هجوم اخیر ملخ های مهاجم به ایران تهدیدی برای شهروندان محسوب می گردد؟

به گزارش پسرک کامپیوتری، سخنگوی سازمان حفظ نباتات گفت: هم اکنون ریزش های مختصر ملخ در هرمزگان رخ داده، ولی تاکنون هیچگونه آسیبی به باغات وارد نشده است.

هجوم اخیر ملخ های مهاجم به ایران تهدیدی برای شهروندان محسوب می گردد؟

به گزارش، سید محمدرضا میر با بیان اینکه منشا ملخ صحرایی با نام علمی (Schistocerca gregaria) حاشیه دریای سرخ و شبه جزیره عربستان است و کشور هایی همچون اریتره، یمن، سودان و عربستان زیستگاه اصلی ملخ های صحرایی هستند، اظهار کرد: ملخ صحرایی درواقع خطرناک ترین آفت گیاهی محسوب می گردد.

این ملخ روزانه قادر به پرواز بین 150 تا 200 کیلومتر است و به دلیل قدرت پرواز بسیار بالایی که دارند، اگر در فاز تهاجمی قرار بگیرند؛ می توانند خسارات زیادی به منابع کشاورزی وارد نمایند.

وی ادامه داد: استان های درگیر با این نوع ملخ با شکل ظاهری آن کاملا آشنا هستند، زیرا ملخ های صحرایی از ملخ های بومی قدری بزرگترند و حدود 7 سانتی متر طول دارند. رنگ آن معمولا کرم یا خاکی است و در حالات مختلف تغییر رنگ هم می دهند، یعنی در فاز تهاجمی به رنگ زرد خوش رنگی تبدیل می شوند. قدرت تغذیه این ملخ بسیار بالا است و حتی قادر هستند به اندازه وزن خودشان تغدیه نمایند. وزن این ملخ ها نیز حدودا 2تا 3 گرم است.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات توضیح داد: این ملخ ها همه چیز خوارند و هرنوع سبزینه ای را مورد تغذیه قرار می دهند. البته تمایل آن ها بیشتر به محصولاتی همچون گیاهان پهن برگ مثل آفتابگردان و کینوا است؛ اما اگر در فاز تهاجمی قرار بگیرند، به هیچ سبزه ای رحم نخواهند کرد و حتی در بعضی موارد مشاهده شده است که از چوب تنه درختان هم تغذیه می نمایند. به همین دلیل ضروری است که به محض ورود آن ها به عرصه های مرتعی با آن ها مبارزه گردد.

میر با اشاره به اینکه خاستگاه اصلی این ملخ ها، حاشیه دریای سرخ و شبه جزیره عربستان است، گفت: این ملخ ها از مبدا خود وارد بخش های جنوبی کشور از جمله استان های کرمان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، فارس و خوزستان می شوند و در اصل نوار جنوبی ساحلی کشور را مورد حمله قرار می دهند.

به گفته وی، فاز اول مبارزه با این ملخ ها که طغیان آن ها در 50 سال اخیر بی سابقه بود، از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و بخشی از آن ها با توجه به شرایط آب و هوایی به سمت هند و پاکستان رفتند. در این دو کشور نیز مبارزاتی صورت گرفت و همین امر باعث شد که آن ها هم اکنون در حال بازگشت به خاستگاه اصلی خود یعنی حاشیه دریای سرخ و شبه جزیره عربستان باشند.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات اظهار داشت: هم اکنون ریزش های مختصری در استان هرمزگان رخ داده، ولی تاکنون هیچگونه آسیبی به مزارع و باغات وارد نشده است. تا 19 آذر ماه، در استان هرمزگان در سطح 1968 هکتار مبارزه اجرا شده است که البته این مبارزات در اراضی مرتعی صورت می گیرد. همچنین در استان سیستان و بلوچستان نیز در سطحی معادل 127 هکتار مبارزه شیمیایی اجرا شده است که جمعا در مساحتی معادل 2095 هکتار تا به امروز مبارزه با این آفات اجرا شده است.

میر با اشاره به اینکه آب و هوای گرم و مرطوب باعث افزایش فراوری مثل و رشد این ملخ ها می گردد، گفت: میزان بارندگی در نوار جنوبی کشور سال گذشته به صورت مطلوبی بود و شرایط آب و هوایی را برای حضور آن ها مساعد کرد.

وی با اشاره به اینکه اگر این ملخ ها در فاز تهاجمی وارد مزارع شوند، هیچ راهی جز مبارزه شیمیایی با آن ها وجود ندارد و اگر حتی یک روز در مبارزه با آن ها غفلت گردد، این حشرات خسارات سنگینی را به اراضی باغی و زراعی وارد خواهند کرد، اظهار داشت: مبارزه شیمیایی با آن ها به وسیله سمپاشی صورت می گیرد، ولی اگر این ملخ ها در دسته های کوچکتری وارد کشور شوند، می توان از روش های مکانیکی و غیرشیمیایی نیز برای صید و زنده گیری آن ها استفاده کرد و آن ها را برای تهیه غذای طیور و آبزیان مورد فرآوری و استفاده قرار داد.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه در 59 کشور جهان مبارزه با این آفت به وسیله سمپاشی انجام می گردد، اظهار کرد: در حال حاضر این ملخ ها هیچ ورودی به مزارع و باغات نداشتند، اما اگر زمانی وارد مزارع و باغات شوند، مبارزه شیمیایی با آن ها صورت خواهد گرفت. البته در انتخاب آفت کش ها نیز دقت لازم اجرا شده تا از نوع کم ضرر باشد که بعد از سه تا چهار روز اثرات منفی آن بطور کامل از بین می رود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این ملخ ها برای انسان تهدید به حساب می آیند یا خیر؟ گفت: ملخ های صحرایی به طور مستقیم برای انسان هیچگونه خطر و تهدیدی نداشته و تهدید آن ها برای انسان بصورت غیرمستقیم در ایجاد مخاطره در زمینه امنیت غذایی در از بین بردن محصولات کشاورزی است. البته دیده شده که در بعضی کشور ها و حتی در بعضی مناطق ایران نیز این ملخ ها زنده گیری و مورد تغذیه قرار می گیرند.

منبع: ایسنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 548

به "هجوم اخیر ملخ های مهاجم به ایران تهدیدی برای شهروندان محسوب می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هجوم اخیر ملخ های مهاجم به ایران تهدیدی برای شهروندان محسوب می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید