چهار تاکتیک نبرد با کرونا ، تجربه ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی و هنگ کنگ را ببینید

به گزارش پسرک کامپیوتری، ویروس کرونا کماکان در حال پیشروی در جهان است. آخرین آمار تعداد مبتلایان به این ویروس که از شهر ووهان چین شروع شده است از 80 هزار نفر در جهان گذشت و تعداد کشته شدگان نیز فرایند صعودی را طی می نماید.

چهار تاکتیک نبرد با کرونا ، تجربه ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی و هنگ کنگ را ببینید

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

دنیای اقتصاد:با وجود اینکه تعداد تلفات ویروس جدید به 2770 نفر رسیده، در روزهای اخیر تعداد مبتلایان در برخی از کشورها مانند ایتالیا و کره جنوبی افزایش چشمگیری پیدا نموده است. این موج جدید از نگرانی، از شرق آسیا در پی افزایش تعداد مبتلایان در کره جنوبی تا قاره اروپا به دلیل افزایش شیوع در ایتالیا ادامه پیدا نموده است. البته نکته امیدوارنماینده به گفته برخی از منابع تخصصی کمتر شدن سرعت شیوع این بیماری به خصوص در سرزمین اصلی(چین)است. با کشورهایی که ویروس جدید کرونا در آنها شیوع یافته است، چه ابتکار مقابله ای به خرج داده اند؟ هر چه زمان بیشتر می گذرد وضوح اقدامات نیز افزایش می یابد.

چهار تاکتیک نبرد با کرونا

در چهار ناحیه مورد آنالیز تاکتیک های متنوعی به کار گرفته شده که در برخی با اقلیم و فرهنگ های آنان متفاوت است. در قاره سبز، ایتالیا به نقطه بحرانی این منطقه تبدیل شده و تعداد مبتلایان در این کشور به 323 نفر رسیده و تعداد کشته شدگان نیز از مرز 10 نفر عبور نموده است. با وجود اینکه ایتالیا چه از لحاظ مسافتی و چه از لحاظ فرهنگی تفاوت های فاحشی با چین دارد، اما مانند این کشور از تاکتیک قرنطینه برای 11 شهر کوچک خود استفاده نموده است. مقامات بهداشتی ایتالیا از افرادی که به برخی از شهرهای خاص سفر نموده اند، خواسته اند که در صورت داشتن علائم شبیه به سرماخوردگی، 14 روز در خانه خود بمانند. کشورهای دیگر اروپایی نیز، اقداماتی شبیه به قرنطینه خانگی را در خصوص برخی افرادی که از سفر تفریحی شمال ایتالیا بازگشته اند، انجام داده اند. به طور مثال مقامات انگلیس و ایرلند، از این مسافران خواسته اند در خانه های خود بمانند هرچند این اقدام الزام آور نیست. اما نکته غافلگیرنماینده این است که دو کشور کره جنوبی و هنگ کنگ که نسبت به ایتالیا، قرابت های بسیار بیشتری با چین دارند، سیاست های نسبتا متفاوتی را در نبرد با کرونا وضع نموده اند. شیوع ویروس کرونا در کره جنوبی از یک مکان مذهبی، یعنی کلیسای مسیحی شینچیونجی شروع و در روزهای اخیر آمار مبتلا در این کشور چشمگیر شده است؛ به گونه ای که اکنون کره جنوبی بیشترین تعداد مبتلایان بعد از چین را دارد. با وجود این اما مقامات کره ای، از سیاست های چین در جنگ با کرونا پیروی نکردند. در حقیقت تاکتیک مقامات کره ای به این صورت است که با وجود هشدارهای دائم بهداشتی به شهروندان، هیچ محدودیت رفت وآمدی را برای شهرواندان وضع ننموده اند و همچنین کسب وکارها و اماکن عمومی به کار خود ادامه می دهند.کره جنوبی هنوز حتی در شهر اصلی شیوع ویروس، قوانین منع رفت وآمد وضع ننموده است. هنگ کنگ نیز اعلام نموده است برای محافظت از شهروندان خود از رکود اقتصادی ناشی از ناآرامی های سیاسی و شیوع کرونا، به هر یک از آنها حدود 1200 دلار پرداخت خواهد نمود. ژاپنی ها هم سیاستی پیش گرفته اند که نوعی خرق عادت در فرهنگ کاری این کشور است. شرکت های بزرگ ژاپنی، بر خلاف فرهنگ کاری این کشور که مبتنی بر حضور کارکنان در محل کار است، به دلیل نگرانی های به وجود آمده از شیوع کرونا در آن کشور، به کارمندان خود اجازه می دهند، به وسیله دورکاری، وظایف روزانه خود را در خانه انجام دهند. در برخی از کشورهای اروپایی نیز که هنوز موارد ابتلا مشاهده نشده یا چشمگیر نیست اقدام به سنجش مسافران ورودی به کشورهای خود نموده اند.

کشورهای مختلف، با توجه به فرهنگ و شرایط خاص خود واکنش های متفاوتی در برابر شیوع ویروس کرونا داشته اند. چین، مرکز اصلی شیوع ویروس کرونا، از سیاست قرنطینه استفاده نموده و محدودیت های آمد و شد برای میلیون ها ساکن خود وضع نموده است. ایتالیا نیز که این روزها موجب نگرانی کشورهای دیگر اتحادیه اروپا شده است، مانند چین اما در سطحی بسیار کمتر 11 شهر کوچک خود را قرنطینه نموده است. این در حالی است که کره جنوبی که پس از چین بیشترین تعداد مبتلایان به ویروس کرونا را دارد، با اینکه نکات بهداشتی را دائما به شهروندان خود گوشزد می نماید، اما هنوز حتی در شهر اصلی شیوع ویروس قوانین منع رفت و آمد وضع ننموده است و حتی کسب وکارها نیز به کار خود ادامه داده اند. این در حالی است که مقامات بهداشتی شهر سانتاکلارا در کالیفرنیا، از سیاست قرنطینه خانگی برای دو مورد مبتلا به کرونا استفاده نموده بودند. تشویق به کار در خانه و پرداخت های یاریی به شهروندان از دیگر اقداماتی است که مسوولان کشورهای مختلف در سراسر دنیا انجام داده اند.

ایتالیا؛ مرکز بحران اروپا

با افزایش گسترش ویروس کرونای جدید در کشورهای قاره های مختلف، اکنون مقامات سیاسی و بهداشتی این کشورها با وضع قوانین و سیاست های گوناگون و انتشار بیانیه های هشداردهنده به شهروندان خود سعی در آمادگی بیشتر برای مقابله با این ویروس جدید دارند. در قاره اروپا، نگرانی ها بیشتر نسبت به کشور ایتالیا، وجود دارد. تعداد کشته شدگان ویروس کرونا در ایتالیا اکنون به 11 نفر رسیده است و بسیاری از کشورهای اروپایی درخصوص سفر به این کشور هشدارهایی داده اند. با گسترش تعداد مبتلایان در ایتالیا به 323 نفر، به نظر می رسد این ویروس به مناطق بیشتری از این کشور گسترش پیدا کند.

بسیاری از تحلیلگران همچنین از تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد ایتالیا نیز ابراز نگرنی نموده اند. دو استان اصلی آسیب دیده از ویروس کرونا یعنی لمباردی و ونتو در حدود 30 درصد از اقتصاد این کشور را تشکیل می دهند. رشد اقتصادی ایتالیا هم برای سال 2019 مقدار بسیار پایینی پیش بینی شده بود و اکنون با بحران جدید، اقتصاد این کشور می تواند با یک رکود جدی روبه رو گردد. دو همسایه ایتالیا، یعنی یونان و کرواسی، تمام بازدیدهای اردوهای مدرسه ای خود از ایتالیا را لغو نموده اند. کویت نیز تمام پروازهای خود را به مقصد ایتالیا متوقف نموده است. این در حالی است که ایتالیا اولین کشور اروپایی بود که پروازهای خود را از مبدأ و به مقصد چین در زمان همه گیری کرونا در این کشور، متوقف نموده بود. اما به نظر می رسد، ترس مخصوصا در مناطقی که قرنطینه شده اند افزایش پیدا نموده است. خالی شدن قفسه های سوپرمارکت ها یکی از شواهدی است که نشان می دهد، شایعه ها در ایتالیا تاثیرگذار بوده است.

دولت ایتالیا اقدامات گوناگونی را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در پیش گرفته است. مهم ترین اقدام دولت ایتالیا، قرنطینه کردن 11 شهر کوچک در دو استان لمباردی و ونتو است. پس از کشته شدن 11 نفر در این نقاط، پلیس ایتالیا مسوول برقراری قرنطینه در این شهرها شده است. مقامات ایتالیایی علاوه بر وضع سیاست قرنطینه، اقدامات دیگری را نیز در دستور کار قرار داده اند. مقامات بهداشتی ایتالیا از افرادی که به برخی از شهرهای خاص سفر نموده اند، خواسته اند که در صورت داشتن علائم شبیه به سرماخوردگی، 14 روز در خانه خود بمانند. کشورهای دیگر اروپایی نیز، اقداماتی شبیه به قرنطینه خانگی را در خصوص برخی افرادی که از سفر تفریحی شمال ایتالیا بازگشته اند انجام داده اند. با اینکه این اقدام مقامات انگلیس و ایرلند، الزام آور نیست، اما آنها از این افراد خواسته اند در خانه های خود بمانند.

سیاست متفاوت کره جنوبی

یکی از مراکز اصلی شیوع ویروس کرونا، در کره جنوبی، کلیسایی مسیحی در شهر دئگو است. بسیاری از موارد ابتلا و مشکوک در این کشور متعلق به اعضای این کلیسا است؛ مکانی که دولت اعلام نموده است، حدود 9 هزار نفر را در آنجا قرنطینه نموده است. کره جنوبی اکنون طبق آمار رسمی، بیشترین تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در خارج از چین را دارد. مقامات کره جنوبی اعلام نموده اند، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا، اکنون به بیش از 1200 نفر رسیده است.

از سوی دیگر تست کرونای یکی از سربازان آمریکایی مستقر در این کشور نیز، مثبت علام شده است. همچنین مقامات کره جنوبی نیز اعلام نموده اند تا به امروز 12 مورد تلفات گزارش شده است. از میان 1261 مورد اعلام شده در این کشور، 710 نفر از آنان به کلیسای مسیحی در شهر دئگو مربوط است. اما از سوی دیگر مقامات کره جنوبی در شهر دئگو بر خلاف سیاستی که چینی ها در مراکز شیوع اتخاذ نموده اند، هنوز منع آمد و شد و هیچ گونه محدودیتی برای شهروندان این شهرها لحاظ ننموده اند.

مسوولان این شهر فقط از شهروندان تقاضا نموده اند از رفت و آمدهای غیر ضروری پرهیز نمایند. با توجه به اینکه هیچ الزامی در این شهرها، از سوی مسوولان وضع نشده است همچنان و با وجود شرایط خاص، بسیاری از رستوران ها و مراکز عمومی در این شهر در حال فعالیت هستند.

این موضوع نشان می دهد، کره جنوبی الگوی جدیدی از مقابله با شیوع ویروس کرونا را به نمایش گذاشته است. در حقیقت مقامات کره جنوبی در شهر دئگو، شیوه ای را به کار می برند که کمتر سختگیرانه است؛ در حالی که مقامات هشدارهای شدیدی را به ساکنان این شهر درباره رعایت موارد بهداشتی می دهند، اما از سوی دیگر محدودیتی برای کسب و کار شهروندان اعمال نشده است. تحلیلگران معتقدند این شیوه ای کاملا در تضاد با سیاست های مقامات چینی در شهر ووهان- مرکز شیوع کرونا در چین- است؛ جایی که در آن مقامات چین مقرراتی را در راستای منع رفت و آمد 11 میلیون ساکن این کشور وضع نموده اند.

سیاست هنگ کنگ؛پرداخت های یاریی

مقامات هنگ کنگی سیاستی متفاوت را در قبال شهروندان خود پیش گرفته اند. هنگ کنگ اعلام نموده است که به هر یک از ساکنان دائمی خود سال جاری، نزدیک به 1200 دلار پرداخت خواهد نمود. مقامات هنگ کنگ دلیل این پرداخت را کوشش برای یاری به شرایطی اعلام نموده اند که در آن اقتصاد این شهر دچار آسیب شده است. مسائل اقتصادی که به دلیل تظاهرات طولانی مدت در این منطقه و همچنین تاثیرات اقتصادی ویروس کرونا به وجود آمده است.

هنگ کنگ در نیمه دوم سال 2019 میلادی دچار یک رکود شده است. طبق آمار منتشر شده، اقتصاد این کشور در نیمه دوم سال گذشته میلادی 2/ 1درصد منقبض شده است. این اولین رکود سالانه اقتصاد هنگ کنگ از سال 2009 است.

تغییر فرهنگ سازمانی در ژاپن

تاثیر ویروس کرونای جدید، تا حدی بوده است که تغییراتی بر خلاف فرهنگ رایج آن کشورها به وجود آورده است. کسب و کارهای ژاپنی به دلیل نگرانی های به وجود آمده از شیوع کرونا در آن کشور، به کارمندان خود اجازه می دهند، به وسیله دورکاری، وظایف روزانه خود را در خانه انجام دهند. این در حالی است که دورکاری با فرهنگ کاری این کشور تناسب چندانی ندارد.

روز سه شنبه دنتسو (Dentsu) غول تبلیغاتی ژاپنی گفت که پس از اینکه آزمایش یکی از کارکنان این کشور مثبت اعلام شده است، به 5 هزار نفر از کارکنان خود اجازه داده است، به وسیله اینترنت و از خانه کارهای خود را انجام دهند. چند شرکت بزرگ دیگر ژاپنی نیز در چند روز گذشته اعلام نموده اند که به کارکنان خود اجازه داده اند به وسیله ارتباط از راه دور به کارهای خود بپردازند. در فرهنگ اداره محور ژاپن، کار در خانه جزو موارد نادر است؛ جایی که انتظار می رود، کارمندان ساعت های طولانی پشت میزهای خود مشغول به کار باشند. کشورها روش های متفاوتی در برابر شیوع ویروس کرونا را در پیش گرفته اند. ایتالیا 11 شهر را قرنطینه نموده است و از سوی دیگر اماکنی مانند مدارس، دانشگاه ها و رستوران ها را در برخی از شهرها تعطیل نموده است. روز سه شنبه نیز وزرای بهداشت برخی از کشورهای اروپایی برای رایزنی در خصوص اقدامات مبارزه با کرونا، نشست فوق العاده برگزار کردند. برخی از کشورهای اروپایی نیز از شهروندان خودکه اخیرا به ایتالیا سفر نموده اند، خواسته است به مدت 14 روز در خانه بمانند. دولت انگلیس نیز از شهروندانی که اخیرا به چین، ایتالیا، کره جنوبی و ایران سفر نموده اند خواسته است در خانه خود باقی بمانند و در اجتماعات بزرگ شرکت ننمایند. دولت یونان نیز اعلام نموده است که در صورت احتیاج، مجموعه ای از تدابیر پیشگیرانه را وضع خواهد نمود. این قوانین عبارتند از: تعطیلی اماکن عمومی و نیز محدودیت های مسافرتی برای شهروندان این کشور. رومانی نیز اقدام به معاینه مسافرانی نموده است که از کشورهای محل شیوع این ویروس بازگشته اند. رومانی در فرودگاه ها، دمای بدن مسافران ورودی را اندازه گیری می نماید. علاوه بر رومانی، مجارستان، چک و کرواسی نیز دمای بدن مسافران در فرودگاه ها را مورد ارزیابی قرار می دهند. بلغارستان نیز در واکنش به خطرات ویروس جدید، گفت پروازهای میان صوفیه و میلان را تا 27 مارس لغو نموده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 14 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 724

به "چهار تاکتیک نبرد با کرونا ، تجربه ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی و هنگ کنگ را ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهار تاکتیک نبرد با کرونا ، تجربه ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی و هنگ کنگ را ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید