بیانیه پایانی نشست کمیسیون مشترک برجام

به گزارش پسرک کامپیوتری، اعضای شرکت کننده در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در انتها این نشست بیانیه ای صادر کردند.

بیانیه پایانی نشست کمیسیون مشترک برجام

به گزارش خبرنگاران، بیانیه رئیس نشست کمیسیون مشترک برجام بدین شرح است:

1. نشست کمیسیون مشترک برجام در تاریخ 11 شهریور 1399 در وین برگزار شد. بر اساس برجام، کمیسیون مشترک مسئولیت نظارت بر اجرای این توافق را بر عهده دارد. این نشست به ریاست خانم هلگا اشمید، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه، به نمایندگی از طرف آقای جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپایی، و با حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس و جمهوری اسلامی ایران، در سطح معاونین وزرای خارجه/ مدیران سیاسی برگزار شد.

2. تمامی اعضاء، با یادآوری اینکه برجام یک عنصر کلیدی از ساختار عدم اشاعه جهانی است که توسط قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد نیز تایید شده است، بر اهمیت صیانت از این توافق تاکید کردند. اجرای کامل توافق از سوی تمامی طرف ها دارای اهمیت اساسی است.

3. در پرتو مباحث مطروحه اخیر در شورای امنیت ملل متحد در نیویورک در خصوص تلاش برای بازگرداندن تحریم های ملل متحد که قبلا لغو شده اند، اعضاء تاکید دوباره کردند که آمریکا در تاریخ 8 می 2018 به صورت یکجانبه، توقف مشارکت خود در برجام را اعلام کرد و از آن پس، در هیچ یک از فعالیت های مرتبط با برجام مشارکت نداشته است. اعضاء مجددا تاکید کردند که بنابراین آمریکا را نمی توان یک دولت عضو برجام محسوب کرد. در این رابطه، اعضاء همچنین بیانیه ها و مکاتبات مختلف قبلی خود با شورای امنیت ملل متحد در این خصوص، از جمله بیانیه مورخ 20 اوت 2020 نماینده عالی اتحادیه اروپایی در ظرفیت هماهنگ کننده برجام که بیان می کند آمریکا نمی تواند فرایند بازگشت تحریم های ملل متحد تحت قطعنامه 2231 شورای امنیت را آغاز نماید، مجددا تایید کردند.

4. اعضاء، از بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، مورخ 26 اوت 2020، که اجرای آن آغاز شده است، استقبال کردند. در همین زمینه، آن ها نقش مهم آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان تنها سازمان بین المللی مستقل و بی طرف مسئول راستی آزمایی و نظارت بر تعهدات عدم اشاعه هسته ای را یادآور شدند.

5. کمیسیون مشترک موضوعات هسته ای و همچنین رفع تحریم ها ذیل برجام را مورد توجه قرار داد. کارشناسان به بحث در خصوص تمامی موضوعات مورد نگرانی ادامه خواهند داد.

6. اعضاء مجدداً اهمیت پروژه های عدم اشاعه هسته ای، بویژه، پروژه مدرن سازی راکتور اراک و پروژه ایزوتوپ های پایدار در فردو را تکرار کردند. با عنایت به آثار و عواقب بالقوه تصمیم آمریکا در ماه می برای خاتمه دادن به اسقاطیه های مرتبط با پروژه اراک، اعضاء حمایت قاطع و مسئولیت جمعی خود برای ادامه این پروژه را تکرار کردند.

7. این نشست در فضای متاثر از شیوع ویروس کرونا برگزار شد. اعضاء، با تمامی کشورهایی که از این بیماری متاثر شدند، در تلاش هایشان برای مقابله با شیوع این بیماری اعلام همبستگی کردند. به دلیل محدودیت های مسافرتی، اخیراً امکان برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام فراهم نشده بود.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 28 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1131

به "بیانیه پایانی نشست کمیسیون مشترک برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه پایانی نشست کمیسیون مشترک برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید