9 بیماری ناخن که باید جدی گرفته گردد

به گزارش پسرک کامپیوتری، موضوع فقط زیبایی دست هایتان نیست. بیماری ناخن هایتان چیزی نیست که بتوانید ساده از کنارش بگذرید. ناخن هایی که نوار تیره رنگی رویشان ظاهر شده، ناخن هایی که زود می شکنند یا آنهایی که پوسته پوسته می شوند، از درگیر شدن بدنتان با مشکلاتی خبر می دهند. مشکلاتی که ممکن است به عملکرد قلبتان مرتبط باشند یا اینکه کلیه و کبد شما را درگیر نموده باشند.

9 بیماری ناخن که باید جدی گرفته گردد

بیماری ناخن را جدی بگیرید

اگر به ناخن هایتان نگاه کنید، اطلاعات مهمی را در خصوص وضعیت سلامتتان به دست می آورید. ما هم به همین بهانه، در ادامه مطلب از نشانه هایی با شما صحبت می کنیم که روی ناخن هایتان ظاهر می شوند و از وعضیت ناخوشایندی که در بدنتان ایجاد شده خبر می دهند.

بیماری ناخن می تواند به معنی بیمار بودن ارگان های حیاتی بدنتان باشد. پس با دیدن نشانه های مشکوک، برای آنالیز بیشتر سلامتتان کوشش کنید.

ناخن های بی رنگ و رو

نحوه گردش پیدا کردن خون در بدن تاثیر مستقیمی بر وضعیت ناخن های شما می گذارد و نه تنها بر رنگ آنها، بلکه بر فورم و شکل شان هم اثر می گذارد. رنگ پریدگی ناخن هایتان، ممکن است نشانه کم خون شدنتان باشد.

اگر از کم خونی رنج ببرید یا اینکه به نارسایی قلبی، بیماری های کبدی یا سوءتغذیه دچار باشید، رنگ ناخن هایتان می پرد و به بیماری ناخن مبتلا می شوید.

ناخن های زرد

زردی ناخن هایتان را جدی بگیرید. اصلی ترین دلیل این تغییر رنگ، مبتلا شدن ناخن های شما به عفونت های قارچی است. رشد قارچ ها و زرد شدن، بیشتر در ناخن های پا اتفاق می افتد و زمینه را برای بیماری ناخن ها فراهم می نماید.

قرار داشتن پا در کفش برای ساعات طولانی، زمینه را برای رشد قارچ ها فراهم می نماید و ماندن پاها در فضایی گرم و مرطوب برای ساعات طولانی، درمان این عفونت را سخت می نماید.

البته اگر بیماری ریوی داشته باشید، غده تیروئیدتان خوب کار نکند یا اینکه به دیابت نوع دو دچار باشید هم احتمال مبتلا شدنتان به بیماری ناخن هم بالا می رود.

در برخی موارد، نگه داشتن لاک روی ناخن برای روزهای متوالی، ناخن ها را زرد می نماید و با پاک کردن لاک و قرار دادن ناخن ها در معرض نور و هوای آزاد برای چند روز، می توان زردی آنها را رفع کرد.

ناخن های لکه دار

نقطه ها و لکه های سفید روی ناخن ها، معمولا به دلیل برخورد ناخن به وسایل مختلف در طول روز و خراشیده شدن روی آن ایجاد می گردد. این لکه ها اغلب نشانه بیمار بودن شما نیستند و با مراقبت بیشتر از ناخن ها ترمیم می شوند.

در برخی موارد وجود لکه های سفید روی ناخن ها، یکی از نشانه های کمبود روی است و با مصرف یک دوره قرص روی (زینک) بهبود پیدا می نماید.

گفتیم که این لکه ها اغلب نشانه بحرانی بودن وضعیت سلامت شما نیستند، اما بد نیست بدانید که در موارد نادر، از مبتلا بودنتان به بیماری های مزمن کبدی خبر می دهند.

ناخن های شکننده

ناخن های نازک، شکننده یا نرم، از کمبود کلسیم در بدنتان خبر می دهند. اگر بخاطر ضعیف بودن ناخن هایتان نمی توانید آنها را بلند کنید، با کاشت ناخن صورت مسئله را پاک نکنید. شاید بدن شما به جذب میزان بیشتری کلسیم و ویتامین های گروه D احتیاج دارد.

ناخن های پوسته پوسته شده

پوسته پوسته یا ورقه شدن سر ناخن ها، یکی از نشانه های دچار بودنتان به کمبود ویتامین B است. اگر گیاه خوار باشید، بدنتان احتمالا از برخی از انواع ویتامین B محروم و به همین دلیل ناخن هایتان هم آسیب پذیر شده اند.

برای رفع کردن این مشکل، می توانید از مکمل های بیوتین یاری بگیرید. اما قبل از تزریق بیوتین یا مصرف خوراکی آن، حتما با یک آزمایش خون، از کمبود این ویتامین در بدنتان مطمئن شوید.

ناخن های قاشقی

ناخن های شما به دلایلی مختلفی ممکن است حالت گود و قاشقی به خود بگیرند. در برخی موارد فقر آهن و کم خونی دلیل این تغییر شکل است و گاهی هم به دلیل کم کاری تیروئید یا مسائل قلبی ناخن ها شکل طبیعی شان را از دست می دهند.

بیماری رینود که در آن گردش خون در بدن دچار اختلال می گردد هم یکی از عواملی است که می تواند ناخن ها را قاشقی و گود کند و به بیماری ناخن دچارتان کند.

ناخن های شیاردار

خط های عمیق افقی روی ناخن که Beau نامیده می گردد، ممکن است نشانه سوء تغذیه باشند. اما حتی اگر از منابع مهم غذایی محروم نباشید هم نباید از کنار این شیارها ساده بگذرید. خط های عمیق روی ناخن، چه عمودی باشند و چه افقی، مسئله ای جدی را در سلامت شما هشدار می دهند. بیماری دیابتی که کنترل نشده، کمبود روی یا بیماری های کلیوی، از جمله مسائلی هستند که باعث ایجاد شیار افقی روی ناخن ها می شوند.

ناخن های تیره

مشاهده نوار تیره رنگی روی ناخن، همواره به معنای در خطر بودن جانتان نیست. اگر از 70 سالگی عبور نموده باشید، می توانید این نوار تیره رنگ را به عنوان یکی از نشانه های پیر شدنتان درنظر بگیرید. اما اگر جوان هستید، باید برای پیدا کردن دلیل این مشکل، جدی تر کوشش کنید.

نارسایی احتقانی قلب، بیماری کبد یا ابتلا به دیابت، ممکن است زمینه را برای ایجاد این نوار تیره رنگ روی ناخن هایتان فراهم نموده باشد.

ناخن های بنفش

تا به حال وضعیت قلبتان را زیر نظر یک متخصص آنالیز نموده اید؟ ریه هایتان را چطور؟ ناخن های بنفش نشان دهنده کمبود اکسیژن در بدن هستند. کمبودی که احتمالا به دلیل بیماری های قلبی و عروقی، یا نارسایی ریه ایجاد می گردد.

اگر ناخن هایتان حالت بنفش و کبود به خود گرفته، بدون تلف کردن وقت، سراغ یک متخصص بروید. ممکن است دلیلی که باعث تغییر رنگ ناخن هایتان شده، جان شما را تهدید کند. معنای این ادعا، این است که مشکل تنها بیماری ناخن هایتان نیست و جانتان بخاطر مسائل جدی تری به خطر افتاده است.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 21 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 82

به "9 بیماری ناخن که باید جدی گرفته گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 بیماری ناخن که باید جدی گرفته گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید