این دستگاه هوشمند می تواند نوزادان را از خطر مرگ نجات دهد

به گزارش پسرک کامپیوتری، یک پسر هفت هفته ای را تصور کنید که در سال 2014 در بیمارستان بچه ها کلرادو و در بخش مراقبت های ویژه قلب نگهداری می شد، او مبتلا به نوعی مشکل قلبی بود که بر اساس آن عضلات بزرگ در قلب او ضعیف بودند و نمی توانستند خون را به وسیله بدن او پمپاژ نمایند. این کودک در لیست پیوند قلب قرار داشت و بر اساس متد پزشکی تنها یک ماه تا مرگ فاصله داشت. اما به نظر می رسد پیشرفت تکنولوژی پزشکی این سناریوی تلخ را تغییر داده است.

این دستگاه هوشمند می تواند نوزادان را از خطر مرگ نجات دهد

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، سیستم های VAD که به پمپ های جراحی داخلی معروفند، از سال 1963، زمانی که جراح مشهور قلب دکتر مایکل دبکی، نخستین دستگاه را در بدن بیمار نصب کرد، رایج شدند. وظیفه این پمپ حفظ زندگی بیماری است که قلبش از کار افتاده و تا عمل پیوند احتیاج به یک درمان جایگزین دارد. اما این قلب جایگزین برای نوزادان گزینه ویژه ای نیست و ریسک استفاده بالایی دارد.

دکتر اسکات اوورباخ، متخصص قلب و مدیر پزشکی برنامه VAD در بیمارستان بچه ها کلرادو، می گوید: ایده این پمپ ها حفظ ارگان های دیگر است تا پیوند قلب بتواند به همان میزان ممکن باشد. اگر کلیه، ریه، کبد و مغز به خوبی عمل ننمایند، پیوند به خوبی پیش نمی رود.

دکتر دیوید روسنتال، متخصص قلب بچه ها در پالو آلتو، کالیفرنیا می گوید، بیشتر بیماران از این دستگاه برای بیش از 30 روز استفاده می نمایند.طبق اعلام شبکه بین المللی پیوند اعضا ، میانگین انتظار برای یک قلب برای یک نوزاد زیر یک ساله 108 روز است.

اصلی ترین نگرانی دراز مدت در هر پیوند عضو ارزیابی است. بیشتر بچه های که پیوند عضو دارند باید تا بقیه عمر خود دو بار در روز دارو مصرف نمایند تا بدنشان از حمله به قلب پیوندی پیشگیری کند. اما تیم جراحی بیمارستان کلرادو نوعی تازه از VAD را طراحی نموده اند که می تواند برای نوزادان نیز با ریسک کمتری مورد استفاده قرار گیرد. دستگاهی که از سال 2014 مورد استفاده آزمایشی قرار گرفته و اکنون نوزاد داستان ابتدای مطلب ما نیز با یاری همین دستگاه همچنان زنده و سالم است.

پیشبینی می گردد این طرح تازه به زودی در بیمارستان های دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد. گرچه هنوز در حد یک طرح آزمایشی است.

منبع: انتخاب
انتشار: 28 آذر 1401 بروزرسانی: 28 آذر 1401 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 2109

به "این دستگاه هوشمند می تواند نوزادان را از خطر مرگ نجات دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این دستگاه هوشمند می تواند نوزادان را از خطر مرگ نجات دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید