بندبازی اروپا در برجام

به گزارش پسرک کامپیوتری، خبرنگاران- کشور های اروپایی عضو برجام در اقدامی که ممکن است برجام را نابود کند، ایده تمدید محدود تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران را مطرح نموده اند. هدف از این ایده، حفظ برجام عنوان شده است، اما هنوز معلوم نیست که اروپایی ها چگونه می خواهند به وسیله نقض برجام، این توافق را حفظ نمایند.

بندبازی اروپا در برجام

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران، با نزدیک شدن موعد برطرف تحریم های تسلیحاتی تحرکات برجامی اروپا شدت گرفته است. اروپایی ها، در روز های اخیر تحرکاتی انجام داده اند که سرنوشت برجام را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

دوشنبه گذشته خبرگزاری بلومبرگ، از احتمال صدور نخستین قطعنامه اروپایی علیه ایران در شورای حکام در هشت سال گذشته اطلاع داد. به ادعای این خبرگزاری، فرانسه، آلمان و بریتانیا قطعنامه ای در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تهیه نموده اند که از ایران می خواهد به طور کامل با آژانس همکاری کند. همچنین، اروپایی ها در این قطعنامه از عدم همکاری ایران با آژانس نگرانی جدی خود را ابراز خواهند کرد.

این قطعنامه پس از آن تهیه شد که آژانس در گزارشی به شورای حکام ادعا نموده است که ایران به بازرسان بین المللی اجازه دسترسی به دو سایت هسته ای را نداده و از پاسخ دادن به سوالات آژانس نیز خودداری نموده است. ادعا های آژانس به طور مستقیم به برجام ارتباط ندارد. چون آژانس خواهان دسترسی به سایت هایی شده است که ادعا می گردد حدود دو دهه پیش در آن ها فعالیت هسته ای اجرا شده است. این در حالی است که در برجام پرونده فعالیت های هسته ای ایران در گذشته مختومه اعلام شده بود.

تحرک اروپایی ها در آژانس در امتداد تحرکات ضدایرانی اخیر در سازمان ملل است. چندی پیش، دبیرخانه سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت مدعی شد که سلاح های به کاررفته در حملات به تاسیسات نفتی عربستان منشأ ایرانی دارند. سپس، آژانس از عدم همکاری ایران انتقاد کرد. صدور قعطنامه اروپا در شورای حکام در میانه این تحرکات، این تلقی را ایجاد کرد که رویکرد اروپایی ها در برجام، خصوصا در مسئله تمدید تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل تغییر نموده است.

اروپا به رغم هشدارهای ایران در حال همکاری با آمریکا در زمینه تمدید تحریم های تسلیحاتی است.

آزمون عظیم اروپا

روزنامه وال ستریت ژورنال طی گزارشی بعضی کلیات این تغییر را منتشر کرد. به گفته این روزنامه اروپایی ها با هدف حفظ برجام، دنبال مصالحه ای با آمریکا هستند. بر اساس این مصالحه، اروپایی ها با تمدید محدود تحریم های تسلیحاتی علیه ایران موافقت می نمایند. وال ستریت ژورنال به نقل از دیپلمات ها مدعی شد که اروپایی ها از یک طرف برای راضی کردن کاخ سفید دنبال محدود کردن مقدار تجارت احتمالی تسلیحاتی با ایران هستند و از طرف دیگر برای متقاعد کردن روسیه و چین به دادن رأی ممتنع در شورای امنیت، مدت زمان تحریم های تسلیحاتی را محدود می نمایند.

وال ستریت ژورنال گفته است که هدف طرح جدید اروپایی ها نجات برجام است. اما این طرح علاوه بر اینکه برجام را به خطر می اندازد، از جوانب متعدد قابل توجه است. اول اینکه اروپایی ها با پیشنهاد تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران، عملا در راستای اهداف آمریکا حرکت کردند. دوم اینکه پیشنهاد جدید اروپا نشان داد که اروپا برای نجات برجام به آمریکا فشار نمی آورد بلکه ایران را تحت فشار قرار می دهد.

بیشتر بخوانید:

بازی در زمین ترامپ!

تحریم های تسلیحاتی؛ طرح ایران چیست؟

سناریوهای نبرد حقوقی ایران و آمریکا بر سر تحریم های تسلیحاتی

کارت زرد آژانس به ایران؛ پازل تمدید تحریم های تسلیحاتی تکمیل می گردد؟

به هر حال، پیشنهاد اروپایی ها هنوز به طور رسمی مطرح نشده و جزئیات آن معلوم نیست. اما چنانچه این پیشنهاد واقعیت داشته باشد، برجام را به خطر خواهد انداخت. حدود یک ماه و نیم پیش، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، به اروپایی ها هشدار داده بود که تمدید تحریم های تسلیحاتی به مرگ ابدی برجام منجر خواهد شد. شمخانی توئیت کرد: پیکر کم جان برجام با دور زدن قطعنامه 2231 و تداوم غیرقانونی تحریم تسلیحاتی ایران به مرگ ابدی خواهد رفت. ویروس تحریم، ابزار کاخ سفید برای بقای هژمونی رو به افول آمریکا است. اروپا کدام سو ایستاده؛ حفظ آبرو و تقویت چندجانبه گرایی یا پذیرش مجدد تحقیر و یاری به یک جانبه گرایی؟

یک ماه و نیم بعد از این توئیت، اروپا موضع خود را معین کرد. این موضع، ارتباط چندانی با چندجانبه گرایی ندارد. اروپا به وضوح مواضع متفاوتی در برابر ایران گرفته و بدون اینکه منافع ایران را در نظر بگیرد، دنبال مصالحه با آمریکا است. اروپایی ها هم می خواهند برجام را حفظ نمایند و هم تحریم های تسلیحاتی را تمدید نمایند. اما این هدف، ممکن است به مرگ برجام منتهی گردد. به هر حال، تحریم تسلیحاتی آزمون عظیمی برای ادعا های اروپا در زمینه حفظ برجام خواهد بود. آن ها اگر این تحریم ها را تمدید نمایند، مرتکب نقش فاحش برجام خواهند شد. چرا که برطرف تحریم های تسلیحاتی در اواسط ماه اکتبر، جزو مفاد این توافق است.

منبع: فرارو
انتشار: 9 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1030

به "بندبازی اروپا در برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بندبازی اروپا در برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید