15 عادت ورزشی بد که بیشتر از سود، برایتان زیان دارد

به گزارش پسرک کامپیوتری، تناسب اندام و سلامتی جنبه های حیاتی زندگی ما هستند، با این حال بسیاری از عادات رایجی که ما فکر می کنیم مفید هستند ممکن است در واقع بیشتر ضرر داشته باشند. تمرین های نادرست تناسب اندام می تواند منجر به آسیب، فرسودگی شغلی و مسائل سلامتی طولانی مدت گردد. در اینجا به 15 عادت تناسب اندام اشاره می کنیم که علیرغم محبوبیتشان ممکن است مضر باشند.

15 عادت ورزشی بد که بیشتر از سود، برایتان زیان دارد

1. تمرین بیش از حد

چیست: تمرین بیش از حد شامل درگیر شدن در فعالیت بدنی بیش از حد بدون استراحت کافی است.

چرا مضر است: تمرین بیش از حد می تواند منجر به خستگی مزمن، ضعف عملکرد ایمنی و افزایش خطر آسیب گردد. تعادل بین ورزش و ریکاوری را که برای رشد عضلانی و سلامت کلی لازم است، با این کار به هم می ریزد.

جایگزین بهتر: یک برنامه تمرینی متعادل که شامل روزهای استراحت است را دنبال کنید. به بدن خود گوش دهید و از فشار آوردن مداوم به خود اجتناب کنید.

2. نادیده گرفتن مرحله گرم کردن

چیست: نادیده گرفتن مرحله اولیه تمرین به معنای آماده کردن بدن برای فعالیت بدنی است.

چرا مضر است: عفلت گرم کردن می تواند منجر به کشیدگی عضلانی و آسیب مفاصل گردد. گرم کردن باعث افزایش جریان خون در عضلات می گردد و انعطاف پذیری و عملکرد را افزایش می دهد.

جایگزین بهتر: همواره ورزش خود را با حداقل 5-10 دقیقه تمرینات کششی سبک کاردیو آغاز کنید تا بدن خود را برای فعالیت شدیدتر آماده کنید.

3. اشتباه در تکنیک

چیست: انجام تمرینات با تکنیک نادرست

چرا مضر است: اشتباه ورزش کردن می تواند باعث آسیب های حاد و آسیب طولانی مدت مفصل گردد. بعلاوه اثربخشی ورزش را کاهش می دهد.

جایگزین بهتر: فرم صحیح تمرینات را از مربیان واجد شرایط یاد بگیرید. برای اطمینان از تکنیک مناسب، از آینه بهره ببرید یا خودتان را ببینید.

4. تمرکز صرفا بر روی کاردیو

چیست: ورزش های قلبی عروقی خوب هستند اما باید روی ورزش های قدرتی هم وقت بگذارید.

چرا مضر است: تاکید بیش از حد بر تمرینات هوازی می تواند منجر به از دست دادن عضلات و ضعیف شدن استخوان ها گردد. تمرینات قدرتی برای ساخت توده عضلانی، حمایت از سلامت متابولیک و حفظ تراکم استخوان لازم است.

جایگزین بهتر: ترکیبی متعادل از تمرینات قلبی، تمرینات قدرتی و انعطاف پذیری را در برنامه تناسب اندام خود بگنجانید.

5. ورزش با وجود درد

چیست: ادامه فعالیت با وجود درد.

چرا مضر است: درد سیگنال بدن است که به شما گوشزد می نماید چیزی اشتباه است. نادیده گرفتن آن می تواند منجر به صدمات شدید و طولانی شدن زمان بهبودی گردد.

جایگزین بهتر: در صورت احساس درد، ورزش را متوقف کنید. قبل از آغاز مجدد تمرینات خود، برای برطرف مشکل اساسی با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

6. نادیده گرفتن انعطاف پذیری و تحرک

چیست: عدم گنجاندن تمرینات کششی یا حرکتی در رتین ورزشی.

چرا مضر است: انعطاف پذیری ضعیف می تواند منجر به عدم تعادل عضلانی و افزایش خطر آسیب گردد. بعلاوه دامنه حرکت را محدود می نماید و بر عملکرد ورزشی تأثیر می گذارد.

جایگزین بهتر: کشش های پویا را قبل از تمرین و کشش های ایستا را بعد از تمرین بگنجانید.

7. آب خوردن کم

چیست: ننوشیدن آب کافی قبل، حین و بعد از ورزش.

چرا مضر است: کم آبی بدن می تواند منجر به کاهش عملکرد، گرفتگی عضلات و گرمای بیش از حد گردد. کم آبی مزمن بر سلامت کلی تأثیر می گذارد.

جایگزین بهتر: در طول روز به طور مداوم آب بنوشید. در طول تمرینات، به خصوص تمرینات شدید، مطمئن شوید که به طور منظم آب می نوشید.

8. تکیه بر مکمل ها بیش از رژیم غذایی

چیست: اولویت دادن به مکمل ها در عین غفلت از رژیم غذایی متعادل.

چرا مضر است: مکمل ها نمی توانند جایگزین تغذیه جامع ارائه شده به وسیله غذاهای کامل شوند. اتکای بیش از حد می تواند منجر به عدم تعادل مواد مغذی و خطرات بالقوه سلامتی ناشی از مصرف بیش از حد گردد.

جایگزین بهتر: روی یک رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه ها، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی و غلات کامل تمرکز کنید. از مکمل ها فقط برای برطرف کمبودهای خاص بهره ببرید و قبل از آغاز هر رژیم مکمل با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

9. معین اهداف غیر واقعی

چیست: هدف گذاری برای اهداف تناسب اندام که دست نیافتنی یا ناسالم هستند.

چرا مضر است: اهداف غیرواقعی می تواند منجر به ناامیدی، فرسودگی و رفتارهای ناسالم مانند وادار کردن خود به رژیم غذایی شدید یا ورزش بیش از حد گردد.

جایگزین بهتر: اهداف خود را به اصطلاح SMART (ویژه، قابل مقدار گیری، قابل دستیابی، مرتبط، محدود به زمان) یا (Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-bound) معین کنید. نقاط عطف کوچک را جشن بگیرید و رویکردی مثبت و صبورانه برای پیشرفت تناسب اندام داشته باشید.

10. نادیده گرفتن سلامت روان

چیست: تمرکز انحصاری بر آمادگی جسمانی و در عین حال غفلت از رفاه روانی.

چرا مضر است: سلامت روان برای بهزیستی کلی بسیار مهم است. نادیده گرفتن آن می تواند منجر به استرس، اضطراب و فرسودگی گردد و کوشش های آمادگی جسمانی را تضعیف کند.

جایگزین بهتر: فعالیت هایی را بگنجانید که سلامت روان را ارتقا می دهد، مانند یوگا، مدیتیشن، و تمرین های فکر آگاهی. اطمینان حاصل کنید که برنامه تناسب اندام شما شامل فعالیت های لذت بخش و کاهش دهنده استرس است.

11. استفاده از تناسب اندام به عنوان یک مجازات

چیست: ورزش به عنوان نوعی تنبیه برای انتخاب های غذایی ضعیف یا سایر رفتارها.

چرا مضر است: این طرز فکر باعث ایجاد یک رابطه منفی با ورزش می گردد و باعث می گردد که به جای انتخاب شیوه زندگی مثبت، احساس کنید در حال اجرا یک کار سخت و طاقت فرسا هستید.

جایگزین بهتر: ورزش را به عنوان راهی برای جشن گرفتن و مراقبت از بدن خود ببینید. روی مزایای مثبت تناسب اندام، مانند بهبود خلق و خو و سطح انرژی تمرکز کنید.

12. مقایسه خود با دیگران

چیست: به طور مداوم پیشرفت خود را با پیشرفت دیگران مقدار گیری کنید.

چرا مضر است: مقایسه می تواند منجر به احساس بی کفایتی گردد و تحول شما را به سوی تناسب اندام آهسته یا حتی بی اثر. واکنش بدن هر فردی به ورزش فرق دارد.

جایگزین بهتر: روی پیشرفت شخصی خود تمرکز کنید و دستاوردهای خود را جشن بگیرید. از دیگران به عنوان الهام بخش بهره ببرید، نه به عنوان معیاری برای موفقیت خود.

13. بی توجهی به خواب

چیست: اولویت دادن به تمرینات بر خواب کافی.

چرا مضر است: خواب برای ریکاوری، رشد عضلات و سلامت کلی بسیار مهم است. کمبود خواب عملکرد فیزیکی را مختل می نماید و خطر آسیب را افزایش می دهد.

جایگزین بهتر: اطمینان حاصل کنید که هر شب 7 تا 9 ساعت خواب باکیفیت دارید. در صورت لزوم برنامه تمرینی خود را تنظیم کنید تا استراحت کافی را در اولویت قرار دهید.

14. پیروی از رژیم های مد روز

چیست: استفاده رژیم های مد روز و محدودکننده برای کاهش وزن سریع.

چرا مضر است: رژیم های غذایی مد روز اغلب فاقد مواد مغذی ضروری هستند و می توانند منجر به الگوهای غذایی نامنظم شوند. آن ها معمولا ناپایدار هستند و ممکن است باعث افزایش وزن شوند.

جایگزین بهتر: یک برنامه غذایی متعادل و پایدار که شامل انواع غذاهای غنی از مواد مغذی باشد، در پیش بگیرید. به جای راه چاره های سریع، روی عادات غذایی سالم طولانی مدت تمرکز کنید.

15. نادیده گرفتن توصیه های حرفه ای

چیست: بی توجهی به هدایت های متخصصان تناسب اندام یا پزشکی.

چرا مضر است: متخصصان برای اطمینان از تمرینات تناسب اندام ایمن و مؤثر، توصیه های مناسب ارائه می دهند. نادیده گرفتن ورودی آن ها می تواند منجر به تمرینات بی اثر و افزایش خطر آسیب گردد.

جایگزین بهتر: از مربیان معتبر، متخصصان تغذیه و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مشاوره بگیرید. به طور مرتب با آن ها مشورت کنید تا برنامه تناسب اندام خود را با توجه به نیازها و اهداف در حال تکامل خود تنظیم کنید.

منبع: یک پزشک
انتشار: 16 خرداد 1403 بروزرسانی: 16 خرداد 1403 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 2241

به "15 عادت ورزشی بد که بیشتر از سود، برایتان زیان دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 عادت ورزشی بد که بیشتر از سود، برایتان زیان دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید