نگاهی به چکیده سند چشم انداز صنعت چاپ

به گزارش پسرک کامپیوتری، خبرنگاران: رونمایی از چکیده سند چشم انداز صنعت چاپ یکی از دستاوردهای حضور اهالی صنعت چاپ در نمایشگاه کتاب تهران بود که در مراسم اختتامیه انجام شد. چکیده این سند از سوی دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

نگاهی به چکیده سند چشم انداز صنعت چاپ

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت چاپ کاتالوگ a4 از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران روز گذشته در حالی به کار خود خاتمه داد که در کنار عرضه کتاب از ناشران عمومی ، کودک و نوجوان، دانشگاهیو بین الملل نهادهای مختلفی هم چون نهاد کتابخانه های عمومی و فرهنگ سرای کتاب نیز حضور داشتند ، اما شاید یکی از بخش های جنبی نمایشگاه کتاب تهران که حضورش نقطه قوت نمایشگاه کتاب تهران محسوب می گردد، سالن صنعت چاپ بود که در دو بخش توانمندی های این صنعت را به نمایش گذاشته بود.

اما اهالی صنعت چاپ از نخستین تجربه حضور خود در نمایشگاه کتاب تهران دست پر بازگشتند چرا که سند چشم انداز صنعت چاپ بالاخره در اختتامیه نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد. هم چنین حضور اهالی صنعت چاپ دو دستاورد دیگر نیز داشت، برگزاری جلسه شورای سیاست گذاری جدید صنعت چاپ و رونمایی از تفاهم نامه وزارت ارشاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد حمایت از این صنعت دیگر دستاوردهای حضور اهالی چاپ در نمایشگاه کتاب تهران بود.

چکیده این سند که در اختیار خبرنگاران، قرار داده شده به توضیح ذیل است:

امروزه سرعت تغییرات و تحولات گسترده در برهه موسوم به حاکمیت عصر اطلاعات مبین شرایط و مقتضیاتی است که سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی دیگر قادر نخواهند بود با گفتمان و تفکر سازمانی منقضی، همگام با توسعه و رشد فوق تصور حرکت کنند. دگردیسی های فناورانه، افزایش سطح تقاضای عمومی و کاهش عمر مصرف محصولات، ترویج فرهنگ و رعایت احترام به اصل مشتری مداری و... سبب شده که سازمان ها ضمن افزایش تنوع رقابت پذیری در شرایط کنونی اهداف و نظام مدیریت خود را سازمان یافته و هدفمند دنبال کنند.

طراحی برنامه های راهبردی، نیروی محرکه چرخه حیات سیستم و حامی مقتدر مدیران کارآفرین در اتخاذ تصمیم های بنیادین و اثربخش، پیشران بهبود فضای سازمانی و روش های کار و تنظیم کننده نظام های ارتباطی و اطلاعاتی خواهند بود. بر این اساس تدوین برنامه راهبردی، شرایط را برای اثربخشی و هدفمندسازی سازمان فراهم کرده و قطب نمای نقشه راه مدیریت برای اقدام ماموریت های اصلی سازمان و در نهایت تحقق اهداف آن خواهد بود.

اهمیت راهبردی صنعت چاپ به عنوان یکی از موثرترین و کلیدی ترین عوامل پیشران و توانمندساز در عرصه های فرهنگی، صنعتی و مالی جامعه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر آن داشت تا در راستای انجام این رسالت خطیر گام بردارد. از این رو سند راهبردی صنعت چاپ را که حاصل کوشش مجدانه یک گروه پژوهشی و استفاده از دیدگاه ها و نظرات صاحب نظران این صنعت می باشد را به اهالی و اصحاب جامعه چاپ تقدیم می کند، باشد که با همراهی و همدلی همه دست اندرکاران مرتبط در اجرای این سند، گام های موثری در اعتلای صنعت چاپ این مرز و بوم برداشته گردد.

بخش اول: بیانیه ارزش ها

1. پاسداشت فرهنگ دینی، آداب ، رسوم ، سنن و ارزش های حاکم بر کشور

2. احترام به کرامت ا نسانی، رعایت اخلاق اسلامی و حقوق اجتماعی

3. رعایت اصول و مفاد استانداردهای ملی و بین المللی

4. اهتمام به اصل مشتری مداری و رضایتمندی ذینفعان

5. تعمیم بینش و دانش فرهنگی و ارزشی

بخش دوم: بیانیه مأموریت

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قوام بخش فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی، به عنوان اصلی ترین نهاد متولی فرآیند و محصولات صنعت چاپ در کشور، با مشارکت اصحاب و اهالی این صنعت و همه دستگاه ها، سازمان ها و نهادها دولتی و غیردولتی مرتبط، نقش برنامه ریزی، راهنمایی، حمایت و نظارت این صنعت را برای توسعه و پیشرفت و توانمندسازی و برطرف موانع و مسائل پیش رو بر عهده دارد.

بخش سوم : چشم انداز

صنعت چاپ، به عنوان یک فرا صنعت فرهنگی ـ هنری با اتکا به عنایت الهی و در پرتو اراده، عزم، کوشش و کوششی اثربخش، با نگاه تحولی ـ راهبردی مبتنی بر تفکری آینده ساز، با تبعیت و هم گرایی با اسناد و تکالیف بالادستی و اهداف بلند مدت مصرح در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران و همچنین بهره گیری حداکثری از توان همه جانبه علمی، تخصصی، فرهنگی و اجرایی کلیه نقش آفرینان این عرصه، به عنوان ارزشمندترین دارایی های این صنعت، در افق پنچ ساله از ویژگی های زیر برخوردار است:

پیشران مهم حاکمیت الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و نوید بخش تمدن نوین اسلامی ـ ایرانی

صنعتی هوشمند، نوآور، دانش بنیان، توسعه یافته مبتنی بر فناوری های پیشرفته، خودکفا و همگرا با تحولات فناوری ارتباطات و اطلاعات در سطح دنیا و تأمین نیازهای اساسی جامعه و انتظارات قانونی ذی نفعان

صنعتی پویا، مولد، سرآمد و صادرات گرا، دارای سهم قابل توجهی در بازار های منطقه با حاکمیت تفکر و نگاه مالی و در راستای حفظ و تامین منافع ملی

صنعتی متعادل و منطقی در مصرف منابع ملی و زیست محیطی و حافظ راهبردی و پایدار آن

صنعتی متوازن در مناطق مختلف کشور برپایه مزیت ها و قابلیت های منطقه ای و هم افزار در قالب مجتمع های یکپارچه

بخش چهارم: اهداف راهبردی

1. توسعه و ترویج عناصر و مؤلفه های فرهنگی تمدن نوین اسلامی ـ ایرانی

2. ارتقای صندلی صنعت چاپ در نظام مالی و صنعتی کشور

3. افزایش کیفیت بهره وری، بازدهی و سودآوری

4. فراوری دانش و فناوری روزآمد و کاربردی و رسیدن به مرز خودکفایی

5. برخورداری از منابع انسانی متبحر، متخصص و مجرب

6. ارتقا و نهادینه سازی فرهنگ کار مبتنی بر اصول و ارزش های رایج در جمهوری اسلامی ایران

7. متوازن سازی منابع و اعتبارات بر اساس آمایش نیازها، استعدادها و قابلیت های منطقه ای کشور

8. ایجاد مشارکت و همراهی بخش های مختلف دولتی و غیردولتی با تمرکز بر کاهش نقش تصدی گرانه دولت و افزایش توانمندی های بخش خصوصی

9. ایجاد صنعتی، چابک، هوشمند و منعطف نسبت به تغییرات و رشد دنیای

10. به سازی و نوسازی در تجهیزات، امکانات و سخت افزارها

11. به کارگیری معیارها و استانداردهای ملی و بین المللی بویژه اصول ایمنی، بهداشت و زیست محیطی

12. بهره گیری از نقش و کارایی بسته بندی به عنوان یک رسانه فرهنگی

بخش پنجم : راهبردهای کلان

1. اهتمام به رشد عناصر و مؤلفه های فرهنگی هنری تمدن اسلامی ـ ایرانی در محصولات چاپی

2. ایجاد زمینه های حمایتی برای به سازی و نوسازی صنایع، تجهیزات و ماشین آلات چاپ

3. اصلاح و بازنگری قوانین و مقررات مرتبط برای تسهیل و روان سازی توسعه و رشد صنعت چاپ

4. تقویت ساختارهای ارتباطی و تعاملات بین دستگاهی و نهادهای دولتی و غیردولتی در راستای هم اندیشی، هم فکری و مدیریت مشارکتی

5. تقویت همکاری با مراکز علمی و پژوهشی برای انجام پژوهش های کاربردی و مطالعات متناسب با نیازهای روز

6. زمینه سازی برای ارتقای سطح کیفیت، تنوع سازی و افزایش میزان رقابت پذیری فرآورده های چاپی مبتنی بر مزیت های نسبی

7. طراحی و تدوین استانداردهای صنعت چاپ منطبق با معیارهای رایج و پذیرفته شده ملی و دنیای

8. مشارکت فعال و موثر در نمایشگاه ها، سمینارها و سمپوزیوم های ملی و بین المللی جهت اخذ آخرین یافته ها و دستاوردهای مرتبط با صنعت چاپ و گسترش سطح تعاملات ملی، منطقه ای و بین المللی

9. کوشش در جهت کاهش تصدی گری دولت و افزایش سهم بخش خصوصی در فرآیند فراوری و توزیع محصولات صنعت چاپ

10. برنامه ریزی برای مدیریت چرخه تأمین و تدارک مواد اولیه کیفی و ارزان با اولویت حمایت فراوری در داخل کشور

11. زمینه سازی برای رشد صادرات محصولات چاپی به ویژه به وسیله ایجاد مناطق مالی ویژه

12. اهتمام به آموزش و توانمندسازی منابع انسانی جامعه هدف و طراحی و توسعه رشته ها و مراکز آموزشی و پژوهشی روزآمد در سطوح مهارتی، کارشناسی و تحصیلات تکمیلی با برخورداری از تجهیزات.

13. برنامه ریزی برای ساماندهی و راهنمایی واحدهای چاپی در قالب مجتمع های یکپارچه و منطبق با معیارهای زمان بویژه در شهرک های صنعتی.

منبع: تسنیم
انتشار: 18 فروردین 1399 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1400 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 746

به "نگاهی به چکیده سند چشم انداز صنعت چاپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به چکیده سند چشم انداز صنعت چاپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید