ناگفته های اسکورسیزی درباره کارگردان مطرح ایرانی ، دلم می خواهد با این شخصیت ها وقت بگذرانم
به گزارش پسرک کامپیوتری، مارتین اسکورسیزی که خود از تاثیرگذارترین سینماگران در قید حیات دنیا است، زمانی از رسیدن به خلوص و سادگی بسیار پیچیده در آثار کیارستمی به عنوان منبع الهام خود سخن گفته بود.
به گزارش خبرنگاران، برای بیش از 50 سال، مارتین اسکورسیزی بعضی از مسحورکننده ترین لحظات سینمایی را که جهان تا به امروز شناخته به مخاطبان ارائه نموده است. این سینماگر مولف متولد نیویورک با فیلم هایی چون خیابان های پایین شهر، رفقای خوب، راننده تاکسی، گاو خشمگین و گرگ وال استریت همیشه در ارائه بعضی از برترین فیلم های تاریخ سینما پیروز بوده است.
در حالی که به راحتی می توان گفت اسکورسیزی یکی از تأثیرگذارترین کارگردانان تمام دوران است، او همچنان یک مخاطب سینماست و به همین علت، از فیلمسازان بزرگی چون آکی را کوروساوا، اینگمار برگمان و جان فورد الهام گرفته است.
اما یکی از جالب ترین تاثیرات روی اسکورسیزی از سوی کارگردان فقید ایرانی عباس کیارستمی است. او زمانی در این باره بیان نموده بود: وقتی فیلم های کیارستمی را می بینم، وقتی زیر درختان زیتون را می بینم، وقتی ABC آفریقا یا خانه دوست کجاست؟ یا باد ما را خواهد برد یا هر یک از این فیلم ها را می بینم، متوجه می شوم که می خواهم با شخصیت ها در این فیلم ها وقت بگذرانم.
اسکورسیزی گفته بود: گذراندن وقت با روح آن فیلم ها و آن جهانها مانند یک پاکسازی بود. روحیه هنری که باعث می گردد مردم جهان را به شیوه ای نو، باطراوت و امیدوارکننده ببینم. ظاهرا فیلم های کیارستمی در زندگی شخصی کارگردان تأثیر بسزایی داشته است.
عباس کیارستمی از دهه 1970 فیلم می سازد، اما اولین بار برای سه گانه کوکر خود بین سال های 1987 تا 1994 شامل فیلم های کلوزآپ، باد ما را خواهد برد و طعم گیلاس شناخته شد که فیلم آخر این سه گانه در سال 1997 نخل طلای جشنواره کن را از آن خود کرد و مورد تحسین منتقدان نهاده شد. فیلم های او اغلب در قالب هایی به سبک مستند داستان هایی را در منطقه ها روستایی روایت می نماید.
اما نکته مهم در خصوص کیارستمی برای اسکورسیزی این است که چگونه فیلم های او ماهیت پیچیده خلوص را به وسیله روایتی بسیار ساده و تصویری به تفصیل توضیح می دهند. اسکورسیزی در این باره می گوید: سادگی، البته با کیارستمی از سادگی صحبت می کنیم. خلوص یک کلید است، اما آسان نیست.
اسکورسیزی در ادامه به چند فیلم کیارستمی اشاره می نماید که به نظر می رسد مظهر آن سادگی بسیار پیچیده هستند و خاطرنشان می نماید: بسیاری از فیلم های عباس پیچیده است. طعم گیلاس بسیار پیچیده است. کپی برابر اصل، که فیلم زیبایی است، مطمئناً پیچیده است، اما برای رسیدن به هسته اصلی این فیلم ها، باید از سطوح اولیه عبور کرد.
کیارستمی در کارنامه فیلم سازی اش ساخت فیلم های کوتاه نان و کوچه، زنگ سرگرمی، تجربه، دو راهکار برای یک مساله و... و فیلم های بلند گزارش 1356، اولی ها 1362، خانه دوست کجاست؟ 1365، مشق شب 1366، کلوزآپ، نمای نزدیک 1368، زندگی و دیگر هیچ 1370، زیر درختان زیتون 1373، طعم گیلاس 1376، باد ما را خواهد برد 1377 و ABC آفریقا 1379 را دارد و آخرین فیلم او با عنوان 24 فریم پس از درگذشت او در سن 76 سالگی، رونمایی شد.
منبع: همشهری آنلاین