فرق برند و نام تجاری و لوگو چیست؟

به گزارش پسرک کامپیوتری، فرق برند و نام تجاری و لوگو یک شرکت یا سازمان چیست؟ هر سه این موارد با هویت و ماهیت آن سازمان یا شرکت در ارتباط هستند و به نوعی معرف فعالیتی هستند که توسط آن صورت می گیرد. اما مرز باریکی نیز میان معنا و کاربرد هر یک از این سه مورد وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

فرق برند و نام تجاری و لوگو چیست؟

با ما همراه باشید و درباره safarbaran بیشتر بدانید.

فرق برند و نام تجاری و لوگو

برای درک بهتر تفاوت این سه مورد بهتر است ابتدا تعریفی از هر کدام ارائه شود.

برند چیست؟

برند؛ جای دریافت ماهیت و هویت یک سازمان، شرکت و یا حتی شخصیت در ذهن و روح مخاطبان آن است. برندسازی نیز در واقع همین است و به قلب و روح مخاطبان نفوذ کرده و در آن جای می گیرد. برند دارای صفاتی است که به کمک آن، هویت آن شرکت تجاری یا حتی کسب و کاری کوچک و خرده پا، شناخته می شود. به طور مثال یک برند به شما یادآوری کیفیت، خدمات برتر و غیره را خواهد کرد.

حتما بخوانید: 8 راه موثر برای ایجاد اعتماد به برند در میان مشتریان

نام تجاری چیست؟

نام تجاری در واقع عبارتی است که به وسیله آن فعالیت شرکت یا سازمان تعریف می شود و در ابعاد قانونی و رسمی نیز از همین نام تجاری استفاده شده و در انحصار آن شرکت و سازمان واقع شده است. به طور نمونه نام تجاری بستنی میهن، تنها به این کارخانه تعلق داشته و دیگر صنایع اجازه استفاده کپی برداری شده از آن را نخواهند داشت. این نام تجاری حکم یک شناسه منحصر به فرد و ملی را برای کسب و کار مربوط به خود داشته و هیچ صفاتی را با خود یدک نمی کشد.

در واقع قرار نیست که با عنوان ساختن یک نام تجاری، خصوصیات و یا ویژگی هایی از آن کسب و کار را به مشتریان و مخاطبان تلقین کنیم. این تنها یک عبارت برای شناخت آن کسب و کار است و الگویی از آن را به تصویر نخواهد کشید. البته در شرایط و با برندسازی قوی و پس از جای دریافت آن برند در ذهن و قلب مشتریان، به صورت خود به خودی نام تجاری نیز جایگاه تثبیت شده و شناخته شده ای به دست می آورد.

نام تجاری به طور قانونی از لوگو و برند شما محافظت می کند و مالکیت معنوی شرکت شما را نشان می دهد.

لوگو چیست؟

لوگو نشانی از کسب و کار است که با ساختار بصری خود، در ذهن مخاطبان جای می گیرد. لوگو قرار است نمادی باشد که با دیدن آن، مشتری برند و نام تجاری را به خاطر بیاورد. احتمال دارد به خاطر آوردن نام شرکت ها و کسب و کارها برای مخاطبان سخت و کسالت آور باشد، اما با رویت لوگوی همین شرکت ها، به راحتی آن نهاد تجاری را شناخته و احساسات خود درباره آن را به یاد می آورند.

به طور نمونه اگر پیشتر از یک برند پوشاک با لوگویی خاص خرید کرده و از آن رضایت داشته اید، چند ماه بعد با دیدن همان لوگو و بی آن که نام برند یا نام تجاری آن را به خاطر بیاورید؛ همان حس خوب را تجدید کرده و برای خرید دوباره از آن مشتاق خواهید بود.

از لوگو روی بسته بندی، وب سایت، یونیفرم های کارکنان، تبلیغات، محصولات، سربرگ شرکتی و غیره استفاده می شود و همه جا همراه آن کسب و کار خواهد بود؛ به شکلی که هر شخص با دیدن لوگو، ارتباط آن با سازمان و شرکت را دریابد.

بیشتر بدانید: تصویر برند چیست و چگونه به یک کسب و کار کمک می کند؟

تفاوت برند و نام تجاری

با توجه به تعریفات فوق، تفاوت برند و نام تجاری را می توانیم در داشتن صفات و ویژگی ها بدانیم. برند صفاتی را با خود همراه دارد و قرار است این صفات را در روح و قلب مشتریان جای داده و به عنوان معرفی از آن ها، در جامعه هدف، حضور داشته باشد. در واقع برندینگ نیز طی کردن این روال است که ویژگی هایی خاص از یک هویت تجاری یا خدماتی و حتی یک شخصیت مشهور، در ذهن و قلب مخاطبان آن جای بگیرد.

تفاوت برند و لوگو

اما تفاوت بین برند و لوگو، را باید در این میان به باریک ترین خط تمایز تشبیه کنیم. برند و لوگو تقریبا مفهومی یکسان داشته و به عنوان کننده یادآوری ویژگی ها و توصیفات یک کسب و کار در جامعه کلی یا جامعه هدف آن، ظهور پیدا کرده و جای خود را در آن میان تثبیت می کنند.

همان اندازه که برند می تواند در روح مشتری نفوذ کرده و به عنوان سبدی از خصوصیات مثبت در ذهن او جای گیرد، شکل بصری لوگو نیز چنین خاصیتی را دارد. اما شاید باز لوگو در اینجا به لحاظ عملکرد در ذهن مشتری، پیشی بگیرد. برای یادآوری ماهیت یک کسب و کار، دیدن لوگو، توان کمتری از ذهن (به ویژه ذهن خسته ای که ساعت ها کار روزانه را متحمل شده است) خواهد گرفت و مشتری به راحتی و به سرعت پردازش مفهوم آن را انجام می دهد. این موضوع شاید در خصوص برند کمی بیشتر انرژی بر ذهنی باشد!

همچنین بخوانید: مراحل ثبت برند و علامت تجاری + مدارک لازم و هزینه ها

تفاوت نام تجاری و لوگو

تفاوت نام تجاری و لوگو، چیزی شبیه به تفاوت نام تجاری و برند است. نام تجاری قرار نیست مفهومی از خصوصیات یک شرکت را بر دوش بکشد. به طور مثال زمانی که می گوییم شرکت ارتباطات فرادانش سامان چه چیزی از آن برداشت می شود؟ این یک شرکت خصوصی است که شاید و به احتمال قوی در زمینه ارتباطات و شبکه فعالیت می کند. اما زمانی که به لوگو این شرکت برخورد کنیم که در آن تصویری از مودم و ارتباط آنلاین دیده می شود، به حتم پشتیبانی شرکت از ارتباطات شبکه ای و تجهیزات شبکه القا شده و می توانیم حتی ماهیت فعالیت آن را بدون داشتن دانش قبلی نسبت به آن، درک کنیم.

حال اگر یک بار از این شرکت خرید کرده و خدمات آن را دریافت کرده باشید، بار دیگر احتمالا با رویارویی با نام ارتباطات فرادانش سامان چیز چندانی به یاد نخواهید آورد، اما به حتم با دیدن لوگوی این شرکت تمام خدمات و محصولات آن را در نظر خواهید داشت. در حقیقت این لوگو روی بسته بندی محصول، پاکت حمل آن و فاکتوری که برای خرید دریافت کرده اید، قرار داشته است.

سخن آخر

با در نظر دریافت فرق برند و نام تجاری و لوگو باید دید که یک شرکت یا سازمان و حتی کسب و کاری کوچک، چطور از این ها در جهت جذب مخاطب و بازاریابی خود استفاده بهینه می کند. شما این سه مورد را چطور تعریف کرده و کاربرد هر یک در جذب مخاطب و به دست آوردن مشتریان وفادار را چه می دانید؟ مفهوم برندینگ در تبلیغات چیست؟ به اهمیت رنگ در برندسازی چقدر توجه دارید؟ دیدگاه های خود را در بخش پیام های انگیزه با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 8 آبان 1399 بروزرسانی: 8 آبان 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1150

به "فرق برند و نام تجاری و لوگو چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرق برند و نام تجاری و لوگو چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید