مخاطبان بالسا چه کسانی هستند؟

به گزارش پسرک کامپیوتری، اساسا وقتی حرف از یک برند پیروز می زنیم اولین چیزی که به ذهنمان خطور می نماید کیفیت است، بعد زیبایی، طراحی خاص و در گام بعدی هزینه محصول. همه این موارد در کنار یکدیگر، باعث می گردد یک محصول در بازار متمایزتر از بقیه دیده گردد.

مخاطبان بالسا چه کسانی هستند؟

تمایز دقیقا همان چیزی است که مجموعه بالسا آن را دارد، اما باید دقیق تر به این ماجرا نگاه کرد که بالسا به چه معناست و تمایز آن در چیست، به همین بهانه به گفت وگو با نوید ابولیان، مدیر عامل مجموعه بالسا پرداختیم که در ادامه می خوانید.

ابولیان در پاسخ به این پرسش که بالسا به چه معناست و علت تمایز آن چیست می گوید: بالسا یک مدل چوب نازک و ترد است که در منطقه آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی استفاده می گردد، وقتی که موسسان مجموعه می خواستند یک نام یونیک روی مجموعه بگذارند، که برآمده از چوب باشد و نوشتار آن به فارسی و انگلیسی هم زیبا باشد، پس نام بالسا را انتخاب کردند. علت تمایز محصولات ما با دیگر محصولات داخل بازار صرفا به واسطه مواد اولیه ما نیست، درواقع مواد اولیه ای که تهیه می کنیم خیلی پیچیده نیست که در دسترس دیگران نباشد. شاید برخی ها بخواهند بگویند که مواد اولیه ما بسیار متمایز است اما ما نمی گوییم که مواد اولیه متمایزی داریم، مواد ما کیفیت بالایی دارند، اما ان چیزی که بالسا را متمایز نموده، نوع طراحی محصولاتمان و جزئی نگری است که روی تک تک المان ها داریم. ضمن اینکه کار پایانی یا همان فینیشینگ که روی محصول اعمال می گردد همان کار هنری ست که وجه تمایز محصولات ما نسبت به سایر فعالان این صنف به شمار میرود. استراتژی های سازمان و نحوه مدیریت هم از دیگر موارد تمایز ماست.

او درباره تیم طراحی و دیزاین محصولات شرح می دهد: تیم مهندسی ما که تعدادشان 20 نفر است یکی از واحدهای زیر مجموعه تیمR&D هستند که بخشی از افراد در دفتر مرکزی و بخشی دیگر در کارخانه حضور دارند. طبیعتا وقتی یک محصول به مرحله ساخت نمونه می رسد شاید از بین صدها مدل مختلف که عمدتا خاستگاه آن ها از اروپا و آمریکاست و صاحب سبک و سلیقه هستند، الگو برداری و با یک ایده به آن ها پر و بال داده می گردد. این محصولات گاهی حتی تا 60 درصد متناسب با ذائقه ایرانی مناسب سازی می شوند؛ البته که ما فقط ایده برداری می کنیم اما در نهایت از صفر تا 100 محصول را خودمان بازطراحی می کنیم.

مدیرعامل مجموعه بالسا در پاسخ به این پرسش که بالسا چه استراتژی ای در سال های اخیر، مخصوصا پنج سال گذشته که بیشتر کسب و کارها رو به نابودی و تعدیل نیرو رفتند، در پیش گرفت که توانست برقرار بماند؟ استراتژی و خدمت به مشتری را مهم ترین عامل می داند و شرح می دهد: خاستگاه اولیه استراتژی در جنگ ها بوده است که بسته به همان استراتژی برنده یا بازنده تعیین می گردد؛ در فضای کسب و کار هم همینگونه است، چیزی که می تواند در موفقیت یا عدم موفقیت یک کسب و کار تاثیرگذار باشد، در گام اول تفکر استراتژیک راهبران آن سیستم است و در گام بعدی پیاده کردن این تفکر اهمیت دارد، اینکه ما چگونه فکر می کنیم و چگونه آن فکر را اجرایی می کنیم.

او احترام به مشتری را هم عاملی دیگر می داند و می گوید: بسیاری از مصرف نمایندگان ایرانی صراحتا به ما عنوان کردند که پیش از اینکه متوجه شوند، بالسا یک محصول ایرانی است، زمانی که وارد فروشگاه شدند ادراکشان این بوده که بالسا یک محصول اروپایی یا آمریکایی است، که برند و اتمسفر فروشگاه هم روی این ماجرا تاثیر داشته است. در ارتباط با عدد و رقم باید گفت که در فضای بازار یک مفهومی به معنای علمی وجود دارد که آن را ارزش می نامند، یعنی فرد در راستای آن چیزی که آن را ارزش می داند، انتظار دارد که یک سطحی از توقعاتش برآورده گردد. اگر آن سطح از انتظارات برآورده گردد، مجموع چیزی که دریافت می کنید و مجموع چیزی که پرداخت می کنید باید در تناسب باشد. این موارد می تواند هزینه مالی مستقیم، یا زمان و انرژی و هزینه روحی روانی باشد. اگر مجموعه این موارد را به عنوان چیزی که شما دریافت می کنید و از دست می دهید قرار دهیم، همواره این نسبت در فکر مصرف نماینده وجود دارد. ساده شده این ماجرا می گردد آنچه که می ارزید یا نمی ارزید؟ این می گردد مفهوم ارزش و درباره بالسا خیلی بیش تر از آن چیزی که درباره ارزش می گوییم در فکر مخاطب اتفاق می افتد.

ابولیان درباره تامین احتیاج مخاطب شرح می دهد: برند ما به واسطه مجموعه کوشش ها و زحماتی که برای آن کشیده شده است، در صنعت اتاق خواب که تخت خواب و اکسسوری و هر آن چیزی که به اتاق مربوط است یکی از برندهای اول است. خیلی از افراد به ما می گویند چرا محصولاتمان را صادر نمی کنیم، ما وقتی حجم زیادی از بازار را آنالیز می کنیم، متوجه می شویم که سهم زیادی از بازار را هنوز به دست نگرفتیم و این فضا به قدری جذابیت دارد که اصراری برای ورود به بازار جهانی نداریم. ما در یک بازه زمانی چهار سال و نیم، چهل درصد سهم بازار بکر داریم که می توانیم از آن استفاده کنیم. برنامه ما این است که سالانه ده درصد به آن اضافه کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که چه کسانی مخاطب محصولات بالسا هستند می گوید: طبق تحقیقات اجرا شده، در دو دهه اخیر بالسا 200 هزار مشتری ثابت داشت که طبق آمار، این مشتریان جز دو دهک بالای جامعه بودند. این ماجرا که مخاطب شما را رها نمی کند به این خاطر است که شما ارزش خوبی را به او ارائه می کنید. حضور بالسا در فضای بازار ایران ابتدا در رده سنی نوزادان بود، آن نوزادها بزرگ تر شدند و خانواده ها به ما گفتند که محصول کودک و نوجوان ندارید؟ و ما آن را فراوری کردیم بعد بچه ها به سنین جوانی رسیدند و بعد هم ازدواج کردند و محصولات ما نیز با این روند رشد و توسعه پیدا کرد و بالسا محصولات جدیدتری وارد بازار کرد.

مدیرعامل مجموعه بالسا در پاسخ به این پرسش که مجموعه بالسا چند نیرو دارد شرح می دهد: در سال های گذشته تقریبا سالانه 100 تا 150 نفر به جمعیت بالسا اضافه شدند و خوشبختانه سال جاری سرعت این افزایش بیشتر است یعنی در همین سه ماهه ابتدایی سال چیزی حدود 130 تا 140 نفر به مجموعه بالسا اضافه شدند و پیش بینی می کنیم که این روند تا انتهای سال ادامه داشته باشد، احتمالا سال جاری رقمی حدود 500 تا 600 نفر نیرو جذب کنیم چون در برنامه رشد و توسعه هستیم.

او ادامه می دهد: متاسفانه می بینیم که در یک دهه اخیر و به دلایل مختلف روز به روز با کاهش، تنزل و تعطیلی بسیاری از کسب وکارها روبرو هستم، البته خدا را شکر، ما نه تنها تعدیل نداشتیم بلکه براساس ارزش های سازمانی و توجه به اهمیت اشتغال آفرینی برای این مجموعه، در بسیاری از اوقات از ورود یک تکنولوژی که باعث بیکار شدن تعدادی از نیروهای ما بگردد، خودداری کردیم. در حال حاضر 800 نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند در حالیکه کار مجموعه تنها با پنج نفر شروع شد.

مدیرعامل مجموعه بالسا درباه قیمت های محصولات می گوید: از سال 1397، برای حمایت از فراوری داخلی، جلوی واردات محصولاتی که امکان فراوری آن ها در ایران وجود دارد گرفته شد، ما محاسبه کردیم و متوجه شدیم، برندهایی که ما از روی آن ها الگو برداری کردیم، اگر اکنون امکان واردات آن ها فراهم بود و دولت ایران هم با روی باز از واردات آن استقبال می کردند، آن محصول چیزی حدود ده تا پانزده برابر محصولات بالسا قیمت داشت، این رقم چند برابری برای محصولی است که ما ایده اولیه محصولاتمان را از آن برداشت کردیم و با همان کیفیت به مخاطب ارائه می دهیم.

او در این باره ادامه می دهد: این ماجرا دلایل متفاوتی دارد، یکی از آن ها این است که ما محصول را با ریال فراوری می کنیم و آن ها این کار را با دلار انجام می دهند. نکته دوم اینکه کشورهای دیگر برای فراوری محصولاتشان یکسری الزامات دارند که هزینه فراوری آن ها بالا می برد و این در مقایسه با ما که محصولات را با دستمزدهای ایرانی فراوری می کنیم، قابل مقایسه نیست؛ بنابراین با محاسبه ای که انجام دادیم قیمت نهایی محصولات ما بین ده تا پانزده درصد مقرون به صرفه تر از نمونه های مشابه خارجی است.

وی درباره نقش این برند در کارآفرینی شرح می دهد: همینطور است، اگر بخواهیم از منظر مفهوم مدیریتی به آن بپردازیم، فرآیندی که باعث گردد مقداری ارزش افزوده روی یکسری از ورودی های اولیه ایجاد گردد و آن ارزش اولیه تبدیل به یک محصول گردد کارآفرینی است. مثلا کالا یا خدمت نهایی که مشتریان حاضر باشند برای آن هزینه پرداخت نمایند. البته در کشور ما گاهی اوقات کارآفرینی با اشتغال زایی مترادف گرفته می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 تیر 1402 بروزرسانی: 24 تیر 1402 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 2201

به "مخاطبان بالسا چه کسانی هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخاطبان بالسا چه کسانی هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید