راز شفق های عجیب مریخ فاش شد

به گزارش پسرک کامپیوتری، دانشمندان با مطالعه دقیق شفق های گسسته و عجیب مریخ که در سراسر سیاره دیده می شوند، دلیل وقوع آن ها را در نبود میدان مغناطیسی سیاره کشف کردند.

راز شفق های عجیب مریخ فاش شد

در یک مطالعه نو، فیزیکدانان اعلام کردند که خواص بادهای خورشیدی بالادست در برهم کنش با میدان های مغناطیسی پوسته موجود در نیمکره جنوبی مریخ، به شدت بر شکل گیری و خواص شفق های گسسته در این سیاره تأثیر می گذارد.

برخلاف زمین که شفق در نزدیکی قطب ها قابل رؤیت هستند، شفق های گسسته مریخ در شب در سراسر سیاره مشاهده می شوند. در این پژوهش که به سرپرستی زاخاری گیرازیان (Zachary Girazian) دانشیار گروه فیزیک و نجوم دانشگاه آیووا انجام شد، فیزیکدانان شفق گسسته، یک پدیده نورانی در آسمان را که عمدتا در طول شب در نیمکره جنوبی سیاره سرخ روی می دهد، مطالعه کردند.

در حالی که دانشمندان از وجود شفق های مجزا در مریخ، که در زمین هم رخ می دهند، مطلع بودند اما درباره چگونگی شکل گیری آن ها ابهام داشتند. این ابهام به این علت است که مریخ بر خلاف زمین، میدان مغناطیسی سراسری ندارد. میدان مغناطیسی عامل اصلی شکل گیری شفق گسسته است که در سیاره ما نورهای شمالی و جنوبی هم نامیده می گردد.

اکنون فیزیکدانان اعلام می نمایند که شفق های گسسته در مریخ، بر اثر برهم کنش میان باد خورشیدی (جریان جت ثابت ذرات باردار از خورشید) و میدان های مغناطیسی ایجاد شده به وسیله پوسته در عرض های جغرافیایی جنوبی مریخ ایجاد می شوند. دانشمندان کشف کردند که این طبیعت برهم کنش موضعی بین باد خورشیدی و میدان های مغناطیسی پوسته است که منجر به شفق های گسسته می گردد.

گیرازیان اظهار داشت: این اولین مطالعه دقیق است که به چگونگی تأثیر شرایط باد خورشیدی بر شفق در مریخ می پردازد. یافته های اصلی ما این است که درون ناحیه قوی پوسته، نرخ وقوع شفق بیشتر به جهت گیری میدان مغناطیسی باد خورشیدی بستگی دارد، در حالی که در خارج از منطقه قوی پوسته، نرخ وقوع بیشتر به فشار دینامیکی باد خورشیدی وابسته است.

این یافته ها از بیش از 200 مشاهده شفق گسسته در مریخ به وسیله فضاپیمای جو مریخ و مواد فرار (Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN) یا ماون (MAVEN) با راهنمایی ناسا به دست آمده است. بعلاوه یکی از ابزارهای مورد استفاده برای انجام این رصدها، تحلیل گر یون باد خورشیدی است که به وسیله جاسپر هالکاس (Jasper Halekas) دیگر نویسنده این مطالعه راهنمایی می گردد.

گیرازیان تأکید کرد: اکنون زمان بسیار پربار و هیجان انگیزی برای تحقیق در خصوص شفق در مریخ است. پایگاه داده مشاهدات شفق گسسته که ما از ماون داریم، اولین نمونه در نوع خود است که به ما امکان می دهد برای نخستین بار ویژگی های اصلی شفق را درک کنیم.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از شفق های گسسته در مریخ

Credit: UAE Space Agency/Asian Lite

منبع: SciTechDaily

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 تیر 1401 بروزرسانی: 15 تیر 1401 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 2016

به "راز شفق های عجیب مریخ فاش شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز شفق های عجیب مریخ فاش شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید