اولین خورشیدگرفتگی در سال 1400، کسوف در ایران رویت می گردد؟

به گزارش پسرک کامپیوتری، خبرنگاران : حلقه آتش یا همان خورشید گرفتگی امروز در 20 خرداد 1400 اتفاق می افتد.

اولین خورشیدگرفتگی در سال 1400، کسوف در ایران رویت می گردد؟

به گزارش به نقل از خبرنگاران، کسوف را می توان یکی از مجذوب نماینده ترین پدیده های آسمان نام برد وبه جرات کسوف حلقوی را بسیار مجذوب نماینده و پرهیجان قلمداد کرد. خورشید گرفتگی تنها در زمان ماه نو رخ می دهد. حدود 30 روز طول می کشد تا ماه یک گردش کامل به دور زمین انجام دهد و در هر بار گردش یک بار ماه نو رخ خواهد داد. اما چرا هر ماه این پدیده روی نمی دهد؟

علت این امر این است که مدار ماه و زمین با هم زاویه دارد و در بسیاری از حالات ماه از بالا یا پایین قرص خورشید می گذرد. مدار زمین و ماه در دو نقطه به هم بر خورد می نمایند که به این دو نقطه گره های مداری می گویند و ماه هرگاه در این گره با زمین و خورشید در یک خط قرار بگیرد خورشید گرفتگی صورت می گیرد؛ و معمولا در هر سال دو یا سه بار این اتفاق روی می دهد.

خورشید گرفتگی حلقوی:

این نوع از گرفتگی، هنگامی رخ می دهد که از سطح زمین مقدار ظاهری ماه کوچکتر از مقدار ظاهری خورشید دیده شود. در این شرایط، در مکان هایی از کره زمین که به خط واصل مرکز خورشید و مرکز کره ماه خیلی نزدیک هستند، تنها حلقه پر نوری از خورشید دیده می شود و درون حلقه (که روی تاریک ماه است) کاملا تاریک دیده می شود.

خورشید گرفتگی کلی:

این نوع از خورشید گرفتگی، هنگامی رخ می دهد که از سطح زمین مقدار ظاهری ماه اندکی عظیم تر از مقدار ظاهری خورشید دیده شود. در این شرایط، در مکان هایی از کره زمین که به خط واصل مرکز خورشید و مرکز کره ماه خیلی نزدیک هستند، تمام سطح خورشید به وسیله روی تاریک ماه پوشانده می شود.

در این نوع خورشید گرفتگی امکان رؤیت جو خورشید وجود دارد که زیبایی این پدیده عمدتا به همین موضوع بر می شود. معمولاً هر یک و نیم سال یک بار یک خورشید گرفتگی کلی روی می دهد، اما هر انسان در طول عمرش شاید یک بار شانس تماشای این پدیده را داشته باشد چرا که این موضوع وابسته به مکان ناظر است. نمونه چنین کسوفی در سال 1378 در ایران رخ داد.

خورشید گرفتگی جزئی:

هر گاه خورشید گرفتگی اتفاق می افتد، در مکان هایی از سطح کره زمین که از خط واصل مرکز خورشید و مرکز ماه دور هستند، امکان رؤیت گرفت کلی یا گرفت حلقوی وجود ندارد. در چنین نقاطی (که شامل مساحت بیش تری از زمین می شود) دو قرص خورشید و ماه هم مرکز دیده نمی شوند و در نتیجه روی تاریک ماه، تنها قسمتی از قرص خورشید را می پوشاند که به این حالت گرفت جزئی می گویند.

اما اولین خورشیدگرفتگی در سال 1400

صبح پنجشنبه 10 ژوئن 2021 برابر با 20 خرداد 1400 این نوع خورشید گرفتگی با طلوع آفتاب در اونتاریو کانادا آغاز می شود و در گرینلند شمالی به اوج خود می رسد و در نهایت در شمال شرقی سیبری به سرانجام خواهد رسید.

بعد از آخرین خورشیدگرفتگی قرن که در اول تیرماه 1399به صورت جزئی در ایران هم قابل رویت بود. در امسال خورشیدگرفتگی ازهرنوع نخواهیم داشت ودر سال 1401 و 1406 خورشیدگرفتگی جزئی و در 1412 خورشیدگرفتگی کامل که در کشورمان رویت می شود خواهیم داشت.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1666

به "اولین خورشیدگرفتگی در سال 1400، کسوف در ایران رویت می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین خورشیدگرفتگی در سال 1400، کسوف در ایران رویت می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید