تور ترکیه ارزان: آخرین شرایط شیوع کرونا در ترکیه؛ مسائل اساسی در واکسیناسیون سراسری

به گزارش پسرک کامپیوتری، شمار مبتلایان به کرونا در ترکیه در بازه زمانی 24 ساعته، به زیر 30 هزار نفر رسیده اما شمار تلفات جانی، همچنان بالای 200 نفر است.

تور ترکیه ارزان: آخرین شرایط شیوع کرونا در ترکیه؛ مسائل اساسی در واکسیناسیون سراسری

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه ارزان در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، شمار مبتلایان به کرونا در ترکیه نسبت به هفته های اخیر کاهش پیدا نموده اما شمار تلفات، هنوز هم بالای 200 نفر در شبانه روز است.

کارشناسان و روزنامه نگاران معتقدند که توجه و اعتنای بسکمک از گروه های سنی و اجتماعی نسبت به مراعات فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک کاهش پیدا نموده و علاوه بر این، هنوز هم بعضی از شهروندان ترکیه، حاضر نیستند برای تزریق واکسن مراجعه کند.

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه، آخرین شرایط شیوع کرونا و مبارزه با این ویروس را به شکل زیر بیان کرد:

شمار مبتلایان در بازه زمانی 24 ساعت 23 هزار و 96 نفر.

شمار تلفات در 24 ساعت 203 نفر.

بعلاوه آمار نهایی مربوط به واکسیناسیون نیز به این توضیح است:

شمار کل واکسن های تزریق شده در ترکیه: 116 میلیون و 200 هزار دوز.

درصد تزریق بر اساس دوز اول: 89.23 درصد از شهروندان بالای 18 سال جمعیت 84 میلیونی ترکیه.

درصد تزریق بر اساس هر دو دوز اول و دوم: 78.32 درصد.

نقشه بالا نشان می دهد که از مجموع 81 استان ترکیه، تنها 1 استان از حیث تزریق هر دو دوز واکسن در رده قرمز مانده که استان مرزی شانلی اورفا است. 10 استان در رده نارنجی هستند، اما دیگر استان ها در رده های زرد و آبی هستند و شرایط ایده آل این است که به زودی در دو مقطع، ابتدا همه استان های نارنجی و قرمز زرد شوند و در مقطع بعدی، کل استان ها آبی شوند. به این معنی که بالای 75 درصد از جمعیت بالای 18 سال، هر دو دوز واکسن را تزریق نمایند.

یکی از نکات مبهم در خصوص واکسیناسیون در ترکیه، این است که هنوز تکلیف رده سنی بچه ها و نوجوانان برای واکسیناسیون روشن نشده و بعلاوه تعیین نیست که دوز سوم، برای کدام گروه ها در نظر گرفته خواهد شد.

مقایسه تلفات کرونا و زلزله

وزیر بهداشت ترکیه آمار تلفات کرونا را با زلزله مقایسه نموده و نوشته است:همه ما، می دانیم که زلزله، یک حادثه پیش بینی نشده و غیرمترقبه با تلفات سنگین است. اما برای یادآوری و مقایسه می گویم، در زلزله مهیب ازمیر در سال 2020 میلادی، تنها 117 نفر از هموطنان ما جان خود را از دست دادند. اما تنها در روز گذشته، شمار تلفات 24 ساعته کرونا به 203 نفر رسید. می دانم همه شما می گویید که این دو شرایط با همدیگر قابل مقایسه نیستند. حرف من این است، زلزله خبر نمی کند و راهکارهای ما برای کاهش تلفات، محدود هستند. اما درمورد کرونا چنین نیست. با بها دادن به واکسیناسیون و حفظ پروتکل های بهداشتی می توان تلفات را پایین آورد.

کرونا و اقتصاد

یکی از نقدها مداوم احزاب مخالف اردوغان، این است که در دوران کرونا، دولت به اقشار فقیر و کم عایدی کمک نرسانده و میلیونها کارگر و افراد فقیر، ناچار شده اند برای امرار معاش، حتی در شرایطی که شیوع ویروس در سطحی بسیار گسترده و خطرناک بوده، به کار و فعالیت خود ادامه دهند.

این در حالی است که احزاب پیشنهاد نموده بودند که دولت، به این افراد، حقوق معادل بیمه بیکاری پرداخت کند.

در همین حال، به این اشاره شده که دست به دست هم دادن کرونا و بحران مالی و ندانم کاری های تیم مالی دولت اردوغان، عرصه را بر مردم تنگ نموده است.

اعمال محدودیت های گسترده تبعات و هزینه های سنگینی دارد و در همین حال، رها کردن امور به حال خود و ازدحام در اماکن عمومی، فضاهای تفریحی - ورزشی، وسایل نقلیه عمومی و دیگر فضاها، منجر به شیوع گسترده تر کرونا می گردد. در نتیجه راه رفتن بر لبه تیغ و تحلیل ابعاد متناقض این موضوع، دولت و افکار عمومی را با چالش های جدی روبرو نموده است.

با آن که وزارت بهداشت ملی ترکیه هزینه های تبلیغاتی و رسانه ای گسترده ای برای تاکید بر مزیت های تزریق واکسن پرداخت نموده، اما هنوز هم دو مشکل اساسی وجود دارد:

1. فعالیت بعضی چهره ها و کارشناسان واکسن ستیز و مخالف واکسیناسیون، با هیچ نوع مانع حقوقی و قانونی بازدارنده روبرو نیست.

2. احزاب و نهادهای مدنی و عمومی، به منظور تشویق شهروندان به تزریق واکسن، کار خاصی انجام نمی دهند.

تداوم شیوع کرونا در ترکیه، همراه شده با تبلیغات سیاسی گسترده دولت اردوغان در خصوص واکسن ملی فراوری ترکیه که به نام ترکُواکس مشهور شده است.

واکسن فراوریی ترکیه در حال طی کردن آخرین مرحله فاز سوم آزمایش است، اما ظاهراً دانشمندان و کارشناسان ترکیه در این مورد روبروه محتاطانه ای دارند. در شرایطی که تامین واکسن های مشهور جهانی برای خود ترکیه و حتی کشورهای فقیر آفریقایی نیز نسبتاً آسان شده، اما شواهد نشان می دهد که ترکیه میخواهد واکسن ملی خود را در آینده ای نزدیک، به کشورهای فقیر اهدا کند و از آن، استفاده سیاسی به عمل آورد.

تعطیلات و کرونا

فرصت چندانی به شروع تعطیلات فصلی مدارس نمانده و زمانی که مدارس تعطیل شوند، بازهم سفرهای میلیونی مسافران از کلانشهرهای بزرگ استانبول، آنکارا و دیگر استان های غربی، به سمت شرق، جنوب شرقی، آناتولی و استانهای ساحل دریای سیاه شروع خواهد شد و چنین چیزی به معنی فراهم آوردن نقل و انتقال مجدد ویروس با جمعیت بالا است.

در همین حال، از آنجایی که ترکیه در تنگنای مالی قرار گرفته و برای تامین منابع ارزی مشکل دارد، اعمال محدودیت های گسترده و منع آمد و رفت، تبعات و پیامدهایی دارد که تحمل آن، برای دولت اردوغان سخت خواهد بود. در نتیجه مدیریت مبارزه با کرونا و تداوم عملیات واکسیناسیون، برای این کشور، یک اولویت حیاتی است.

،

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 10 آذر 1400 بروزرسانی: 10 آذر 1400 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1806

به "تور ترکیه ارزان: آخرین شرایط شیوع کرونا در ترکیه؛ مسائل اساسی در واکسیناسیون سراسری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ترکیه ارزان: آخرین شرایط شیوع کرونا در ترکیه؛ مسائل اساسی در واکسیناسیون سراسری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید