نصیری قیداری: ستاد دیپلماسی علمی راه اندازی شود ، لزوم اصلاح قوانین بالادستی

به گزارش پسرک کامپیوتری، رئیس دانشگاه شهیدبهشتی پیشنهاد راه اندازی ستاد دیپلماسی علمی در یک جای مناسب مانند وزارت علوم را مطرح نمود.

نصیری قیداری: ستاد دیپلماسی علمی راه اندازی شود ، لزوم اصلاح قوانین بالادستی

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، سعداله نصیری قیداری رییس دانشگاه شهیدبهشتی قیداری صبح امروز در نشست تخصصی دیپلماسی علمی و فناوری؛ فرصت ها، چالش ها و راهکار ها با تاکید بر اینکه قوانین بالادستی نیازمند اصلاحات است، اضافه نمود: به عنوان مثال در نقشه جامع علمی کشور، نکات ارزشمندی است؛ اما از منظر دیپلماسی، نکات جدی در آن دیده نشده و حتی برای نکات مهمی هم که در نقشه جامع علمی کشور وجود دارد، برش عملیاتی دیده نشده و جملات آن بیشتر شبیه سند چشم انداز و کلی گویی است.

وی با بیان اینکه در روزگاری که شاهد تغییرات در همه حوزه های دانشی هستیم، باید با تغییر پارادیم دنیای، این قوانین را اصلاح کنیم، پیشنهاد راه اندازی ستاد دیپلماسی علمی در یک جای مناسب مانند وزارت علوم را عنوان نمود.

نصیری قیداری ادامه داد: اگر نگاهی به کشور های پیشرفته داشته باشیم، می بینیم که مشاور های دقیق علم و فناوری در کنگره آمریکا و مرکز نوآوری در این کشور برای رصد علم و فناوری دنیا وجود دارد، به گونه ای که در کنگره امریکا یک جایگاه برای علم و فناوری وجود دارد و این کرسی علم و فناوری باید در کشور نیز در نظر گرفته شود.

رییس دانشگاه شهید بهشتی درباره تبادل استاد و دانشجو، اعلام نمود: موانعی در خصوص تبادل دانشجو و استاد وجود دارد. یکی از عناصر علمی، تردد دانشجویان و دانشمندان است و موانعی مانند تابعیت این دانشمندان، همچنین تردد ایرانیان خارج از کشور از طریق وزارت امورخارجه برطرف شود، چرا که باید از ظرفیت آن ها به خصوص ایرانیان خارج از کشور بهره برد. ما به تعداد 75 هزار استادی که در ایران داریم، به همین میزان در خارج از کشور وجود دارند.

نصیری قیداری درباره ژئوپولوتیک علمی، اعلام نمود: ما در حوزه های دانشی مزیت هایی داریم که نمونه آن رصدخانه ملی است. این رصدخانه ملی ایران است که 20 سال طول کشید تا آن را تاسیس کنیم و این رصدخانه ملی در طول و عرض جغرافیایی خاصی است که دنیا به دیتا های آن نیاز دارد.

وی ادامه داد: در این رصدخانه اطلاعاتی گرفته می شود که در هیچ جای دنیا نمی توان گرفت؛ از این رو تردد دانشمندان به این رصدخانه در سطح بین الملل مهم است تا چشم های دنیا به این رصدخانه علمی دوخته شود.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: با تعریف چنین پروژه هایی، دانشجویان به جای چشم دوختن به آن سوی مرز ها می توانند به این مراکز روی آورند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 تیر 1401 بروزرسانی: 3 تیر 1401 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 2005

به "نصیری قیداری: ستاد دیپلماسی علمی راه اندازی شود ، لزوم اصلاح قوانین بالادستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نصیری قیداری: ستاد دیپلماسی علمی راه اندازی شود ، لزوم اصلاح قوانین بالادستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید