می دانستید ماهی ها هم پرواز می نمایند؟

به گزارش پسرک کامپیوتری، خبرنگاران : Exocoetidae یا ماهی پرنده، خانواده ای از ماهی ها هستند که می توانند از آب بیرون بیایند و با باله های سینه ای بزرگ خود فواصل طولانی پرواز نمایند. شکل بدن این ماهی ها به آن ها یاری می نماید زیر آب به مقدار کافی سرعت بگیرند تا سطح آب را بشنمایند و مسافت قابل توجهی را در هوا پرواز نمایند.

می دانستید ماهی ها هم پرواز می نمایند؟

پرواز های آن ها معمولا حدود 50 متر است، اما بعضی ماهی ها تا 200 متر یا بیشتر هم پرواز می نمایند. بعضی گونه های ماهی پرنده باله های لگنی و سینه ای بزرگی دارند که به آن ها امکان می دهد تا 400 متر پرواز نمایند و قابلیت مانور بیشتری داشته باشند. این ماهی ها را به عنوان ماهی پرنده چهار بال می شناسند.

ماهی پرنده برای بیرون پریدن از آب، دمش را 70 بار در ثانیه تکان می دهد. سپس بال های سینه ای خود را کاملا باز نموده و کمی آن ها را به سمت بالا کج می نماید تا بالا برود. در انتها پرواز، باله های سینه ای خود را جمع می نماید تا دوباره وارد دریا گردد یا دم خود را در آب فرو می نماید تا به آب فشار وارد کند و خودش را برای یک پرواز دیگر بالا بکشد.

شکل منحنی باله قابل شبیه شکل آیرودینامیک بال های پرنده است. تصور می گردد ماهی پرنده این توانایی را طی تکامل برای فرار از شکارچیان کسب نموده است. شکارچیان این ماهی شامل ماهی خال خالی، ماهی تُن، شمشیرماهی، مارلین و سایر ماهی های بزرگتر می گردد.

متاسفانه این توانایی برای فرار از شکارچیان بزرگی مثل انسان ها کافی نیست. ماهی پرنده در کشور های آسیایی مثل ژاپن، ویتنام و چین صید می گردد و در غذا های ژاپنی برای تهیه انواع سوشی استفاده می گردد. بعلاوه جزء ثابت رژیم غذایی مردم تائو در تایوان است.آلودگی و صید بیش از حد در باربادوس، ماهی پرنده را تهدید می نماید.

منبع: amusingplanet

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 19 مهر 1403 بروزرسانی: 19 مهر 1403 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 2264

به "می دانستید ماهی ها هم پرواز می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "می دانستید ماهی ها هم پرواز می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید