ثبت جهانی بازار اراک باجلب همکاری مردمی وکسبه محقق می گردد

به گزارش پسرک کامپیوتری، به گزارش خبرنگاران، محمد حسن طالبیان در جریان سفر یک روزه خود و بازدید از بازار تاریخی اراک، با اشاره به موضوع ثبت جهانی بازار تاریخی اراک گفت: بازار تاریخی اراک و کوشش به منظور ثبت جهانی آن یکی از دغدغه های مهم در این حوزه است و در این راستا باید توجه کرد در فرایند ثبت یک بنای تاریخی به کاربردن بحث های مدیریتی بسیار مهم بوده و باید زمینه مشارکت مردم را فراهم کرد.

ثبت جهانی بازار اراک باجلب همکاری مردمی وکسبه محقق می گردد

جهت دریافت مشاوره خدمات موشن گرافیک از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی سناریو تا ساخت تیزر و موشن گرافیک حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

معاون صنایع دستی کشور توضیح داد: مواردی نظیر دخالت کسبه در تغییر معماری و بهره گیری بیش از حد از بازار سبب به هم خوردن چهره اصلی و تاریخی بنا شده و آن را از رسیدن به مرحله ثبت جهانی دور می نماید.

طالبیان گفت: بازار تبریز نمونه کامل از یک بازار تاریخی است که کسبه آن همکاری خوبی را در زمینه ترمیم و مرمت بازار به خرج داده و توانستند با شرایط جدید رقم زده فواید ارزشمندی را برای بهبود شرایط کسب و کار آن مکان ایجاد نمایند.

معاون صنایع دستی کشور توضیح داد: توسعه و پیشرفت همیشه بر روی تجربیات گذشته راسخ بوده و این لازمه موفقیت است و ما باید توجه داشته باشیم که با حفظ تاریخ و تمدن خود همیشه توسعه ای فرهنگی برای آیندگان ایجاد کنیم.

طالبیان با اشاره به فواید ثبت جهانی یک بنای تاریخی گفت: با ثبت جهانی یک اثر همیشه جامعه نسبت به حفظ و حراست از بنای مورد نظر هوشیارتر شده و آگاهی آنها اضافه نمود می گردد و این موضوع سبب می گردد که تزریق بودجه با توجه ویژه ای انجام گیرد.

ثبت جهانی آثار تاریخی گردشگری کشور را بهبود می بخشد

وی اضافه نمود: با ثبت یک اثر تاریخی در لیست آثار جهانی این مکان مقصد گردشگران نیز به شمار آمده که همین ورود گردشگر به داخل کشور سبب افزایش شغل و درآمدزایی شده و به بهبود شرایط کسب و کار رونق می بخشد.

معاون صنایع دستی کشور توضیح داد: ترجمه اثر تاریخی به 35 زبان زنده جهان، همکاری سازمان یونسکو، اعزام کارشناس، عدم تعرض کشورهای متجاوز به اماکن ثبت جهانی از دیگر فواید ثبت آثار تاریخی در لیست جهانی است.

دو مورد ثبت جهانی آثار تاریخی کشور طی دو سال گذشته

طالبیان با اشاره آثار به ثبت رسیده جهانی در دولت یازدهم گفت: در دو سال گذشته سه مورد از آثار تاریخی کشور به مرحله ثبت جهانی رسیده است.

وی اضافه نمود: در سال نخست دولت توانستیم شهر سوخته و در سال دوم نیز منظر فرهنگی میمند شوش را در لیست آثار جهانی به ثبت برسانیم.

معاون صنایع دستی کشور توضیح داد: در سال 94 نیز به دنبال این هستیم بیابان لوته که شامل سه منطقه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان می گردد را به ثبت جهانی نزدیک کنیم.

طالبیان با اشاره به ویژگی های بیابان لوته گفت: منطقه بیابان لوته تنها یک بیایان تلقی نمی گردد، بلکه قابلیت هایی همچون استقرارگاه، منطقه حفاظت شده زیست محیطی و شرایط باستانی تلقی شده و باید گفت که به عبارت دیگر با یک مجموعه سرزمین وسیع و ویژگی های متعدد روبرو هستیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 670

به "ثبت جهانی بازار اراک باجلب همکاری مردمی وکسبه محقق می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی بازار اراک باجلب همکاری مردمی وکسبه محقق می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید