با دقت 97.8 درصد از یکدیگر تشخیص دهد.

تیم پژوهشی با انجام مطالعات بیشتر، عملکرد این هوش مصنوعی را با پنج متخصص رادیولوژی مقایسه کردند. نتایج نشان داد که این سیستم نسبت به رقبای انسانی اش عملکرد بهتری دارد.

این سیستم هوش مصنوعی به کاهش حجم کاری پزشکان یاری می نماید. مطالعات نشان می دهد متخصصان رادیولوژی برای آنالیز تصاویر سی تی اسکن به طور میانگین به 6.5 دقیقه زمان احتیاج دارند در حالی که هوش مصنوعی این کار را در 2.73 ثانیه انجام می دهد.

به گزارش این مقاله، عملکرد این هوش مصنوعی در تشخیص ذات الریه کمی پایین تر از متخصصان رادیولوژی بود.

فنگ جیان جیانگ (Feng Jianjiang) از دانشگاه سینگهوا که در زمینه تشخیص اثر انگشت و بینایی کامپیوتر تخصص دارد، می گوید: استفاده از سی تی اسکن ریه برای تشخیص کووید-19 از ذات الریه کار دشواری است زیرا انواع مختلف التهاب ریه، مخصوصاً در مراحل اولیه، شباهت زیادی با یکدیگر دارند و در سطوح مختلف هر بیماری نیز تغییرات زیادی رخ می دهد. بنابراین ایجاد یک الگوریتم تشخیص کووید-19 با استفاده از هوش مصنوعی لازم است.

به رغم وجود تردیدهایی در زمینه استفاده از سی تی اسکن برای تشخیص کووید-19، فنگ عقیده دارد که سی تی اسکن در ارزیابی شدت بیماری و کنترل بیمار نقش بسیار مهمی دارد. پزشکان بیمارستان های ووهان از کارنمودهای دیگر این سیستم هوش مصنوعی نیز استفاده نموده اند.

به گفته فنگ، الگوریتم تشخیص این هوش مصنوعی قابلیت تکرارپذیری بالایی دارد و به راحتی می توان آن را در مقیاس بالا پیاده سازی کرد در نتیجه انتظار می رود از آن به عنوان ابزار جدیدی برای کنترل شیوع کووید-19 استفاده گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 آذر 1399 بروزرسانی: 18 آذر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1237

به "تشخیص کووید-19 از بیماری های تنفسی دیگر ممکن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص کووید-19 از بیماری های تنفسی دیگر ممکن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید