اختصاص یک میلیارد و 400 میلیون اعتبار برای نورپردازی و ساماندهی اطراف مناره آجری

به گزارش پسرک کامپیوتری، ایسنا/ براساس خبرهای منتشر شده، اختصاص یک میلیارد و 400 میلیون اعتبار برای نورپردازی و ساماندهی اطراف مناره آجری صورت پذیرفت.

اختصاص یک میلیارد و 400 میلیون اعتبار برای نورپردازی و ساماندهی اطراف مناره آجری

عطا حسن پور اظهار کرد: در راستای توسعه صنعت گردشگری، بهسازی و زیباسازی حریم آثار و ابنیه تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی لرستان نورپردازی مناره آجری خرم آباد را در دستور کار قرار داد.

وی بیان نمود: با توجه به قرار داشتن مناره آجری در ورودی شهر خرم آباد به عنوان مرکز استان و به منظور معرفی و زیباسازی این بنا عملیات نورپردازی آن بزودی شروع می شود.

حسن پور با بیان اینکه مناره آجری جاذبه ای تاریخی در جنوب شهر خرم آباد است که قدمت آن به قرن چهارم هجری بر می شود، افزود: این بنای ارزشمند با قدمتی حدود 900 سال در کنار شهر قدیمی شاپورخواست بر روی پایه ای سنگی بنا شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان افزود: این مناره در گذشته های دور میل راهنما و دیده بانی بوده و برای نگهبانی از شهر و راهنمایی کاروانیان عبوری استفاده میشده است و با توجه به سبک معماری بنا، احتمالا تاریخ ساخت آن به دوره فرمانروایی دیلیمان بر می شود.

وی ادامه داد: بلندای مناره آجری بر اثر عوامل طبیعی کاهش یافته و اکنون با احتساب پایه سنگی ارتفاع آن به 30 متر و حداکثر قطر آن به 4.5 متر می رسد.

حسن پور با اشاره به اینکه ورودی بنا در قسمت غربی قرار گرفته و بعد از عبور از 99 پله میتوان به پشت بام مناره دسترسی پیدا کرد، گفت: این بنا مربوط به دوره آل بویه بوده و به شماره 376 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: همگردی
انتشار: 24 مرداد 1402 بروزرسانی: 24 مرداد 1402 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 2212

به "اختصاص یک میلیارد و 400 میلیون اعتبار برای نورپردازی و ساماندهی اطراف مناره آجری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص یک میلیارد و 400 میلیون اعتبار برای نورپردازی و ساماندهی اطراف مناره آجری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید