برداشت نزدیک به 2 میلیون تن چغندر قند در آذربایجان غربی

به گزارش پسرک کامپیوتری، رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: پیش بینی می گردد حدود یک میلیون و 800 هزار تن چغندر قند از مزارع استان برداشت گردد.

برداشت نزدیک به 2 میلیون تن چغندر قند در آذربایجان غربی

اکبر کرامتی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در تبادل نظر با خبرنگار خبرنگار از ، با اشاره به شروع برداشت چغندر قند در بیش از 36 هزار هکتار از اراضی زراعی استان از اول مهرماه، گفت: سال جاری پیش بینی می گردد حدود یک میلیون و 800 هزار تن چغندر قند از مزارع استان برداشت گردد.

وی اظهار کرد: سالانه بیش از 15 هزار میلیارد تومان گردش اقتصادی چغندر قند در استان است.

کرامتی اضافه نمود: ما باید تمام روش های علمی از جمله برنامه های علمی و ترویجی که مصرف آب را کاهش می دهد، از قبیل آبیاری با نوار تیپ و نشاکاری را در سطح مزارع چغندرقند توسعه دهیم تا مقدار بهره وری آب در مزارع را افزایش دهیم.

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی توضیح داد: در کشت سال زراعی پیش رو با توجه به تغییرات اقلیمی و خشکسالی های پیش رو، ضرورت دارد کار های تحقیقاتی مورد احتیاج در مزارع را در جهت کاهش مصرف آب و ارتقای راندمان آبیاری انجام گیرد.

وی ادامه داد: ضرورت دارد هر چه سریعتر تامین سوخت ادوات و دستگاه های مورد احتیاج برای برداشت محصول تامین و در اختیار کشاورزان قرار داده گردد.

کرامتی از کارخانجات قند استان درخواست کرد تا در خصوص رویه افت زنی و موضوع عدم خروج محصول از استان اهتمام کافی و وحدت رویه را با همدیگر داشته باشند.

وی اضافه نمود: با توجه به مشکل بحران کم آبی دریاچه ارومیه در سال زراعی تازه، از هم اکنون برنامه ریزی لازم برای استفاده بهینه از آب در مزارع برای جلوگیری از دسترس خارج شدن محصول و پاک سازی آفت سن از مزارع انجام گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سال جاری بر اساس قرارداد های منعقد شده با چغندرکاران، بیش از 36 هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصول چغندر قند رفته بود که به دلیل مشکل کم آبی در حدود 34 هزار و 800 هکتار از مزارع قابلیت برداشت را دارد.

کرامتی بعلاوه اضافه نمود: در سال زراعی تازه هم، طرح توسعه کشت چغندرقند با رعایت محدودیت توسعه کشت داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه و با اولویت افزایش فراوری در شمال استان اجرا می گردد.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی یکی از قطب های مهم فراوری چغند قند در کشور است، گفت: استان به دلیل برخورداری از آب و خاک مناسب و دارا بودن 5 کارخانه قند در شهرستان های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندواب و نقده همیشه در فراوری چغندر قند و شکر در کشور در صندلی فزونی قرار داشته و یکی از قطب های مهم فراوری چغند قند در کشور است.

گ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 16 شهریور 1400 بروزرسانی: 16 شهریور 1400 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1717

به "برداشت نزدیک به 2 میلیون تن چغندر قند در آذربایجان غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برداشت نزدیک به 2 میلیون تن چغندر قند در آذربایجان غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید