موزه ملی ایران میزبان نقاشان قهوه خانه ای شد

به گزارش پسرک کامپیوتری، پانصد و هفتمین شب بخارا با موضوع نقاشی قهوه خانه ای و با حضور رئیس موزه ملی ایران، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، سردبیر مجله بخارا و تعدادی از هنرمندان عصر روز دوازدهم شهریورماه امسال در سالن همایش های موزه ملی ایران برگزار گردید.

موزه ملی ایران میزبان نقاشان قهوه خانه ای شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی موزه ملی ایران، در ابتدای این مراسم علی دهباشی سردبیر مجله بخارا با تقدیر و تشکر از ستاد گردشگری شهرداری تهران و موزه ملی ایران در برگزاری این مراسم، برنامه را شروع کرد.

جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران نقاشی قهوه خانه ای را تجلی ذهن واقعیت گرا و خیال پرداز نقاش ایرانی دانست و گفت: نقاشان قهوه خانه ای همواره زنده اند و در حافظه تاریخ این سرزمین به یادگار خواهند ماند.

او همچنین بابیان این مطلب که قهوه خانه ها نهاد فرهنگی و مرکز نشر افکار و عقاید عامه بوده و همچنین نقطه امنی برای روایت هایی که نقاشی قهوه خانه نام گرفت، اضافه کرد: این هنر را باید از چند سو نظاره گر بود. نخست نقاش مکتب ندیده ای که خلاقانه تصورات ذهنی خود را بر اساس شنیده های نقالان و مردم کوچه و بازار بر این پرده به تصویر می کشید و در دنیای فرم و رنگ، مقدسات، اسطوره ها و حماسه های غرورآفرین را با چنان مهارتی نقش و نگار می زد، که گویی همگی بر این پرده زنده اند و روایتی را در لحظه وقوع به ثبت می رساند.دوم این که نقالی بود که عامه مردم را باریشه های ملی و مذهبی شان پیوند می داد و برای لحظاتی آن ها را تبدیل به قهرمانان روایت هایی می کرد که بر پرده خیال جان می گرفتند.

او اضافه کرد: آن ها میراثبان بی نام ونشان بودند که ارزش های مذهبی و ملی را بر دل مردم کوی و برزن می نشاندند.

منصور عباسی نقاش قهوه خانه ای نیز به شیوه زندگی و تأثیر پدرش گدا علی عباسی بر ذهن او و توصیف محتوای تعدادی از آثار خود و پدرش پرداخت و گفت: نقاشی قهوه خانه ای صرفاً یک نقاشی معمولی نیست و در اصل پیغامی دارد و آن پیغام، زنده کردن فرهنگ، باورها، اسطوره ها و قهرمانان مردمی ایران است.

او همچنین اضافه کرد: این هنر می تواند به عنوان کالای گردشگری، صنایع دستی و مردمی ایران معرفی و به نسل جوان مشتاق آموزش داده گردد تا اسطوره ها و قهرمانان خود را بهتر بشناسند.

آیدین آغداشلو نقاش- گرافیست- نویسنده و تصویرگر کتاب های درسی ایران با آنالیز سیر تحول نقاشی قهوه خانه ای گفت: این هنر نقاشی مردمی است به دلیل این که بر اساس توافق عام و همگانی که بر مبنای سنت بود، شکل می گرفت و تفاهم و توافق میان هنرمند، سفارش دهنده و بیننده برقرار بوده است.

او گفت: نقاشی قهوه خانه ای دنباله سنت معنا گذاری نقاش ایرانی است و تقابل دوجهان خیر و شر را نشان می دهد و با این تلمیح که شر ظاهراً و موقتاً پیروز است، اسباب دلگرمی را فراهم می نماید.

آغداشلو اضافه کرد: نقاشی قهوه خانه ای آخرین نفس نقاشی سنتی ایران است، ادامه پیدا می نماید، تکرار می گردد و بینندگانش را خواهد داشت.

موزه ملی ایران در پیغام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

وبگاه موزه ملی ایران

https://irannationalmuseum.ir/fa

منبع: میراث آریا
انتشار: 21 مهر 1398 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 281

به "موزه ملی ایران میزبان نقاشان قهوه خانه ای شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه ملی ایران میزبان نقاشان قهوه خانه ای شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید