ارمنستان بهشت گم شده

به گزارش پسرک کامپیوتری، کوله بار خود را می بندیم به کشوری می رویم که زمانی بخشی از ایران بوده است. کشوری که مردمانی صنعتگر دارد. کشوری که وقتی به استقلال دست یافت عارف قزوینی در تصنیفی این چنین سرود: بماندیم ما و مستقل شد ارمنستان بلی سفر را به سوی ارمنستان شروع می کنیم. ارمنستان یکی از کشورهای قفقاز جنوبی به پایتختی ایروان است. این کشور که می توان آن را بهشت گمشده نامید. نام بومی این کشور در زبان ارمنی هایک است که در سده های میانه با افزودن پسوند فارسی ستان (به معنای سرزمین) به هایکستان تغییر یافت. این نام به طور سنتی از نام هایک، بنیان گذار افسانه ای قوم ارمن و نتیجه نتیجه نوح پیامبر، گرفته شده است که بر اساس نوشته موسی خورنی، تاریخ نویس ارمنی، در سال 2492 قبل از میلاد بل پادشاه بابل را شکست داد و قوم ارمن را در منطقه آرارات بنیان گذاشت. زبان ارمنی، زبان رسمی کشور ارمنستان است.

ارمنستان بهشت گم شده

معبد گارنی

از مهمترین جاذبه های گردشگری ارمنستان می توان به معبد گارنی در جوار رودخانه گارنی اشاره نمود. تاریخ بنای این معبد به زمان هایک ناهابت بر می گردد و به نام گارنیک نوه نتیجه هایک نامگذاری شده است. رودخانه گارنی در 28 کیلومتری جنوب شرقی ایروان در محدوده استان کوتایک است. این منطقه با داشتن شرایط آب و هوایی طبیعی منحصر به فرد در ارمنستان، ییلاق و شکارگاه اختصاصی پادشاهان در قرن های مختلف بوده است.

کلیسای گغارت

گغارت به معنای سرنیزه است، و شاید نامگذاری کلیسای گغارت که در دره تاریخی گغارت بناشده است به این دلیل باشد که بالای مناره آن شبیه سرنیزه است.

این بنا در دو مقطع زمانی مختلف ساخته و از دو قسمت اصلی تشکیل شده است. دراوایل قرن سیزدهم این منطقه جزو املاک اختصاصی خاندان زاکریان بوده است. خاندان زاکریان یکی از ثروتمندترین خاندان درتاریخ ارمنستان بوده اند که به دستورشان کلیسای بیرونی در سال 1215 ساخته می گردد. بعدها خاندان پروشیان این ملک را ازخاندان زاکریان خریداری نموده و دستور ساخت کلیسای درونی را به یک خواهر روحانی و یک معمار دادند. در اواخر قرن سیزدهم کلیسای درونی که از سه قسمت اصلی تشکیل شده است ساخته می گردد، یکی از این سه قسمت آرامگاه سلسله پروشییان است. ساخت کلیسای درونی که با تراشیدن صخره صورت گرفته است زمانی 10 ساله یعنی از سال 1340 تا 1350 را صرف نموده است.

اجمیازین

در 25 کیلومتری ایروان شهریست که محل استقرار اسقف اعظم ارمنستان است. تاریخ این شهر که چهارمین شهر بزرگ ارمنستان بوده به قرن 3 و 4 میلادی می رسد. نکته مهم و دیدنی اجمیازین کلیسای آن است که شبیه کلیسای وانک در اصفهان است، روایت شده است که درزمان شاه عباس علما و وزرای ارمنی بسیاری که ساکن ایران بوده اند، تصمیم برگشت به ارمنستان را می گیرند، به همین دلیل و به دلیل اینکه شاه عباس تصویر خود را روی دیوارهای کلیسای اجمیازین می بیند تصمیم می گیرد کلیسایی مانند کلیسای اجمیازین در اصفهان بنا کند که به کلیسای وانک معروف است.

جرموک جادوی آب و نوشاب

در شمال شرقی VAYOTS DZOR شهری واقع شده است که طبیعت بی نهایت زیبای آن، هوای تمیز و چشمه آب گاز دار دل هر گردشگری را می رباید. نام این شهر جرموک است. از ویژگی های شاخص این شهر وجود چشمه های آب آشامیدنی در اقصی نقاط شهر با دمای 30 تا 70 درجه است.

نویسنده: یدالله نعمتی

منبع: لست سکند
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 542

به "ارمنستان بهشت گم شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارمنستان بهشت گم شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید