ایران سومین بازار بزرگ دارویی منطقه، تلاش دانش بنیان ها به ثمر نشست خبرنگاران

به گزارش پسرک کامپیوتری، با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تلاش شرکت های دانش بنیان و خلاق، در شرایط تحریم ها به سومین بازار دارویی منطقه تبدیل شدیم.

ایران سومین بازار بزرگ دارویی منطقه، تلاش دانش بنیان ها به ثمر نشست خبرنگاران

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری دارو در کشور، ایران را به سومین بازار دارویی منطقه تبدیل کرد آن هم در شرایط تحریم ها و مسائل اقتصادی ناشی از آن. این اتفاق هم ناشی از تلاشی فناورانه و نوآورانه است که به دست شرکت های دانش بنیان و خلاق رقم زده شد. پیش از این بسکمک از دارو های مورد نیاز کشور با هزینه های گزاف و چالش های وارداتی تامین می شد؛ اما امروز با تلاش های اجرا شده، بیش از 97 درصد دارو های مورد نیاز داخلی را توانمندان خودمان تولید می کنند.

البته این بازار نیازمند حمایت جدی است تا خلا حدود یک میلیارد دلاری آن برطرف شود. بر اساس آمار های موجود در کشور، در حال حاضر یک شکاف یک میلیارد دلاری در این زمینه وجود دارد که قرار است به همت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با کمک دانش بنیان ها این شکاف پر شود. موضوعی که می تواند جایگاه ایران در حوزه دارو را در منطقه و جهان ارتقا دهد.

ایران دارای بزرگ ترین استارتاپ های دارویی در منطقه است و برخی از این محصولات تولیدی به کشور های همسایه و برخی کشور های اروپایی نیز صادر می شود. اما برای پر کردن خلا موجود در بازار نیاز است که حمایت ها از فناوران این حوزه بیشتر شود و بازار داخلی این محصولات توسعه یابد.

صنعت دارو هم مثل همه صنایع از سه بخش تولید، بازاریابی و توسعه تشـکیل می شـود. به مدد فناوران کشور، در بخش تولید گام های موثری برداشته شده و تا سال 1400 اتفاقات بزرگ و قابل قبولی در این حوزه بیفتد و شکاف موجود در بازار پر شود. اما دو بخش بازاریابی و توسعه نیازمند حمایت ها و هم افزایی های دولتی است که اگر این حمایت ها به شکلی مستمر و دایمی صورت گیرد قطعا به زودی شاهد رونق و شکوفایی بیشتر این صنعت حیاتی خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 فروردین 1400 بروزرسانی: 17 فروردین 1400 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1470

به "ایران سومین بازار بزرگ دارویی منطقه، تلاش دانش بنیان ها به ثمر نشست خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران سومین بازار بزرگ دارویی منطقه، تلاش دانش بنیان ها به ثمر نشست خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید