آنالیز کاربرد روش نقشه شناختی فازی در فرایند تحلیل اطلاعات

به گزارش پسرک کامپیوتری، کاربرد روش نقشه­ شناختی فازی در فرایند تحلیل اطلاعات در دومین همایش ملی روش های تحلیل اطلاعات آنالیز می گردد.

آنالیز کاربرد روش نقشه شناختی فازی در فرایند تحلیل اطلاعات

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، کاربرد روش نقشه­ شناختی فازی در فرایند تحلیل اطلاعات در دومین همایش ملی روش های تحلیل اطلاعات آنالیز می گردد.

در این زمینه مطالبی ارائه شده که بخش های از این مطالب به توضیح ذیل است:

نقشه­ شناختی فازی یک متدولوژی مدل­سازی برای سیستم ­های پیچیده تصمیم­ گیری است، یک نقشه­شناختی فازی رفتار یک سیستم را براساس مفاهیم آن توصیف می نماید؛ هر مفهوم نمایانگر یک هویت، وضعیت، متغیر یا یک خصوصیت سیستم است.

نقشه­ های­ شناختی فازی در شبیه­ سازی مدل­سازی استراتژی­ های سازمانی، حمایت از تدوین مسائل استراتژیک، پیش­بینی، تفسیر پدیده ­ها (آذر و دیگران، 1393: 325)، تجزیه و تحلیل تصمیمات، ایجاد پایگاه های دانش، تشخیص مسائل مدیریتی، تجزیه و تحلیل حالات شکست، مشخصات و الزامات سیست م­ها، پشتیبانی از طراحی شهری، مدیریت روابط در خدمات شرکت های هواپیمایی و تقویت بهره­ برداری از شبکه به کار برده شده ­اند.

نقشه­ های شناختی فازی می­ توانند موضعی و براساس بعضی از پدیده­ های یک محیط ساخته شوند، سپس با هم ترکیب شوند و یک مدل کلی براساس این نقشه­ های ترکیب­ شده از تمام پدیده ­های موجود در محیط به دست آورد.

نقشه ­های شناختی معمولی از روابط دوتایی ساده استفاده می­ نمایند، این نقشه­ ها می­توانند روابط علی را به صورت بصری نمایش داده، میزان پیچیدگی قابل مدیریت را افزاش داده، به کاربر اجازه­ مقایسه مدل­ های ذهنی با واقیعت را داده، ارزیابی را تسهیل نموده و در نهایت شیوه ­های جدید را به منظور تفکر در خصوص یک موضوع را تحت ارزیابی قرار می ­دهد.

کاسکو[1] برای نخستین بار مدل­های نقشه­ شناختی فازی[2] را معرفی کرد، بر مبنای تعریف وی، FCM یک نمودار گرافیکی هدایت­ شده با مفاهیمی مانند قوانین، رویدادها، گره­ ها و روابط علت و معلولی میان آن­هاست.

اگر قرار باشد یک ارتباط علی ساده در یک نقشه­ شناختی درجات مختلفی از افزایش و کاهش را دربربگیرد (کاهش کم، افزایش زیاد، تقریباً بدون افزایش و ...) آنگاه نقشه­ شناختی فازی مناسب­تر خواهد بود.

این روش یک نقشه ­شناختی را به وسیله بیان مفاهیم به صورت زبان­شناختی توسط مجموعه ­های فازی به جای دقیق در نظر دریافت آنها تعمیم می­ دهد.

برای نقشه­ های شناختی بزرگ استفاده از تحلیل عددی پیشنهاد شده که مفاهیم یا عناصر توسط یک بردار حالت نمایش داده می شوند و روابط بین آن­ها توسط یک ماتریس رابطه فازی تحت عنوان ماتریس مجاورت نمایش داده می ­گردد.

فایل کامل این مطلب را می توانید از دانلود کنید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 10 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 344

به "آنالیز کاربرد روش نقشه شناختی فازی در فرایند تحلیل اطلاعات" امتیاز دهید

1 کاربر به "آنالیز کاربرد روش نقشه شناختی فازی در فرایند تحلیل اطلاعات" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز کاربرد روش نقشه شناختی فازی در فرایند تحلیل اطلاعات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید