از فرصت مجدد به داوطلبان با برگزاری دو بار کنکور در سال تا اهمیت تغییر سرفصل دروس دانشگاهی

به گزارش پسرک کامپیوتری، دانشگاه ها در هفته ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بودند.

از فرصت مجدد به داوطلبان با برگزاری دو بار کنکور در سال تا اهمیت تغییر سرفصل دروس دانشگاهی

به گزارش خبرنگاران، دانشگاه ها در هفته ای که گذشت با اخبار متعددی مانند کنکور حذف نخواهد شد، امتحانات انتها ترم دانشگاه علم و فرهنگ حضوری می شوند، لزوم سرمایه گذاری آموزش عالی روی رشته هایی با درصد اشتغال بالا، نظام آموزش عالی کشور در حوزه خلاقیت پیروز نبوده است، فرصت مجدد به داوطلبان با برگزاری دو بار کنکور در سال، چرا تغییر سرفصل دروس دانشگاهی اهمیت دارد؟، آزمون های انتها ترم دانشگاه پیغام نور چگونه خواهد بود؟ همراه بود.

کنکور حذف نخواهد شد

منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در گفت وگو با خبرنگاران، درباره احتمال حذف کنکور اظهار کرد: کلمه کنکور یعنی سنجش و پذیرش که در قالب این معنی حذف شده است.

او اضافه کرد: سنجش در کنکور یعنی اینکه 60 درصد آن به آموزش و پرورش واگذار شده است و 40 درصد به جای مانده به خود داوطلب بر می گردد که در مدت زمان 4 ساعت باید آزمون کنکور دهد.

کبگانیان توضیح داد: کنکور سراسری قرار شده تا دو بار در سال برگزار گردد، بنابراین اگر به شکل قبلی کنکور که هیجان و نگرانی وجود داشت نگاه کنیم باید گفت که کنکور برداشته شده است، ولی سنجش و پذیرش همچنان در کنکور وجود دارد.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: اگر سنجش و پذیرش در کنکور وجود نداشته باشد دیگر عدالتی نخواهد بود، بنابراین کنکور حذف نشده است و نخواهد شد و با برگزاری دوبار در سال آن را ساماندهی خواهیم کرد.

امتحانات انتها ترم دانشگاه علم و فرهنگ حضوری می شوند

سعید هاشمی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در گفت وگو با خبرنگاران، درباره نحوه برگزاری کلاس های ترم جاری اظهار کرد: قطعا دانشجویان کارشناسی نمی توانند به صورت کاملا حضوری در کلاس های درس دانشگاه علم و فرهنگ حاضر شوند.

او اضافه کرد: در حال حاضر کلاس های عملی، کارگاهی، آزمایشگاهی و... دانشجویان تحصیلات تکمیلی یعنی ارشد و دکتری به صورت حضوری آغاز شده است و از آن جایی که بیشتر دانشگاه ها روی آموزش های حضوری دانشجویان کارشناسی هم برنامه ریزی می نمایند؛ بنابراین دو جلسه را برای آموزش های حضوری به آن ها با هماهنگی دانشکده ها اختصاص خواهیم داد.

هاشمی درباره نحوه برگزاری امتحانات انتها ترم دانشگاه علم و صنعت گفت: برنامه ریزی نموده ایم تا امتحانات انتها ترم دانشگاه علم و صنعت به صورت حضوری برگزار شوند، مگر اینکه شرایط بیماری قرمز گردد و ستاد ملی کرونا هم بخواهد بحث خاصی را برای شهرتهران داشته باشد که قطعا آن موقع نحوه برگزاری امتحانات انتها ترم هم با توجه به شرایط تغییر خواهد نمود، اما طبق موضوعی که ابتدای ترم بیان نموده ایم امتحانات به شیوه حضوری خواهند بود.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ ادامه داد: همه دانشگاه ها در کوشش هستند تا برنامه آموزش های ترم بهمن را به صورت حضوری بنویسند و ما هم به همین شکل برنامه را تدوین خواهیم کرد و از شیوه آموزش مجازی به صورت کمکی برای ترم بهمن استفاده می کنیم، البته تصمیم گیری در این زمینه منوط به مجموعه بیماری کرونا است تا اجازه اجرایی کردن برنامه ها را داشته باشیم.

لزوم سرمایه گذاری آموزش عالی روی رشته هایی با درصد اشتغال بالا

عبدالمجید خشنود عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت وگو با خبرنگاران، درباره تناسب نداشتن رشته های دانشگاهی متناسب با صنعت و جامعه اظهار کرد: قاعدتا با نگاه به آمار دانش آموختگان استخدام شده در بازار کار متوجه می شویم که طی چند سال اخیر آموزش عالی در این زمینه فرایند خوبی را طی نموده و آمار دقیقی را هم به دست آورده است.

او اضافه کرد: آمار وزارت علوم از اشتغال و رتبه بندی دانش آموختگان و دانشگاه ها نشان می دهد که بعضی رشته ها طی دوره های طولانی باعث استخدام و جذب نیرو های انسانی و فارغ التحصیل شده دانشگاه ها به بازار کار شده اند و آمار بیکاری آن ها بسیار بالاست.

خشنود توضیح داد: آمار بیکاری یا اشتغال فارغ التحصیلان در اختیار تمامی نهاد ها واقع شده است، منتهی استدلال نکردن در نتایج این آمار بسیار جای بحث دارد. معمولا در حوزه های آموزش عالی دو ماموریت تعریف می گردد که یکی بحث جذب بازار کار و دومی بحث تداوم کار های علمی در حوزه دانشگاهی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: در حال حاضر که حوزه مالی کشور بسیار چالش برانگیز است و اشتغال به عنوان مسئله مهم شناخته می گردد، بنابراین بخش آموزش عالی باید روی رشته هایی که باعث افزایش بالای درصد اشتغال می شوند سرمایه گذاری و هدف گذاری کند و روی همان ها متمرکز گردد.

خشنود گفت: هم اکنون دانشجویانی داریم که بدون آگاهی از رشته تحصیلی وارد دانشگاه می شوند و در آن ادامه تحصیل می دهند که این موضوع بعد از مدتی منجر به یاس و ناامیدی می گردد و آن ها به این موضوع فکر می نمایند که بخش مهمی از عمر خود را از دست داده اند و در نهایت این موضوع منجر به افزایش آمار بیکاری خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اضافه کرد: آموزش عالی باید در زمینه تناسب سازی رشته ها با بازار کار موجود در جامعه و آگاهی سازی آن ها نسبت به دانشجویان شرایط لازم را فراهم کند تا داوطلبان بتواند با دانش و آگاهی و علم کافی انتخاب رشته نمایند.

خشنود اعلام کرد: سرمایه گذاری و هدف گذاری بودجه ها و برنامه ریزی ها و ساماندهی ها باید به سمت و سوی رشته هایی باشد که آمار آن ها درباره منجر شدنشان به اشتغال وجود داشته باشد. به هیچ عنوان نباید به حذف رشته هایی اقدام کنیم که آمار اشتغالشان پایین است و بحث حذف آن ها مطرح نیست، چرا که محتمل است در دوره های آینده آمار ها تغییر یابند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تاکید نمود: اگر یک دهه برای مقاطع مختلف تحصیلی هر رشته تعریف کنیم، ممکن است هر 10 سال گویش های اشتغال در رشته های مختلف تغییر یابد، از این جهت نباید رشته هایی با اشتغال پایین حذف شوند، بلکه سرمایه گذاری و برنامه ریزی از طرف سیاست گذاری کلان کشور باید کمتر صورت بگیرد و ضریب آن ها کاهش یابد.

خشنود گفت: این نکته را باید مدنظر قرار داد که نبود هدف گذاری در احتیاجمندی های کلان جامعه و کشور مهم ترین و بزرگترین معضلی است که ما را به روزمندگی رسانده و باعث می گردد تا توان و ظرفیت ارزشمند نیروی انسانی و منابع مادی از بین رود و نابود گردد که به همین ترتیب در راستای اهداف گسترده کشور قرار نخواهند گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اعلام کرد: ساماندهی رشته های دانشگاهی مستلزم تدابیر و راهکار های بسیار مهم در حوزه آموزش عالی است تا بتوان آن ها را در کشور هدفمند و جوابگو کرد و متناسب با آن ها اشتغال ایجاد گردد.

نظام آموزش عالی کشور در حوزه خلاقیت پیروز نبوده است

محمدصادق بیجندی معاون آموزشی و کارآفرین جهاددانشگاهی کشور در گفت وگو با خبرنگاران، درباره کارآفرین شدن دانشگاه ها اظهار کرد: خیلی وقت ها نظام آموزش عالی کشور پشت یک الی دو دانشگاه خوب یا کار های برجسته ملی پنهان شده است.

او اضافه کرد: باید نظام آموزش عالی کشور را کار آفرین کنیم و آن ها را به سمت و سوی خلاقیت و نوآوری سوق دهیم.

بیجندی توضیح داد: اگر می خواهیم نظام آموزش عالی کشور کارآفرین گردد، باید همه ارکان مرتبط در این حوزه مانند: مدرسان، استادان، منابع آموزشی، امکانات آموزشی، انتظارات جامعه و ... ایفای نقش نمایند.

معاون آموزشی و کارآفرین جهاددانشگاهی کشور ادامه داد: نظام آموزشی کشور در حال حاضر بیشتر تئوری محور و مدرک محور است که در حوزه کارآفرینی و خلاقیت و نوآوری خیلی پیروز نبوده ایم و اگر هم جایی اغراق پیروزیت می کنیم تنها شامل تعداد اندکی می گردد.

بیجندی درباره نقش روسای دانشگاهی بر کارآفرین شدن دانشگاه ها گفت: قطعا مدیریت رکن اساسی و اصلی در فضای آموزش عالی کشور است. مدیریت اگر با مسائل روز جهان و نسل های مختلف دانشگاهی و آموزشی آشنا باشد، فرآیند و ساختار های دانشگاه را به سمت دانشگاه کار آفرین، خلاق و نوآور راهنمایی خواهد نمود.

او اضافه کرد: دانشگاه های نسل 5 هم در جهان مطرح است، اما قریب به اتفاق دانشگاه های ما در ایران جزو دانشگاه های نسل اول به عنوان دانشگاه های آموزشی و دوم به عنوان دانشگاه های آموزشی و پژوهشی هستند.

معاون آموزشی و کارآفرین جهاددانشگاهی کشور اعلام کرد: دانشگاه های نسل سوم به عنوان دانشگاه کارآفرین همراه با آموزش و پژوهش و دانشگاه های نسل چهار همراه با آموزش و پژوهش و کار آفرین با نگاه مسئولیت اجتماعی در سطح کشور شناخته شده اند.

بیجندی با بیان اینکه دانشگاه نسل پنجم با نگاه جریان سازی و تمدن سازی شناخته شده اند، تاکید نمود: باید دید که کدام یک از این دانشگاه های ما حتی دانشگاه های تراز اول در کشور در فضا و محدوده های مذکور عمل می نمایند؟ و کدام یک از دانشگاه ها دغدغه مسئولیت اجتماعی و محیط زیستی را دارند؟ بنابراین روسای دانشگاه ها در حوزه کارآفرین شدن دانشگاه ها می توانند سنگ بنای بسیار خوب و ارزشمندی را با تغییر در نگاه ها و نگرش ها و برنامه ها انجام دهند.

فرصت مجدد به داوطلبان با برگزاری دو بار کنکور در سال

شروین مسیح مشاور تخصصی کنکور در گفت وگو با خبرنگاران، درباره برگزاری دو بار کنکور در سال اظهار کرد: مشکل خاصی در زمینه برگزاری دو بار کنکور در سال وجود ندارد.

او اضافه کرد: واقعیت این است که وقتی یک بار کنکور در سال برگزار می گردد زمان آن برای دانش آموز و دانشجو یا داوطلبی که می خواهد وارد دانشگاه گردد در شرایطی که به دلایل مختلف نتواند در آزمون آن سال شرکت کند، عقب می افتد.

مسیح توضیح داد: اگر فردی در یک سال تعیین نتواند کنکور دهد هیچ مسئله ای ایجاد نمی گردد؛ چرا که او می تواند در همان سال برای کنکور دوم آماده گردد و مسئله را جبران کند و فرصت نو را غنیمت بشمرد.

این مشاور تخصصی کنکور ادامه داد: از لحاظ کلی برای برگزاری دو بار کنکور در سال باید دید که آیا جذب دانشجو به دو قسمت تقسیم بندی می گردد؟ ظرفیت دانشگاه ها دو برابر می گردد؟ یا در دو نوبت دانشجو در دانشگاه ها پذیرش خواهد شد؟ و در نهایت چه اتفاقاتی در این زمینه خواهد افتاد؟ که این مسئله جای بحث دارد و باید اول مسائل اولیه را برطرف کرد و سپس دو بار به برگزاری کنکور در سال اقدام کنیم و بگوییم که این طرح قابل اجراست یا خیر؟

مسیح گفت: پس از تعیین شدن جزئیات برگزاری دو بار کنکور در سال و جوابگویی به سوالات گوناگون قابلیت اجرایی آن بستگی به روش انتخابی برگزاری دو بار کنکور در سال معنا پیدا خواهد نمود، یعنی اگر داوطلبی نتوانسته در همان سال کنکور دهد به ویژه در شرایط کرونایی فرصت جبران آن را مجدد در همان سال داشته باشد.

این مشاور تخصصی کنکور اضافه کرد: به نظر می رسد که برگزاری دو بار کنکور در سال قابل بحث بوده و به اینصورت نباید جلوی تغییرات گرفته گردد.

چرا تغییر سرفصل دروس دانشگاهی اهمیت دارد؟

رضا مهدی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در گفت وگو با خبرنگاران، درباره اهمیت تغییر سرفصل های دروس دانشگاهی اظهار کرد: بیشتر برنامه های درسی و حتی رشته های تحصیلی در دانشگاه های ایران کهنه و قدیمی هستند و با احتیاج ها و تحولات جامعه تناسب ندارند.

او اضافه کرد: تغییر و تحول در برنامه های درسی و رشته های تحصیلی دانشگاهی ضرورت است و خیلی از متخصصان جامعه و کارشناسان علوم تربیتی و آموزش عالی و روسا و استادان دانشگاه ها هم به این موضوع واقع هستند و سال هاست که این مسئله در حال مطرح شدن است تا برنامه های تحصیلی دانشگاه ها بروز و بازنگری شوند و تغییر یابند.

مهدی توضیح داد: اصولا برنامه های درسی باید به صورت مستمر همسو با تغییر و تحولات محیطی و حتی تغییرات فناوری در جامعه بروز شوند. به عنوان مثال، وقتی از فضای مجازی می توانیم استفاده کنیم و دروس را به صورت آنلاین و در شبکه الکترونیکی عرضه کنیم، قطعا این برنامه های درسی شاید جوابگوی نوع یاددهی و یادگیری و روش های مجازی نباشد.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: باید برنامه های دانشگاهی مطابق با تغییرات صنعت، نظام بانکداری، فراوری، خدمات و ... تدوین شوند. برنامه های موجود زمانی که اجرا شده اند با توجه به احتیاج های آن موقع و جامعه و صنعت و خانواده بوده اند و هم اکنون بایستی تغییر نمایند.

مهدی با بیان اینکه بازنگری و تغییر برنامه های دروس دانشگاهی و حتی رشته های دانشگاهی با توجه به پیشرفت دانش و تحول در بازار کار و اشتغال بسیار مهم و حیاتی است، تاکید نمود: باید درباره نحوه انجام این کار فکر کنیم، نه اینکه درباره ضرورت داشتن یا نداشتن آن فکر کنیم.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور اضافه کرد: گروه های آموزشی، دانشکده ها و دانشگاه ها حتما باید برنامه های درسی خود را مطابق با احتیاج های جامعه و تحولات فناوری بازنگری نمایند، چرا که بازنگری کلمه مهمی است و همواره در دانشگاه ها و مراکز علمی مورد توجه است و گفته می گردد.

مهدی تاکید نمود: باید دید که گروه ها و دانشکده ها و دانشگاه ها چه وظایفی در برابر تغییر برنامه های درسی دارند؟ در واقع، بازنگری ها می توانند بر اساس معیار های مختلفی انجام شوند که شاید مهم ترین معیار بحث کارآمد سازی است که برنامه های درسی باید کارآمد باشند، دومین نکته هم روزآمد سازی است که برنامه های درسی و رشته های تحصیلی باید روزآمد باشند و مطابق با احتیاج های روز طراحی شوند.

او با بیان اینکه مسئله سوم برای اهمیت داشتن تغییر سرفصل های دروس اشتغال فارغ التحصیلان است، تاکید نمود: برنامه های درسی باید بر اساس امکان و تسهیل اشتغال پذیری دانش آموختگان بروز شوند و وظیفه دانشگاه ها در این زمینه کاملا تعیین است و هر مدیر گروه و رئیس دانشگاهی قطعا جوابی در این زمینه دارد.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: باید به تدریج و مطابق یک برنامه زمان بندی دقیق، برنامه های درسی و رشته های تحصیلی بازبینی شوند، این بازنگری ها و تغییرات می توانند عمیق و اساسی یا یک مرور مختصر و اعمال بعضی تغییرات و اصلاحات جزئی باشند که در هر اصلاح و تغییر عمیق و سطحی باید کارآمد سازی و روزآمد سازی برنامه های درسی مورد توجه قرار بگیرد.

مهدی در انتها یادآوری کرد: اصولا باید در فضای دانشگاه ها یا محیط های علمی این فرهنگ نهادینه گردد تا بازنگری در برنامه های درسی و رشته های تحصیلی صورت بگیرد و در مقابل کسانی هم که نسبت به این قانون بی توجهی می نمایند باید علت غفلت را پرسید تا بتوان به نتیجه خوبی دست یافت.

آزمون های انتها ترم دانشگاه پیغام نور چگونه خواهد بود؟

علیرضا دل افکار معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیغام نور در مصاحبه با خبرنگاران، درباره نحوه برگزاری آزمون های انتها ترم این دانشگاه اظهار کرد: بر اساس تصمیم گیری ها آزمون های دانشجویان در انتها نیمسال اول تحصیلی 1401-1400 در مقطع کارشناسی به صورت الکترونیکی و در مقطع کارشناسی ارشد با رعایت دستورالعمل های بهداشتی حضوری برگزار می گردد.

او با اشاره به اینکه تنها آزمون های مقطع کارشناسی ارشد حضوری خواهد بود، گقت: دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیغام نور می توانند در محل سکونت خود، آزمون های انتها ترمشان را بدهند.

دل افکار اعلام کرد: دانشجویان موظف هستند قبل از آغاز امتحانات این نیم سال تحصیلی، نسبت به پرداخت کامل شهریه خود اقدام نمایند، ثبت نمره امتحانات انتها ترم دانشجویان منوط به تسویه حساب شهریه آنهاست.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیغام نور درباره ارزشیابی دروس جبرانی مقطع کارشناسی ارشد، گفت: ارزشیابی دروس مقطع کارشناسی به صورت غیرمتمرکز و روش انجام آن غیرحضوری است و در سامانه معرفی شده در استان و به وسیله استاد ذیربط انجام خواهد پذیرفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 دی 1400 بروزرسانی: 2 دی 1400 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1830

به "از فرصت مجدد به داوطلبان با برگزاری دو بار کنکور در سال تا اهمیت تغییر سرفصل دروس دانشگاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از فرصت مجدد به داوطلبان با برگزاری دو بار کنکور در سال تا اهمیت تغییر سرفصل دروس دانشگاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید