ظرفیت های کشاورزی و معدنی ایران بالاتر از اروپا است

به گزارش پسرک کامپیوتری، تهران (پانا) - رئیس انجمن دوستی ایران و بلاروس و نویسنده با اشاره به مشکلاتی که در اقتصاد ایران در سال های اخیر بروز نموده است گفت در توافق برجام به نوعی سر ایران کلاه رفته است، زیرا قوانین لازم الاجرایی برای خروج هر یک از اعضای 5+1 نگاشته نشده است که در صورتی که هر یک از اعضا به تعهد خود در برجام پایبند نبود مجبور گردد خسارت پرداخت کند، در شرایط کنونی شاهد هستیم که عدم اجرای برجام منجر به تحمیل خسارت های مالی زیادی به ایران شده است.

ظرفیت های کشاورزی و معدنی ایران بالاتر از اروپا است

با ما سفر کنید و با ارزانترین تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

محمدرضا کمالی با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی بیشتر دنبال توسعه و درآمد زایی برای کشورشان هستند، اضافه نمود: به همین دلیل خارج از محدودیت ها و تحریم های آمریکا به دنبال همکاری مالی با ایران هستند.

وی توضیح داد: در شرایط کنونی که بخشی از ماشین آلات و مواد اولیه کشور وارداتی هستند بنابراین باید روابط مالی توسعه یابد، به عنوان مثال برای محصولاتی مانند ذرت، سویا و ... کاملا وارداتی هستند باید راهکاری اندیشیده گردد، زیرا بی توجهی به آن موجب نوسان اقتصاد دامداری ها می گردد و همین مساله است که می بینیم بعضی اقلام مانند گوشت و مرغ به صورت دوره در بعضی مقاطع زمانی گرانی می شوند.

عضو خانه دوستی لندن اضافه نمود: باید پذیرفت که واردات به اقتصاد کشور آسیب نمی زند بلکه مشکل اصلی نبود برنامه است، کشوری مانند انگلستان که حجم عمده میوه مصرفی آن وارداتی است، برنامه و میزان واردات مشخصی دارد و همین مسئله بازار این کشور را نظام مند نموده است و از آسیب مالی جلوگیری می نماید.

بومی سازی مبتنی بر برنامه

دکتر کمالی اشاره نمود: کشوری مانند هلند که مساحتی کوچکتر از سه استان شمالی کشور دارد و با اینکه آب و هوای این استان ها بهتر است اما درآمد این کشور از کشاورزى سه برابر درآمد کل کشورمون ایران است، چرا که در این کشور به دنبال توسعه کشاورزی مدرن و صنعتی بوده اند حال آنکه شمال ایران بیشتر ویلا سازی انجام شده است در صورتی که شمال ایران بهترین منطقه کشت چای و برنج است اما بیشترین این محصولات هند وارد می گردد.

او با تاکید بر اینکه بومی سازی مبتنی بر برنامه می تواند اقتصاد کشور را از وابستگی نجات دهد، گفت: در سال های گذشته برنامه هایی برای خودکفایی در جهت فراوری گندم ارائه و اجرا شد و به خودکفایی هم نزدیک شدیم، اما بعد از آن رها شد و دوباره جهت تامین گندم وابسته به واردات شدیم.

عضو خانه دوستی ایران و لندن با تاکید بر اینکه در حال حاضر بهترین غذای اروپایی ها خاویار ایران است و همچنین آنها علاقه زیادی به زعفران و فرش ایرانی دارند، گفت: تا به امروز برنامه ریزی موفقی در راستای استفاده و بهره برداری از این ظرفیت های کشور انجام نشده است و توسعه فرش ایرانى کاهش داشته. حتی در بخش صنعت؛ خودروهایی در ایران مونتاژ می گردد که کیفیت پایینی دارند، در حالی که هزینه مونتاژ تفاوت چندانی ندارد و ایران می تواند به جای خودروهای کنونی خودروهای فرانسوی، المانی، ایتالیایی و ... مونتاژ کند.

عوامل اصلی مشکل مالی ایران

او درباره سیاست هایی که ایران باید دنبال کند، اضافه نمود: واقعیت این است که ایران باید ابتدا اقتصاد خود را تقویت کند و در این راستا همکاری خود را با کشورهای دیگر را توسعه دهد و نباید رشد و توسعه اقتصاد کشور را وابسته به تعامل با آمریکا کند، به طور قطع وقتی اقتصاد ایران به سطح مناسبی برسد آمریکا وسایر کشورها در جهت توسعه همکاری های مالی با ما به دنبال امتیاز دهی به ما خواهد بود.

او با بیان اینکه در شرایط کنونی عوامل اصلی مشکل مالی ایران کرونا و تحریم هاست، اضافه نمود: شیوع ویروس کرونا منجر به فلج شدن اقتصاد گردشکری شد و در ادامه فراوریکننده ها هم آسیب دیدند. از طرف دیگر به دلیل این پاندمی تقاضا و قیمت نفت کاهش یافته و فشار آن بیشتر به اقتصاد ایران وارد شد که در ادامه مسائل مالی دهک های پایین جامعه ایران را بیشتر نموده است، چراکه شیوع ویروس کرونا بیشترین فشار را به کشورهای نفتی تحت تحریم وارد نموده، از این رو ایران بیشترین آسیب را دیده و درآمدها متناسب با هزینه ها بالا نرفته است.

عضو انجمن نویسندگان ایران اضافه نمود: اقتصاد اروپا هم تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته و دولت ها محدودیت هایی برای تردد افراد به ویژه افراد بالای 60 سال قرار داده اند ، زیرا بیش از سایرین در آستانه ابتلا به کرونا قرار دارند.

کمالی درباره تاثیر دلار بر اقتصاد ایران، اظهار کرد: در دولت نهم و دهم زمانی که دلار هزار تومان بود شرایط مالی ایران بسیار بهتر بود، باید این واقعیت را پذیرفت که اقتصاد ایران بیشتر وابسته به نفت است در نتیجه وابسته به دلار و نوسانات اخیر به شدت اقتصاد ایران را تحت فشار قرار داده است.

کشاورزی علمی در ایران چندان اجرایی نمی گردد

رئیس انجمن دوستی ایران و بلاروس با نگاهی به دیگر مسائل که در حال حاضر در کشور وجود دارد گفت: در سال های اخیر کسانی که در راس مسئولیت ها بوده اند دیدگاه و خط مشی مالی نداشتند، همچنین کسانی در کشور مسئولیت مالی دارند که اصلا تحصیلات مالی و تخصصی در این زمینه ندارند، به همین جهت عملکرد ضعیف در بعضی وزارتخانه ها مشهود است.

دکتر کمالی اضافه نمود: در کشوری مانند بلاروس فعالیت های فراوریی توسط دولت رصد می گردد و کاهش فراوری یک محصول پیگیری و علت یابی می گردد و همچنین در بخش کشاورزی معین می گردد که چه محصولی باید کاشت و فراوری گردد. در حالی که در ایران در یک مقاطع زمانی قیمت بعضی محصولات گران یا کمیاب می گردد که ناشی از ضعف مدیریت است.

این کارشناس کشاورزی مناطق سردسیری و گرمسیری با بیان اینکه کشاورزی علمی در ایران چندان اجرایی نمی گردد، گفت: این وظیفه و مسولیت وزارت جهاد کشاورزی است که نسبت به شرایط آب و هوا و خاک هر منطقه نوع محصول فراوری شده را معین کند .

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 7 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اسفند 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1390

به "ظرفیت های کشاورزی و معدنی ایران بالاتر از اروپا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت های کشاورزی و معدنی ایران بالاتر از اروپا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید